ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Antar ditt företag Scanias klimatutmaning – hör av dig!

  • Scanias vd Henrik Henriksson. Foto: Amanda Lindgren, TT, Colourbox

Lastbilsjätten Scania väljer att stänga ner all verksamhet den 20 september för att utbilda personalen i hållbarhetsfrågor. Nu uppmanar bolaget andra företag att haka på.

”Vi är en nyckelspelare i transformationen till ett hållbart samhälle”, säger vd:n Henrik Henriksson.

Nu vill Dagens Industri komma i kontakt med andra företag som antar Scanias utmaning. Mejla dise@di.se.

Inför FN:s klimatmöte i New York kommer buss- och lastbilstillverkaren Scania att avbryta verksamheten för att rikta fokus mot kampen mot klimatförändringar. Stoppet är planerat till den 20 september och berör bolagets samtliga 52.000 anställda.

”Vi har bestämt oss för att driva skiftet mot mer hållbara transporter. Vi ska inte bara ta ansvar för vårt eget bolag utan vi ska försöka transformera hela industrin och transportsektorn att tänka mer hållbart”, säger vd:n Henrik Henriksson.

Scanias medarbetare har sedan tidigare arbetat med klimat- och hållbarhetsfrågor, men nu ska bolagets anställda runt om i världen samlas under gemensamma utbildningsformer.

I vissa fall kommer produktionen att stoppas i en timme med fortsatta samtal under veckan, och i vissa verksamheter är hela dagen vigd åt initiativet.

”Det vi gör under den timmen är ett gemensamt globalt budskap, och en gemensam plan vad gäller vår utbildning och idégenerering från medarbetarna”, säger Henrik Henriksson.

Varför bara en timme i vissa fall när det är en sådan viktig fråga?
”Vi jobbar med den här frågan redan, den är inbäddad i vår kultur och vårt förbättringsarbete och den är involverad i våra affärsplaner. Det här är snarare att vi tar nästa steg i det arbetet som redan pågår.”

Enligt Södertäljebolagets vd spelar näringslivet en av de viktigaste rollerna i klimatarbetet. 

”Företagen är en nyckelspelare i transformationen till ett hållbart samhälle. Vi står för en sådan stor del av påverkan på både miljön och de sociala aspekterna av hållbarhetsbegreppet”, säger han.

Bolaget hoppas också att andra företag ska haka på initiativet och involvera medarbetarna i klimatarbetet i en större utsträckning.

”Jag hoppas att vi skickar en signal om att detta kan vara en bra tidpunkt att göra någonting. Kan vi sprida de här vindarna till andra industrier så är det en seger”, säger Henrik Henriksson.

Han anser samtidigt att näringslivet inte kan agera på egen hand. För att bromsa klimatpåverkan efterlyser han ett tätare samarbete mellan samhällsaktörerna.

”Vi måste jobba hand i hand med beslutsfattare och lagstiftare. Skulle vi ta bort vissa begränsningar och hinder kan företag växla upp ännu snabbare mot en hållbar affärsmodell. Samtidigt måste lagstiftarna också sätta tryck på oss när det gäller vissa frågor”, säger han.

Som exempel nämner han att transportsektorn är beroende av en utbyggd laddinfrastruktur för att efterfrågan på elektrifierade fordon ska öka.

”Vi måste få ut en infrastruktur längs motorvägarna för att kunna ladda både personbilar och tunga transporter. Sedan kan vi debattera vad det ska vara för laddstolpar eller laddledningar. Det är egentligen strunt samma, vi måste få ut den stora kabeln längs vägarna. Låt oss i alla fall enas om det”, säger Henrik Henriksson.

Scania har själv satt upp mål för att minska sin egen klimatpåverkan. Bland annat ska bolaget halvera koldioxidutsläppen från egna landtransporter per transporterat ton senast 2025, halvera koldioxidutsläppen i den egna verksamheten senast 2025 samt byta till 100 procent fossilfri el globalt senast 2020.

Bolaget uppger att man ligger bättre till än prognosen när det gäller de båda koldioxidmålen. Det ser också ut som att målet om fossilfri el kommer att nås.

”Det ser också bra ut, jag tror att vi bara har ett par procent kvar”, säger Henrik Henriksson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies