Scania bedömer att komponentbrist och de störningar som har uppstått i leverantörs- och logistikkedjan till följd av coronaviruset omöjliggör fortsatt produktion vid de europeiska anläggningarna efter onsdag nästa vecka, den 25 mars.
”För att säkerställa våra kunders samhällsviktiga transportarbete kommer våra serviceverkstäder och reservdelscenter dock att fortsatta sin verksamhet”, säger Scanias vd och koncernchef Henrik Henriksson, enligt ett pressmeddelande.
Produktionsstoppet är planerat att vara i två veckor och berör anställda vid Scanias anläggningar i Sverige, Nederländerna och Frankrike.
Produktionen vid Scanias industriella verksamhet i Latinamerika, som står för en femtedel av bolagets produktionsvolymer, påverkas inte i nuläget.
Redan på tisdagen tvingades Scania stänga sin produktionsanläggning i franska Angers efter ett regeringsbeslut. I och med nedstängningen av fabriken, där en del av Scanias slutmontering är förlagd, tappade bolaget omkring 25 procent av sin produktionskapacitet i Europa.
”I och med att det franska undantagstillståndet trädde i kraft var vi oförmögna att fortsätta vår slutmontering vid fabriken i Angers eftersom vi inte klarar kravet på att man ska vara minst två meter ifrån varandra när man arbetar”, säger Scanias presschef Hans-Åke Danielsson.
Enligt Hans-Åke Danielsson påverkas många av Scanias viktiga franska leverantörer på samma vis av myndighetsbeslutet, vilket bidrog till den komponentbrist som ledde till beslutet att stänga merparten av bolagets produktion i Europa.
Flera av de europeiska fordonstillverkarna har under veckan tvingats stoppa stora delar av produktionen till följd av regeringsbeslut, materialbrist, personalbrist och osäker efterfrågan.
AB Volvo vinstvarnade på måndagen och har beslutat att stänga fabriken i Tuve i Göteborg, liksom sina franska och belgiska produktionsanläggningar. Även konkurrenten Daimler meddelade på tisdagen att bolaget stänger ner merparten av sin europeiska produktion.