1515

Scanias gasdrivna lastbilar gör McDonald’s klimatsmart

Hamburgare är kanske inte är det mest miljösmarta man kan äta. Men transporterna av McDonald’s hamburgare blir nu mer hållbara med hjälp av Scania. ”Första steget är Europa, men vi ser möjligheter att sprida det här globalt”, säger Henrik Henriksson, vd för Scania.

MATAR PÅ MED NYTT BRÄNSLE. ”Om vi ska få till en förändring mot mer hållbara transporter räcker det inte med att vi arbetar med kunder utan även med kunders kunder”, säger Henrik Henriksson, vd och koncernchef för Scania.
MATAR PÅ MED NYTT BRÄNSLE. ”Om vi ska få till en förändring mot mer hållbara transporter räcker det inte med att vi arbetar med kunder utan även med kunders kunder”, säger Henrik Henriksson, vd och koncernchef för Scania.Bild:Dan Boman, TT

Logistikföretaget Havi har huvudansvaret för McDonald’s transporter i stora delar av Europa och Asien. Nu ska företaget minska andelen dieseldrivna fordon kraftigt genom att ställa om ungefär 70 procent av lastbilsflottan till alternativa bränslen som gas- och hybriddrift fram till 2021.

Detta väntas minska koldioxidutsläppen med 15–40 procent beroende på rutt, bränsle och trafiksituation.

Dessutom minskar bullret vid varuleveranser eftersom lastbilarna är tystare än dieseldrivna.

I dag är 85 procent av Havis lastbilsflotta dieseldriven.

Programmet är ett samarbete mellan tre parter: Scania, McDonald’s och Havi som är kund till Scania.

”Om vi ska få till en förändring mot mer hållbara transporter räcker det inte med att vi arbetar med kunder utan även med kunders kunder”, säger Henrik Henriksson.

”Det är inte många kunders kunder som är beredda att betala för mer hållbara transporter i dag eftersom de inte räknar på hela miljökostnaden för fossila bränslen.”

”McDonald’s har satt tydliga hållbarhetsmål även för transporter. Det är annars vanligt att man bara sätter mål för den egna produktionen och glömmer bort logistiken som ofta är en av de stora koldioxidbovarna.”

Han tror att de tre företagen tillsammans har större möjligheter till påtryckningar på politiker i europeiska länder när det gäller beskattning så att den inte missgynnar biogas, bioetanol och biodiesel.

”Hur man beskattar bränslet är viktigt för våra kalkyler”, säger Henrik Henriksson.

Havis lastbilar ska bytas ut successivt under femårsperioden.

”Lastbilarna är förberedda för den här typen av förnyelsebara biobränslen, men det handlar också om att kunden måste ha tillgänglighet till bränsle.”

Havi och Scania utvecklar också lastbilar med specialutrustning för att hantera frityrolja och annat avfall från McDonald’s restauranger.

Det gör att avfallstransporterna minskar, vilket i sin tur bidrar till lägre klimatpåverkan.

”Det är en styrka att ha ett trepartssamarbete, och det här är ett lysande exempel som vi gärna exporterar till andra industrier. Vi jobbar med liknande samarbeten inom jordbruks- och skogssektorn”, säger Henrik Henriksson.

Han påpekar också att det finns stor potential till förbättringar i logistiksystemet eftersom Scanias lastbilar sedan 2011 är uppkopplade så att man hela tiden kan följa hur fordonen är lastade och hur de utnyttjas.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?