ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Vd: ”Vi går igenom ett stålbad”

Lastbilsjätten Scania har de senaste åren inte varit den lönsamhetsmaskin den var under åren med Investor som storägare. På torsdagen levererade Scania sitt bokslut med löftet från vd:n Henrik Henriksson att bolaget är på väg tillbaka till goda resultat.

Scania presenterade på torsdagen ett resultat före skatt i det fjärde kvartalet på närmare 3,5 miljarder kronor, vilket innebär en förbättring om 6 procent jämfört med motsvarande kvartal året innan. Nettoomsättningen ökade samtidigt med 12 procent till drygt 38,5 miljarder kronor.

Orderingången backade däremot med knappt 21 procent till totalt 24.957 enheter, där lastbilar stod för det största tappet om 23 procent. I Europa backade orderingången med 13 procent till 22.736 lastbilar. En liknande nedgång för konkurrenten Volvo AB indikerar en svalare europeisk marknad. Enligt Scanias vd Henrik Henriksson är tappet delvis hänförligt starka jämförelsesiffror i det fjärde kvartalet 2017.

”Vissa marknader backade under fjärde kvartalet förra året. Vi såg en avtrappning i Kina, där marknaden bromsade in mot årets slut. Även Ryssland tappade tempo, samt att vi har en underliggande förändring på den viktiga iranska marknaden som har stängts för Scanias del”, säger han till DiTV.

Mer uppseendeväckande i Scanias rapport må vara en ordernedgång för lastbilsverksamheten på 53 procent till 1.866 fordon i fjärde kvartalet på den latinamerikanska marknaden. Volvo ökade samtidigt orderingången i den något snävare regionen Sydamerika med 6 procent.

Enligt Henrik Henriksson går bolaget igenom en global omställning till ett nytt lastbilsprogram, där Latinamerika inte har ställt om i samma takt.

”Vi ställer om det sista i det brasilianska systemet nu under det första kvartalet i år och och får bara ut halv kapacitet, men från första april är vi äntligen igenom omställningen och det känns väldigt skönt”, säger han.

Historiskt sett har Scania levererat marginaler över konkurrenterna, medan bolaget på senare tid fallit efter något. Rörelsemarginalen för helåret landade på drygt 10 procent, mot bolaget målsättning på 12 procent. Henrik Henriksson beskriver fjolåret som starkt mot bakgrunden av höga kostnader och lägre produktion, men att bolaget ”har en hel del kvar att ge”. 

”Vi har höga kostnader i samband med omställningar. Att köra dubbla program innebär att att vi har haft inne tusentals extra personer för att hantera detta, samt begränsningar i produktionen. Under det här året ska vi kunna kosta ur de sista delarna och åter lyfta oss till mer normala nivåer”, säger han.

Hur ser marknaden ut framåt?

”Marknaden känns stabil, men givetvis finns många orosmoln som brexit och handelshinder. Vi ser ändå en hyfsat stabil marknad i Asien med en viss återhämtning i Kina. Även Brasilien har kommit tillbaka extremt starkt efter valet och ett antal policyförändringar”, säger han.

Under tidigt 2000-tal gick den tyska fordonskoncernen Volkswagen in i bolaget och tog över som storägare från familjen Wallenbergs investmentbolag Investor. Scania ingår nu i den tyska koncernens lastbilsverksamhet Traton tillsammans med bland andra den klassiska tyska lastbilstillverkaren MAN. Det har på senare tid rapporterats flitigt om Volkswagen planer att börsnotera Traton, men på onsdagens meddelade Volkswagen att bolaget avbryter förberedelserna. 

”Styrelsen siktar fortfarande på en börsnotering av Traton när det blivit bättre marknadsförhållanden”, skriver den tyska fordonsjätten i ett pressmeddelande.

”För Scanias del så påverkar det inte oss så mycket. Vi har haft en långsiktig ägare i Volkswagen med fokus på kunden och affären, vilket inte påverkas av ägarfrågan”, säger Henrik Henriksson.

Är beskedet kopplat till den sämre lönsamheten?

”Det är en fråga som ska ställas till ägaren, men det jag kan säga utifrån Scanias perspektiv är att vi haft en period på två-tre år när vi går igenom ett rejält stålbad. När vi kommer ut ur det kommer vi att kunna prestera ett resultat på en högre nivå och det känner vi oss trygga med”.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies