1515

ScaleUp-programmet gav rak väg mot eldrift

Det ska vara lätt att köra elbil. Det är makarna Sahlgrens vision med laddoperatören Eways. Fyra år efter start har bolaget fått rejäl fart på tillväxten. Men för att fortsätta växa på rätt sätt sattes hela ledningsgruppen i skolbänken.

”ScaleUp-programmet har hjälp oss att säga nej till 88 av de syltburkar som inte är avgörande just nu.”

Foto:Amanda Lindgren

På en resa till Skåne för några år sedan började familjen Sahlgren känna att det var dags för en elbil, i stället för den dieselslukande suven. Då planterades den första tanken till laddoperatören Eways.

Niclas Sahlgren, serieentreprenör sedan flera år tillbaka, och Petra Sahlgren, då konsult på Acando, lät idén till bolaget fortsätta gro hemma vid köksbordet i Stocksund. Att elbilarna skulle komma att bli vanligare stod redan klart – men när de lade grunden till bolaget för fyra år sedan fanns det många hinder för den som ville byta till en mer hållbar bil: laddmöjligheterna var fortfarande få och sätten att betala för elen var ineffektiva. 

Parets första koncept, en app som skulle förenkla när bilisterna skulle betala för att ladda bilen, insåg de snart var för smal. 

”Vi märkte tidigt att det som verkligen behövdes var en helhetslösning. Vår idé är att finnas där man behöver och kan ladda i vardagen: hemma, på jobbet eller när man är borta på aktiviteter. Inte nödvändigtvis i en snabbladdare på en mack”, säger Niclas Sahlgren, som är vd för företaget. 

I helhetslösningen ingår det att sälja, sätta upp och sköta om laddstolpar hos privatpersoner, på företag och på offentliga platser som köpcentrum. Dessutom är de på god väg att uppfylla sin första idé: Att förenkla betalmetoderna. Laddningen kan betalas med en parkeringsapp, ett laddkort eller Swish. Hos privatkunderna kopplas den till det vanliga elsystemet. 

Makarna har sedan tidigare drivit företag, både tillsammans och enskilt, men målet med Eways var annorlunda redan från start. 

”Det är det här som vi vill göra framöver. Vi vill vara med och göra skillnad i omställningen mot ett fossilfritt samhälle och vi insåg att vi verkligen kan göra skillnad om vi växer”, säger Petra Sahlgren som sedan ett år tillbaka arbetar heltid som digitalchef på Eways. 

För att få företaget att växa på ett hållbart sätt beslutade paret Sahlgren att gå ScaleUps tillväxtprogram. Till utbildningen anmälde de även tre andra personer ur ledningsgruppen.

”Först tyckte kursledarna att vårt bolag var lite för litet”, skrattar Niclas Sahlgren. 

”Men när vi började gasa iväg ordentligt tänkte de om”, fortsätter han. 

De gick med i programmet förra hösten och under året har alla fem i ledningsgruppen träffats kontinuerligt för att tillsammans arbeta med att få företaget att växa effektivt. I början var Eways främsta mål med kursen att uppnå en samsyn i bolaget och en tydligare kommunikation. Något som de anser att de fått verktyg att göra. 

”Men programmet har också bidragit till att vi nu helt fokuserar på tillväxt. I den marknad vi är i har vi inget val, nu är den mottaglig för oss och då måste vi växa”, säger Petra Sahlgren och fortsätter:

”Som entreprenörer i ett litet bolag är det lätt att fastna med fingrarna i hundra syltburkar samtidigt. Det programmet verkligen hjälpt oss att göra är att kunna fokusera i stressiga perioder och säga nej till 88 av de syltburkar som inte är avgörande just nu.”

Och att kunna fokusera och prioritera kommer att vara fortsatt viktigt för Eways framöver. Målet är att bli en ledande operatör på den snabbväxande laddmarknaden.

”När företaget växer och blir större är det naturligtvis viktigt att vi minns vad vi lärt oss och fortsätter att använda det i vår verksamhet. Vi ska hela tiden hålla oss till kärnan av vår företagsidé”, säger Niclas Sahlgren. 

Det gör bolaget bland annat genom att ha dagliga möten med ledningsgruppen. Trots att de anställda är utspridda i landet, kopplar de upp sig varje morgon och går igenom vad som finns på varje persons agenda.

Och det har gett resultat. Från det andra hela verksamhetsåret till det tredje har nettoomsättningen ökat över 200 procent, till knappa 30 miljoner kronor. Målet 2019 är att nå 50 miljoner kronor i omsättning. Men det är bara början. 

”Vi förbereder oss egentligen för den stora tillväxten som kommer om några år när elbilarna verkligen börjar bli många. Blir vi större kan vi också göra bra samhällsnytta”, säger Petra Sahlgren och Niclas fyller kvickt i: 

”Det är ingenting man gör över en natt. Men vi tycker också att vi precis börjat, hela marknaden ligger framför oss.” 

