Annons

Scania får norsk stororder på elektriska lastbilar

Scania ska leverera 75 batteri-elektriska lastbilar till den norska livsmedelsgrossisten ASKO under de kommande tre år. Avtalet är ett av de mest omfattande i branschen inom elektrifiering till en enskild kund. ”Det är verkligen glädjande att framåtriktade företag i konkret handling nu börjar avveckla klimatpåverkande tunga fordon”, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

Foto:Daniel Hovdahl 2020

Den norska livsmedelsgrossisten ASKO:s samarbete med Scania kring bränslecellslastbilar startade 2016. Målet var att sätta tre lastbilar på vägarna redan året därpå. Men det dröjde ytterligare. ASKO tog först tidigare i år fyra vätgasdrivna bränslecellslastbilar från Scania i drift och i februari påbörjades trafik med två elektriska distributionslastbilar. 

Med den batteriteknik som finns tillgänglig i dag kan dessa lastbilar endast köra kortare sträckor. Batterierna laddas under av- och pålastning. De två lastbilarna som redan nu finns hos ASKO har en batterikapacitet på 165 kWh, vilket ger en räckvidd på 120 kilometer. 

Nu fortsätter alltså samarbetet då de ingår de ett treårigt ramavtal där det framgår att ASKO har för avsikt att beställa upp till 75 el-lastbilar från Scania under de närmaste tre åren. 

Scania meddelade i slutet på april att företagets klimatmål blivit godkända enligt Science Based Targets, ett initiativ som stöttas av bland andra FN:s Global Compact och Världsnaturfonden, WWF. 

Scania har åtagit sig att halvera utsläpp från den egna verksamheten 2025 och använda 100 procent fossilfri elektricitet i verksamheten redan i år. Utöver detta ska Scania även sänka kundernas utsläpp – som i dag står för över 90 procent av utsläppen – med en femtedel.

Och avtalet med ASKO är ett steg i jobbet att nå det målet. 

”Vi fortsätter att jobba på bred front med hållbara transporter. Förnybara biobränslen spelar också en viktig roll men det råder ingen tvekan om att elektrifiering är mycket viktigt för att tunga transporter ska kunna nå mål om fossilfrihet”, säger Henrik Henriksson till Di.

Det aktuella projektet har fått ekonomiskt stöd från det norska statliga företaget Enova, som ägs av det norska klimat- och miljödepartementet.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera