Lastbilschefen var på politikerveckan i Visby för första gången och åkte dit framför allt för att prata om hållbarhet och klimatfrågor.
”Jag vill att Sverige ska vara ledande när det kommer till hållbarhet och det kan vi bara klara om vi jobbar med samverkan. Samverkan mellan storbolag och mindre bolag och mellan politik och näringsliv.”
Vad är det största värdet med att vara i Almedalen?
”Det är möjligt att träffa väldigt många beslutsfattare på väldigt kort tid. På en dag kan jag klara av det som annars hade tagit tre månader”, säger Christian Levin till Di.
Han mötte klimat och miljöminister Annika Strandhäll (S) i en diskussion hos branschorganisation Mobility Sweden.
Vad tar du med dig från det mötet?
”Det var bra det hon sa att hon känner piskan från näringslivet. Ett erkännande som jag uppskattar. Att det nu är industrin som driver det här. Det är omvända världen. Vi har alltid fått springa för att leva upp till politikernas krav vad gäller utsläpp, säkerhet och så vidare. Nu är det tvärtom. Vi har gjort enorma investeringar, vi har produktutvecklat ett helt program. Nu måste politiken hjälpa till så det blir efterfrågan på våra produkter”, säger han.
Vad är det du anser behöver göras?
”Det handlar framför allt om två saker: säkra att det är mer ekonomiskt för ett åkeri att köpa batterielektriska fordon och säkra att utrullningen av laddinfrastruktur är förutsägbar och går fort.”
Utbyggnaden av laddplatser släpar efter generellt, men läget är särskilt problematisk för tunga fordon.
”Jag träffade en kund som hade tänkt beställa 60 el-lastbilar men det slutade med 5 på grund av osäkerhet kring laddningen. Vi har all data om hur lastbilarna rör sig, hur de lastar och var de stannar. Det är data som kan förenkla för dem som bygger laddinfrastruktur”, säger Christian Levin.
Han hade också ett möte med moderatledaren Ulf Kristersson.
Vad tar du upp med honom?
”Det blir mycket kring hållbarhetsfrågorna. Jag vill att politikerna ska stå över partipolitiska korta poänger. Hållbarhetsfrågan är för viktig för planeten och för Sveriges konkurrenskraft för att man ska kunna hitta gemensamma långsiktiga lösningar”, säger Christian Levin.
Moderaterna har gått ut med att man vill sänka reduktionsplikten för att få ner bränslepriserna. Förslaget är en sänkning till EU:s miniminivå vilket skulle innebära 6 procent biodrivmedel i dieseln istället för 30,5 procent som i dag.
Vad tycker du om moderaternas förslag att sänka inblandningen?
”Det tycker jag inte är en bra idé. Jag tycker det är en bra idé att göra det dyrare att släppa ut koldioxid. Det är den idén som politikerna ska ägna sig åt. Om man sätter ramarna löser marknaden resten”.
Scania har bestämt sig för att satsa på elektrifiering och hälften av volymen ska vara eldriven 2030. Christian Levin tror mer på batterielektriskt än vätgas och bränsleceller på kort sikt.
”Vätgas är också ett elektriskt fordon. Man gör sin egen el helt utan utsläpp. Men den har en nackdel. Mycket energi förloras i värme. Sedan finns det ju de som tror att el blir gratis med väldigt mycket solpaneler. Då blir det attraktivt med vätgas.”
Vad tänker du om det?
”Jag tror att det kommer att finnas tillfällen när vi producerar för mycket el när det blåser väldigt mycket och solen skiner samtidigt och då är det väldigt bra att använda vätgas för att lagra energi”.