 


Innehåll från EKNAnnons

Fyra affärsmöjligheter i den gröna omställningen

Karin Wessman är hållbarhetschef på EKN.
Karin Wessman är hållbarhetschef på EKN.

Konsumenternas krav på hållbarhet ökar snabbt. Samtidigt höjer EU tempot rejält i sitt miljöarbete, och i sina regler för unionens företag. De närmaste åren kommer hållbarhet på riktigt att bli affärskritiskt – här är fyra sätt att göra hållbarhet till en lönsam och bra affär.

Läs mer om hur EKN kan hjälpa exportföretag att växa

Karin Wessman är hållbarhetschef på EKN, en statlig myndighet som finns till för att hjälpa svenska exportföretag att få bättre möjlighet till finansiering. Hon berättar att hållbarhet i sig blir en allt viktigare framgångsfaktor för världens företag.

– På EKN screenar vi tusentals exportaffärer för hållbarhetsrisker och – möjligheter varje år. Jag har arbetat med hållbarhetsfrågor i 20 år och har aldrig sett en sådan här hastighet i utvecklingen tidigare – att vara ett hållbart företag med hållbara produkter innebär stora finansiella möjligheter och konkurrensfördelar.

Här finns också affärsmöjlighet ett – att ligga i premiumsegmentet när varan eller tjänsten bidrar till hållbara lösningar. Och det kan passa många svenska företag väl.

Möjlighet 1 – se över din prisbild

– Svenska företag har ofta premiumlösningar som är mer hållbara men också kostar lite mer. Tidigare har det varit svårt att sälja in till kunden. Nu ser vi en tydlig förändring, där både kunderna och finansiärerna faktiskt efterfrågar hållbara lösningar – och är beredda att betala för dem. Det här kan öka företagets lönsamhet och marginaler, säger Karin Wessman.

Förändringen går att koppla både till att slutkonsumenter världen över prioriterar hållbarhet i allt högre utsträckning, men också till att till exempel EU höjer ribban rejält i sitt klimatarbete.

– Senast år 2050 ska EU vara klimatneutralt. Det kräver stora förändringar av samhället och ekonomin under de närmaste åren, och det kommer att påverka alla europeiska företag på ett eller annat sätt.

Först ut bland ett stort antal satsningar från EU:s håll är den så kallade taxonomin. Den kan enkelt sett förklaras som en lista över miljömässigt hållbara aktiviteter. Om aktiviteten till exempel är att producera bilar ska taxonomin definiera hur stora koldioxidutsläpp bilarna får ha för att aktiviteten ska klassas som hållbar.

– Större företag kommer alltså att behöva genomlysa sin verksamhet och rapportera hur stor andel av verksamheten som är förenlig med EU:s taxonomi.

Möjlighet 2 – se storföretagens utmaningar

Här ligger också möjlighet två. För inom kort kommer alltså många företag att leta efter grönare underleverantörer.

– Som ett litet företag är du ofta leverantör till större företag. Och dessa större företag kommer att behöva tänka igenom sina inköp eller hur de ska ställa om vissa aktiviteter och affärsmodeller så att de har mindre klimat- och miljöpåverkan. Här finns det stora möjligheter för småföretag som ligger långt fram.

Möjlighet 3 – få bättre och billigare finansiering

Även ur ett finansieringsperspektiv blir hållbarheten viktigt. Banker måste nämligen börja redovisa hur hållbara företagen är som de finansierar.

– Bankerna kommer att vilja öka sin andel ”gröna” lån och hållbarheten hos sin samlade kundstock. Det gör med all sannolikhet att du som kan visa att din verksamhet är hållbar kommer att ha lättare att både få finansiering och att få den till en bra ränta, säger Karin Wessman.

Möjlighet 4 – ligg steget före

Denna första taxonomi har fokus på klimatet. Men i nästa steg kommer även en taxonomi kring EU:s övriga miljömål – som handlar om till exempel biologisk mångfald, skydd av vatten och marina resurser och en omställning till cirkulär ekonomi. Dessutom planeras det för en social taxonomi och för en ”brun” taxonomi – som ska definiera vad som är ohållbart.

– Du har mycket att vinna på att ligga steget före och hålla koll på vilka krav som kommer att ställas om två eller fem år. Om du i god tid kan erbjuda produkter och tjänster som svarar mot framtidens hållbarhetskrav så kommer du att kunna ta marknadsandelar. Ju snabbare man inser att hållbarhet håller på att bli affärskritiskt, desto bättre för den långsiktiga lönsamheten i ditt företag.

Läs mer om hur EKN kan hjälpa exportföretag att växa

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?