Annons

Scaniaveteranen: ”Politikerna är riktigt slarviga med pengar”

Scaniaveteranen Leif Östling riktar hård kritik mot den svenska skattepolitiken när han i dag debuterar som sommarvärd i Sveriges radio. 

”Det är oerhört mycket slöseri och ineffektivitet inom den offentliga sektorn”, säger han i programmet. 

Foto:Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Leif Östling var en mycket uppskattad vd för Scania under många år, han har även suttit i Volkswagens koncernledning och suttit med i styrelsen för både SKF och riskkapitalbolaget EQT. 

I november 2017 blev han i samband med Panamaläckan intervjuad av SVT:s Uppdrag granskning och tillfrågad om han betalade skatt i Sverige. Det var då han fällde kommentaren ”Vad fan får jag för pengarna?”, som senare även gjorde att han fick lämna posten som ordförande för Svenskt näringsliv. 

”Som pensionär sedan fem år tillbaka hade jag betalat in mer än 100 miljoner kronor i skatt, jag tyckte att jag hade gjort rätt för mig. Jag tyckte inte heller att jag inte att jag hade fått mycket tillbaka för pengarna, sett till det stora beloppet. Vad fan får jag för pengarna?”, säger Leif Östling i programmet.

Leif Östling säger att han anser att den offentliga sektorn i Sverige är mycket ineffektiv och att politikerna inte är nog försiktiga i hur de använder skattepengarna. 

”Under mina 45 år i näringslivet har jag upptäckt att vissa affärsmän, men framför allt politiker kan vara riktigt slarviga med pengar, när det inte är handlar deras egna privata pengar. Då åker spenderarbyxorna lätt på”, säger han. 

”Inom näringslivet slås vi ofta av bristen på effektivitet i Sveriges offentliga verksamheter, även när det kommer till kommunerna ser vi en stor variation på kostnader för jämförbara verksamheter”, säger Leif Östling i sommar i P1. 

Leif Östling tar som ett exempel på detta upp en OECD-undersökning som visar att en svensk läkare i regel behandlar ungefär 650 patienter per år, medan en tysk läkare hinner med bortemot 2.400 patienter på ett år, samt att Sverige och Tyskland har lika många läkare per 1.000 invånare. 

”Så stor skillnad pekar på ett rejält systemfel i vår sjukvård och det löser man inte genom att skicka in mer pengar”, säger han. 

”Befria sjukvården från politiker och deras administratörer som tydligen inte förstår hur vårdsystem bör fungera. Tänk vilken besparing det vore att skrota alla landsting i vårt land och låta en nationell kompetent administration ta hand om sjukvården”, fortsätter han i sommarpratet. 

I programmet berättar Leif Östling även om alla de invecklade turerna om vad som egentligen hände när Volvo försökte köpa Scania.

”Jag var totalt förstummad över deras fräckhet. Det som följde får mig att häpna än i dag, ett så kränkande agerade mot styrelse ledning och alla anställda”, säger Leif Östling i programmet om hur Volvo gick tillväga i den mycket infekterade processen.

Tillslut efter många turer och en hel del lobbyverksamhet från Scania skulle det visa sig att den europeiska konkurrensmyndigheten inte godkände affären mellan Volvo och Investor som ägde de omtalade Scaniaaktierna. 

”Vi blev jublande glada när beskedet kom om att de avslagit affären. Hela ledningen var i eufori”, säger Leif Östling i programmet.   

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera