1515
Annons

Scholz ska frågas ut om skattebedrägerihärva

Nya detaljer om en skattebedrägerihärva under Olaf Scholz tid som borgmästare i Hamburg pressar den tyske förbundskanslern.

Scholz tiger om saken, som dragit till sig ytterligare uppmärksamhet sedan 200.000 euro i kontanter av oklart ursprung hittats hos hans partikollega i Hamburg – en tidigare inflytelserik ledamot i förbundsdagen.

Foto:Markus Schreiber

Härvan kretsar kring en svindel i miljardklassen, som av oppositionspolitiker beskrivits som det kanske största skattebrottet i Tyskland genom tiderna.

De så kallade cum-ex-affärerna, som ägde rum under förbundskansler Olaf Scholz (SPD) tid som borgmästare i Hamburg, är en form av avancerat skattefiffel som grovt förenklat går ut på att lura myndigheter att man har rätt att få tillbaka skatt på en aktieutdelning som egentligen aldrig betalats in.

Huruvida Scholz har någon verklig roll i härvan är oklart. Men 2016, då han var Hamburgs borgmästare, träffade Scholz styrelseordföranden för Warburg Bank, som är djupt insyltad i cum-ex-skandalen. Kort därpå drog delstatens skattemyndighet enligt tidningen Der Spiegel tillbaka en fordran om nära 50 miljoner euro i skatt – pengar som krävts tillbaka då de ansågs utbetalda på felaktiga grunder, men som man plötsligt avstod från att kassera in.

Någon koppling har inte kunnat beläggas, men förfarandet har väckt misstankar om otillbörliga påtryckningar, vilket Scholz bestämt förnekar. Även Warburg Bank slår ifrån sig anklagelserna.

Åklagare tittar nu närmare på Scholz e-post från den här tiden, enligt Hamburger Abendblatt. 

En faktor som har gett ytterligare näring åt misstankarna om oegentligheter är att banken enligt Der Spiegel under 2017 skänkte 38.000 euro till en SPD-avdelning i Hamburg som företräddes av Scholz partikollega Johannes Kahrs, då ledamot i förbundsdagen.

Kahrs har de senaste dagarna hamnat i blåsväder, sedan myndigheterna hittat över 200 000 euro i kontanter i ett bankfack som tillhör honom. Varifrån pengarna kommer är oklart. SPD-politikern, som innan han lämnade förbundsdagen 2020 hade stort inflytande bland annat genom sin plats i budgetutskottet, har hittills valt att tiga.

”Allt mer i det här går inte ihop. Det är väldigt oklart var Kahrs har fått tag på pengarna, och i vilken utsträckning Hamburgs socialdemokrater har tjänat på det här”, säger CDU-ordföranden i Hamburg Christoph Ploss till Der Spiegel, och kräver att Scholz själv kommer ut på banan.

”Olaf Scholz behöver förklara sig”, instämmer förbundsdagsledamoten och partikollegan Thorsten Frei i en intervju med Redaktionsnetzwerk Deutschland (RND). 

Medhåll kommer även från vänsterpartiet Die Linke, som också det är i opposition.

”Jag förväntar mig fullständig transparens av Johannes Kahrs, också vad gäller tiden efter det att han lämnade förbundsdagen (2020)”, säger gruppledaren Dietmar Bartsch.

Om inte förr så måste Scholz bryta tystnaden senast den 19 augusti, då han är kallad till ett särskilt utredningsutskott i Hamburgs delstatsparlament. Vid tidigare utfrågningar har kanslern sagt sig inte komma ihåg detaljerna kring sina samtal med bankordföranden. Han försäkrar dock via sin talesperson att han inte har något att dölja.

Frågan är nu om den allt mer högljudda kritiken från oppositionen kan hjälpa Scholz att minnas.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Usel jakt på brottsvinster – polisen kan ha hjälpt de kriminella

Polisen är hopplöst på efterkälken i jakten på de kriminellas tillgångar. Trots stora resurstillskott och vässade lagar har ledningen fortfarande inte fått fart på säkrandet av svarta pengar. Det visar en rapport från myndighetens egna revisorer, som varnar för att polisen av okunskap kan ha hjälpt de kriminella att tvätta brottsvinster.

Anders Thornberg, rikspolischef.
Anders Thornberg, rikspolischef.Foto:Jesper Frisk/Fredrik Sandberg/TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera