Annons

ScaleUp-programmet gav rak väg mot eldrift

Det ska vara lätt att köra elbil. Det är makarna Sahlgrens vision med laddoperatören Eways. Fyra år efter start har bolaget fått rejäl fart på tillväxten. Men för att fortsätta växa på rätt sätt sattes hela ledningsgruppen i skolbänken.

”ScaleUp-programmet har hjälp oss att säga nej till 88 av de syltburkar som inte är avgörande just nu.”

Foto:Amanda Lindgren

På en resa till Skåne för några år sedan började familjen Sahlgren känna att det var dags för en elbil, i stället för den dieselslukande suven. Då planterades den första tanken till laddoperatören Eways.

Niclas Sahlgren, serieentreprenör sedan flera år tillbaka, och Petra Sahlgren, då konsult på Acando, lät idén till bolaget fortsätta gro hemma vid köksbordet i Stocksund. Att elbilarna skulle komma att bli vanligare stod redan klart – men när de lade grunden till bolaget för fyra år sedan fanns det många hinder för den som ville byta till en mer hållbar bil: laddmöjligheterna var fortfarande få och sätten att betala för elen var ineffektiva. 

Parets första koncept, en app som skulle förenkla när bilisterna skulle betala för att ladda bilen, insåg de snart var för smal. 

”Vi märkte tidigt att det som verkligen behövdes var en helhetslösning. Vår idé är att finnas där man behöver och kan ladda i vardagen: hemma, på jobbet eller när man är borta på aktiviteter. Inte nödvändigtvis i en snabbladdare på en mack”, säger Niclas Sahlgren, som är vd för företaget. 

I helhetslösningen ingår det att sälja, sätta upp och sköta om laddstolpar hos privatpersoner, på företag och på offentliga platser som köpcentrum. Dessutom är de på god väg att uppfylla sin första idé: Att förenkla betalmetoderna. Laddningen kan betalas med en parkeringsapp, ett laddkort eller Swish. Hos privatkunderna kopplas den till det vanliga elsystemet. 

Makarna har sedan tidigare drivit företag, både tillsammans och enskilt, men målet med Eways var annorlunda redan från start. 

”Det är det här som vi vill göra framöver. Vi vill vara med och göra skillnad i omställningen mot ett fossilfritt samhälle och vi insåg att vi verkligen kan göra skillnad om vi växer”, säger Petra Sahlgren som sedan ett år tillbaka arbetar heltid som digitalchef på Eways. 

För att få företaget att växa på ett hållbart sätt beslutade paret Sahlgren att gå ScaleUps tillväxtprogram. Till utbildningen anmälde de även tre andra personer ur ledningsgruppen.

”Först tyckte kursledarna att vårt bolag var lite för litet”, skrattar Niclas Sahlgren. 

”Men när vi började gasa iväg ordentligt tänkte de om”, fortsätter han. 

De gick med i programmet förra hösten och under året har alla fem i ledningsgruppen träffats kontinuerligt för att tillsammans arbeta med att få företaget att växa effektivt. I början var Eways främsta mål med kursen att uppnå en samsyn i bolaget och en tydligare kommunikation. Något som de anser att de fått verktyg att göra. 

”Men programmet har också bidragit till att vi nu helt fokuserar på tillväxt. I den marknad vi är i har vi inget val, nu är den mottaglig för oss och då måste vi växa”, säger Petra Sahlgren och fortsätter:

”Som entreprenörer i ett litet bolag är det lätt att fastna med fingrarna i hundra syltburkar samtidigt. Det programmet verkligen hjälpt oss att göra är att kunna fokusera i stressiga perioder och säga nej till 88 av de syltburkar som inte är avgörande just nu.”

Och att kunna fokusera och prioritera kommer att vara fortsatt viktigt för Eways framöver. Målet är att bli en ledande operatör på den snabbväxande laddmarknaden.

”När företaget växer och blir större är det naturligtvis viktigt att vi minns vad vi lärt oss och fortsätter att använda det i vår verksamhet. Vi ska hela tiden hålla oss till kärnan av vår företagsidé”, säger Niclas Sahlgren. 

Det gör bolaget bland annat genom att ha dagliga möten med ledningsgruppen. Trots att de anställda är utspridda i landet, kopplar de upp sig varje morgon och går igenom vad som finns på varje persons agenda.

