1515
Annons

SD ger inga besked om skarpa regeringskrav

Sverigedemokraterna tänker inte meddela om man vill ha ministerposter i en eventuell högerregering. Partiet vill ha inflytande i förhållande till sin storlek.

Foto:Amir Nabizadeh/TT

”Med risk för att göra er besvikna kommer jag i dag inte ge er några svar på vilka skarpa krav vi kommer att ställa för att släppa fram en statsministerkandidat eller släppa fram en budget”, säger partiledaren Jimmie Åkesson på en pressträff.

Han säger vidare att statsrådsposter aldrig varit ett självändamål för partiet utan det är inriktningen på politiken som är det viktiga.

”Vi kan samtidigt konstatera att om vi skulle ingå i ett regeringsunderlag utan poster så ställer det avsevärt högre krav på de partier som ingår i regeringsunderlaget”, säger Åkesson.

På pressträffen deltar även gruppledare Henrik Vinge och partisekreterare Richard Jomshof. Vinge säger att ett omfattande arbete pågår i SD för att få genomslag för partiets politik efter nästa val.

SD har varit ett omskrivet parti på sistone efter att Liberalerna valt väg i regeringsfrågan och meddelat hur de ser på att samtala med olika partier efter valet 2022.

Jimmie Åkesson har dock varit tydlig med att SD inte kommer att tumma på krav inom migrations- och rättspolitiken för att släppa fram en regering med Liberalerna.

I en intervju med TT har han sagt att om L får genomslag för sin politik i en högerregering blir ”det konservativa alternativet som skulle vara ett riktigt alternativ för väljarna inför nästa val mer liberalt och därmed lite sämre.”

Åkesson har också sagt att han vill ha ett avtal med Moderaterna och Kristdemokraterna om sakpolitik före en eventuell statsministeromröstning, eftersom ”det gör det ju lättare både för oss och för andra att veta vad som gäller”.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Gerhard Schröder stämmer tyska förbundsdagen

Tysklands tidigare förbundskansler Gerhard Schröder har stämt det tyska parlamentet förbundsdagen efter att flera av hans förmåner dragits in till följd av hans kopplingar till ryska energijättar.

Foto:Håkon Mosvold Larsen

Stämningen ska ha lämnats in till en förvaltningsdomstol i Berlin, uppger Schröders advokat Michael Nagel för lokala medier.

Det var i maj som förbundsdagen fråntog Schröder flera privilegier, bland annat ett arbetsrum i förbundsdagens lokaler i Berlin, samt anställd personal.

78-årige Schröder, som var Tysklands förbundskansler 1998–2005, har fått motta skarp kritik för sina nära kopplingar till ryska energibolag och Rysslands president Vladimir Putin. Först efter påtryckningar lämnade Schröder i maj sin post i gasjätten Gazproms styrelse.

Att Schröder inte klippt banden till Kreml efter Rysslands invasion av Ukraina i februari har väckt ilska i Tyskland och utgjort en belastning för socialdemokratiska SPD.

Så sent som i måndags meddelade SPD:s lokalförening i Hannover att Schröder får förbli medlem i partiet, efter en granskning av hans kopplingar till Ryssland. Beslutet kan dock komma att överklagas.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera