Annons

Schnaydermans skjorta sätter kavajen på plats

Hos Schnaydermans utgår allt ifrån skjortan. Det svenska märket har på fem år intagit en viktig position på den inhemska modemarknaden. Nu har skjortföretaget öppnat sin första butik på en av Stockholms bästa adresser. 

Bild:Amanda Lindgren

Det är en vecka kvar till invigningen av Schnaydermans första butik mitt inne i Stockholms hjärta, på Mäster Samuelsgatan, när vi träffas. Medgrundaren och delägaren Joel Urwitz kommer cyklande iklädd en skjortjacka, som är ett av märkets signaturplagg. 

”Att vi börjar med att öppna i Stockholm känns naturligt", säger han.

Det är nu sex år sedan fröet till skjortmärket såddes. Joel Urwitz hade då tagit tjänstledigt från sitt arbete som affärsjurist på advokatfirman Cederquist, för att läsa en master i juridik vid universitetet Georgetown i Washington. Men under tiden i USA insåg han att det var något annat han ville syssla med och intresset för att starta eget växte. När han väl var tillbaka i Stockholm började han och vännen Victor Press som även är styrelseordförande på den kreativa byrån Acne, forma idén till Schnaydermans. Ett år senare var de klara för lansering. 

”Att det blev just skjortor var inte någon slump. Jag har alltid haft ett stort klädintresse och vi saknade ett skjortmärke som vi själva ville bära, skjortor som inte bara passade till kostym. Vi hade tidigt ambitionen att vidga idén för vad en skjorta kan vara, både när det gäller kvalitet, form och funktion”, säger Joel Urwitz. 

”Jag tror att många vill känna sig klädda utan att vara för formella. Vår overshirt fungerar som ett substitut till kavajen och har varit populär för att man kan känna sig lite mer avslappnad i den även i en formell kontext”, fortsätter han. 

Sedan starten har det hänt mycket. Joel Urwitz berättar att de i dag har en försäljning på ungefär 10.000 skjortor om året och att de hade en omsättning på 5,2 miljoner kronor i fjol. Att resultatet ligger runt nollan förklaras med att de är i en investeringsfas. Även teamet har vuxit till att i dag bestå av ungefär tio medarbetare och de har återförsäljare i flera europeiska länder men även i Japan, USA, Kanada och i Mexiko. Kollektionen har breddats till jackor och t-shirts, som liksom skjortorna tillverkas på fabriker i Estland och Portugal, som är specialiserade på sömnad respektive tvätt. Tygerna vävs i Japan, Portugal och Italien. 

”Från början var drömmen att ha tillverkning i Sverige, men vi märkte snart att kostnaderna skulle skjuta för mycket i höjden. Istället hittade vi en fabrik som hade flyttat från Borås till Estland på 1980-talet, där produktionsansvariga fortfarande pratar svenska. Det har underlättat kommunikationen och på så sätt hela vårt arbete”, säger Joel Urwitz. 

Företagets kontor som också har fungerat som helgbutik, ligger inte många kvarter från den nya butiken. På en klädhäst hänger plagg från en kommande kollektion i skira, styva och prassliga tyger. I lagret en trappa ner, står kartonger staplade på varandra redo att fraktas till Mäster Samuelsgatan. Men att etablera sig inom klädbranschen har tagit tid.

”Det är en tuff marknad och vissa dagar blir man frustrerad. Det tar tid att etablera kontakter men också att utveckla företaget, och ständigt komma med nytt. VI bollar tre kollektioner parallellt, så det är mycket att hålla i luften samtidigt”, säger Joel Urwitz. 

Att klädbranschen står inför ett paradigmskifte där ehandeln tar en allt större del av marknaden, har inte gjort saken lättare. 

”Många frågar mig varför vi öppnar en butik i en värld som digitaliseras. Men när det gäller Schnaydermans handlar det mycket om kvaliteter och tygets känsla. Det kommer dröja innan vi kan 4d-känna på tyger och därför behövs den fysiska närvaron fortfarande. Jag tror att receptet är att den fysiska världen numera måste anpassa sig till den digitala”, säger Joel Urwitz. 

Nästa steg för Schnaydermans blir att just utveckla samspelet mellan webb och butik.

”Det här är ett livsverk och på längre sikt har vi höga ambitioner. Men vi tar en dag i taget såklart. Målet är att vi ska fortsätta utveckla Schnaydermans som idé och som företeelse."

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?