Och det har gett resultat. Från det andra hela verksamhetsåret till det tredje har nettoomsättningen ökat över 200 procent, till knappa 30 miljoner kronor. Målet 2019 är att nå 50 miljoner kronor i omsättning. Men det är bara början. 

”Vi förbereder oss egentligen för den stora tillväxten som kommer om några år när elbilarna verkligen börjar bli många. Blir vi större kan vi också göra bra samhällsnytta”, säger Petra Sahlgren och Niclas fyller kvickt i: 

”Det är ingenting man gör över en natt. Men vi tycker också att vi precis börjat, hela marknaden ligger framför oss.” 


Innehåll från GoCo Development Annons

Innovationskluster inom hälsa i Mölndal tar form

Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.
Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.

I januari tidigare i år togs det första spadtaget för det som ska bli GoCo Health Innovation City i Mölndal – ett innovationskluster vars huvudsyfte är att driva innovation inom hälsa och skapa ett bättre liv för människor. 

Det började med att AstraZeneca hade markyta som bolaget inte behövde för sin egen expansion. Istället för att exempelvis bygga logistik- och lagerlokaler vände man sig till stadsutvecklingsbolaget Next Step Group och fastighetsbolaget Vectura, som i sin tur skapade en joint venture: GoCo Development AB.

- Mölndal har många ledande aktörer inom life science och i närområdet finns redan etablerade hälsoföretag som AstraZeneca och Essity, så vi har redan en bra grund att stå på, säger Peder Wahlgren, vd på GoCo Development.

”För att vi ska nå målet krävs en bra mix av aktörer”

Målet med GoCo Health Innovation City är att driva innovation inom hälsa och i slutändan skapa ett bättre liv för människor. Det är GoCo Developments uppgift att driva projektet och skapa en attraktiv stadsdel tillsammans med olika aktörer och verksamheter. 

- För att klustret ska bli levande krävs en bra mix av aktörer. Utveckling kring nya innovationer har blivit alltmer komplex och kräver många kompetenser. Istället för att skapa allt själva, kan det vara enklare och bättre att liera sig med mindre företag som är mer agila. Vi vill att innovationsklustret ska vara som ett knytkalas – man tar med det man själv gillar och testar något nytt, säger Peder Wahlgren och fortsätter:

- Men stadsdelen ska inte bara huseras av life science-företag, utan vi vill också ha hit Chalmers och Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, it-företag och staten i form av exempelvis RISE. Vi ska också bygga hotell, äldreboende och trygghetsboende. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om GoCo Health Innovation City 

Det första bolaget flyttar in hösten 2021 

I januari togs det första spadtaget, efter att detaljplanen på 100 000 kvadratmeter byggrätt blivit godkänd. Först ut är en toppmodern laboratoriebyggnad för det japanska cancerdiagnostikbolaget Fujirebo. Inflyttning sker under hösten 2021. 

- Parallellt ska vi påbörja byggnationen av vår signaturbyggnad – The House – efter semestern. Det är en 21 000 kvadratmeter stor byggnad som representerar mycket av vad vi vill uppnå med GoCo Health Innovation City. The House ska främja naturliga möten över kontorsgränserna där samarbeten och kunskapsutbyten ska frodas, säger Peder Wahlgren. 

Trots den rådande coronakrisen, har GoCo Development fortsatt drivit projektet framåt och rekryterat personal. 

- Vissa bolag har varit avvaktande, men vi fortsätter i den förutbestämda produktionstakten med övertygelsen att innovationsklustret är mer relevant än någonsin. Om det är något som pandemin har lärt oss, är det vikten av samarbete – både nationellt och internationellt, avslutar Peder Wahlgren.

Fakta GoCo Health Innovation City

* GoCo Health Innovation City ska bli Sveriges största life science-kluster.

* 100 000 kvadratmeter utvecklas i anslutning till AstraZenecas anläggning i Mölndal.

* Inom fem till åtta år ska klustret bestå av 350 stora och små företag, forskare och studenter.

* En satsning på 3,5 miljarder.

* Bakom satsningen står Next Step Group, Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

EXTERN LÄNK: Läs mer på www.goco.se 

Mer från GoCo Development

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GoCo Development och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?