1515
Annons

Scania ska förse åkeri med batteridrivna lastbilar

Lastbilstillverkaren Scania ska leverera fem batteridrivna lastbilar och 1,6 megawatt laddutrustning till åkeriet Falkenklev Logistik. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Leveransen är en del av Falkenklev Logistiks satsning på att elektrifiera hela sin fordonsflotta. Laddplatsen, som ska tillhandhållas av finska Kempower och levereras av Scania, kommer kunna ladda upp till 40 fordon samtidigt och förväntas bli Sveriges största laddstation. 

”Att bidra med våra e-mobilitetslösningar till ambitiösa projekt är ytterligare bevis för den snabba utvecklingen av elektrifiering inom den tunga transportindustrin”, kommenterar Scanias chef för e-mobilitet Fredrik Allard. 

Laddstationen kommer förutom Falkenklevs lastbilar även vara tillgänglig för andra fordon, och kommer ha möjlighet att ta emot laddningar av lastbilar som kör fjärrtransporter. 

Innehåll från HologicAnnons

AI inom medicinsk avbildningsteknik

Dr. Christian Stoeckigt, Head of Scientific Affairs & Medical Education på Hologic, menar att det ännu återstår ett antal utmaningar för att AI i medicinsk bildbehandling ska nå sin fulla potential. 

På senare år har vi sett allt fler och större genombrott inom tillämpningen av artificiell intelligens, AI, inom medicinsk avbildningsteknik. Det gäller exempelvis AI-stödd utvärdering av digitaliserade bilder vid mammografi och detektion av tumörceller i prostatavävnad, men också digital cytologi vid screening för livmoderhalscancer. Microsoft har utvecklat tekniker för maskininlärning som hjälper kliniker att planera strålbehandling 13 gånger snabbare1, medan Google Health har gjort stora framsteg med AI-verktyg både för att förutsäga tillstånd som hotar synen och för att förbättra upptäckten av lungcancer2 – exempel som visar hur AI kan möjliggöra trans- formativ diagnostik.

1. Skapa acceptans bland patienter

Ökad kunskap om AI och dess positiva effekter på vården är avgörande för att patienter ska kunna godta AI som en del i deras diagnostisering. Christian Stoeckigt menar att de som arbetar inom vården kan spela en viktig roll genom att informera patienter om, till exempel, hur AI-stödd diagnostik kan bidra till snabbare och säkrare resultat.

2. Bygga tillit inom kliniken

Att samarbeta med radiologer, patologer och cytodiagnostiker kommer att vara avgörande. Kliniker spelar en central roll genom att identifiera ovanliga fall och exponera dessa för algoritmen så att den kontinuerligt kan fortsätta att förfinas. I gengäld kommer klinikerna successivt att få större förtroende för resultaten som AI förser dem med. En av våra kunder, ett laboratorium i Tyskland, testade den AI-styrda diagnostiken med ett mikrokarcinom. På bara några minuter hade algoritmen identifierat ett litet antal onormala celler som inte upptäckts med konventionell teknik – vilket ytterligare stärkte klinikernas förtroende för systemet.

3. Klara och tydliga regler

De flesta experter på området är överens om att vi behöver större tydlighet och samförstånd från regeringar världen över för att besluta om en reglerande strategi för AI. Ett av de största genombrotten på senare tid var den amerikanska läkemedelsmyndig- heten FDA:s förändrade regelverk och hur detta tar sig an AI, något som ger mer vägledning om hur AI-system kan tränas. Detta är en välkommen förändring som många av oss som arbetar inom AI-området gärna skulle vilja se i andra regioner.

Läs mer om våra system

4. Ett skyddande ramverk

Det är en realitet att människor begår misstag, men vi måste också överväga vad som händer när AI är inblandat i feldiagnoser och navigera i frågor om ansvarsskyldighet. Vi behöver en multidisciplinär arbetsgrupp av cytologer, radiologer, onkologer, kliniker och experter inom etik och IT som kan ta fram protokoll för att skydda AI-systemen.

Vad händer härnäst?

När dessa fyra områden hanterats grundligt kommer vi att se en bredare användning av AI-driven diagnostik. AI har kraften att leverera mer effektivt triage av patienter så att de snabbare får den vård de behöver, och mer individualiserad behandling för bättre patientresultat. Ännu mer spännande är prognostiken, där AI kommer att kunna förutsäga vilka personer som är mer benägna att utveckla vissa cancerformer. Det är innovationer av detta slag som stimulerar vår forskning – och som kan rädda ännu fler liv.

REFERENSER

1 Oktay O, Schwaig- hofer A, Carter D, Bris- tow M, Alvarez-Valle J, Nori A, Microsoft Re- search blog [Internet]. Cambridge: 2020 Nov 30 [cited 2021 Jun 17]. Available from: www.microsoft.com/ en-us/research/ blog/project-inne- reye-evaluation- shows-how-ai-can -augment-and-accel- erate-clinicianstabili- ty-to-perform-radio- therapyplanning- 13-times-faster. Accessed 30 June 2021 2 Google Health. AI-enabled diagnostics previously thought impossible [Internet]. Mountain View: Google [cited 2021 Jun 17] Available from: https://health.google/ healthresearch/imag- ing-and-diagnostics/. Accessed 30 June 2021 MISC-07710-NO_SE_001_02

Mer från Hologic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hologic och ej en artikel av Dagens industri

Bygger infrastruktur för delad elbilsladdning: ”Folk är faktiskt ärliga”

Start up-bolaget Chargenode satsar på delad elbilsladdning. En central laddenhet kan serva många uttag.

Bilarna laddas växelvis i ett kösystem beroende på avresetid som bilägaren angett.

”Folk är faktiskt ärliga”, säger vd:n Kristian Sandahl.

Chargenode med vd Kristian Sandahl utvecklar och bygger digital infrastruktur för laddning av elbilar.
Chargenode med vd Kristian Sandahl utvecklar och bygger digital infrastruktur för laddning av elbilar.Foto:Björn Larsson Rosvall

Med ökad försäljning av laddbara bilar stiger behovet av smarta laddlösningar. 

”Många bilar står parkerade längre tid än de behöver ladda. Det behövs inte en laddbox vid varje parkeringsplats om man istället kan dela på laddningen”, säger Kristian Sandahl som fick idén efter att själv ha stått i kö vid publika laddstationer.

Bolaget bildades 2018 och laddsystemet lanserades 2020. Omsättningen har mer än fördubblats från cirka 25 Mkr till 55 Mkr i fjol. Målet i år är 110 Mkr.

”Vi siktar på att fördubbla omsättningen varje år de närmaste fyra åren och någon gång mot slutet av nästa år tror vi på lönsamhet”, säger Kristian Sandahl.

Tekniken bygger på ett centralt laddskåp som kan kopplas ihop med upp till 54 ladduttag. Varje uttag kan ge 22 kW. Mjukvara övervakar och styr via en molntjänst så att laddningen flyttas runt mellan bilarna. 

”Bilföraren scannar in en QR-kod på ladduttaget och skriver in vilken tid man planerar att åka iväg så ser systemet till att bilen är laddad då”, säger marknadsansvarige Joakim Blomquist och visar appen på sin mobiltelefon.

”Via appen sköts också all betalning så det blir enkelt både för den som äger laddplatsen och bilägaren”, fortsätter han.

Bland de första att installera Chargenodes system var Hills golfklubb i Mölndal med drygt 130 ladduttag som sitter i belysningspelare. Strax intill ligger nybyggda Hills Villastad med flera olika bostadsrättsföreningar. Där har Chargenode monterat sitt laddsystem genom en balk som ser ut som ett prydligt staket.

”Systemet kan enkelt skalas upp och passar väldigt bra för alla platser där man vanligen står parkerad några timmar som vid arbetsplatser, hotell, golfbanor, bostadsrättsföreningar och flygplatser”, säger Kristian Sandahl.

”Vår teknik gör att alla bilar laddas efter behov istället för att alla får mindre effekt när det är många som ska ladda samtidigt.” 

Med vetskapen om när bilägarna vill ha sin bil startklar kan systemet också utnyttja lägre energipriser på natten. 

Bolaget har installerat cirka 6 000 ladduttag på olika platser i Sverige och har i år även börjat sälja i Norge.

I slutet av förra året blev det klart att Stena-arvtagarnas investmentbolaget Formica Capital satsar 115 Mkr i Chargenode. 

”Utan det kapitalet hade vi inte kunnat växa så snabbt”, säger Kristian Sandahl som ihop med flera i personalen äger 81 procent medan Formica och övriga investerare äger 19 procent. 

Han tar emot i bolagets nya lokaler i Mölndal som görs i ordning för inflyttning. Ett större lager är välkommet.

”Komponentbristen är kännbar, men vi har ändå klarat det ganska bra eftersom vi använder standardkomponenter och har kunnat leta ersättningar”, säger Kristian Sandahl.

I våras köpte Chargenode laddoperatören Opigo som har en mjukvara för att hantera storskaliga laddsystem för bostadsrättsföreningar och företag. Planen är att ta fram en gemensam mjukvara och laddtjänst i år. Tillsammans räknar man med att omsätta cirka 200 Mkr i år.

Vad är den största invändningen ni får höra?
”Det är att användarna behöver göra ett moment till förutom att sätta i sladden. Långsiktigt kommer det att kunna automatiseras ännu mer med artificiell intelligens”, säger Kristian Sandahl.

Investeringen är dyrare än för vissa laddboxar på marknaden, runt 15.000-20.000 kronor plus moms per laddplats.

”Men eftersom vi har samlat alla känsliga och avancerade komponenter i en central enhet är det lättare att serva och det är mindre underhåll än vanliga laddboxar. Vårt system har längre livslängd”, säger Kristian Sandahl. 

Om många elbilar ska ladda samtidigt blir frågan om lastbalansering ännu viktigare. Strömmen ska räcka både till laddning och till fastigheten. 

”Man behöver tänka smartare kring det. Mot slutet av arbetsdagen är det kanske viktigare att ladda bilarna än att värma kontoret till exempel. Företagen kan själva bestämma hur de vill prioritera. Har man vissa yrkesgrupper som alltid måste få laddat före de andra, om de reser mycket, kan man ställa in det”, säger Kristian Sandahl.

Kan det kännas orättvist med kösystemet om någon i en bostadsrättsförening garderar och alltid vill ha laddning direkt?
”Det är ju som med en gemensam tvättstuga. Man bokar inte in den hela veckan även om man kan”, säger Kristian Sandahl.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera