SBB säljer ägarlån – vill sälja hela innehavet i delägt bolag
Den pressade fastighetsjätten SBB säljer efterställda ägarlån för 1.465 miljoner kronor till Kåpan Pensioner.
Planen är att sälja hela sin hälftenägda del av det med Kåpan gemensamt ägda bolaget Svenska Myndighetsbyggnader, SMB.
Hampus Furubacke
Text
Ilija Batljan, vd och grundare av SBB.Foto:Jesper Frisk
Ägarlånet har getts SMB, ett bolag som SBB
SBB B +1,63%
Dagens utveckling äger tillsammans med Kåpan Pensioner. Beloppet motsvarar 93,9 procent av det nominella värdet.
SBB och Kåpan har också kommit överens om att ”ambitionen” är att Kåpan senast vid årets slut ska köpa SBB:s 50 procent stora andel av SMB.
”SBB måste fokusera på sin kärnverksamhet, öka transparensen och frigöra kapital för att kunna återköpa obligationer och skapa förutsättningar för en starkare rating. Kåpan Pensioner är en stabil och långsiktig ägare av SMB och vi är stolta över att vi tillsammans skapat ett starkt bolag med fokus på fastigheter för en effektiv lokalförsörjning till statliga myndigheter” säger Ilija Batljan, vd och grundare av SBB i ett pressmeddelande.
SMB har enligt SBB:s senaste kvartalsrapport ett fastighetsvärde på totalt 12,4 miljarder kronor. Driftnettot uppgår till 461 miljoner kronor.
SBB-aktien har efter kursrallyt 2021 haft ett uselt börsår 2022, B-aktien har rasat 75 procent och bolaget har varit utsatt för attacker från blankarfirman Viceroy. På torsdagen talade en självkritisk Ilija Batljan ut med DI i en lång tv-intervju. Där uppgav han bland annat att SBB kommer sälja ytterligare fastigheter de närmsta månaderna.
Röstassistenter och sensoriska hyllor kan vara något som vi kommer att möta i framtidens matbutik. Och kanske är det odlat kött och insekter som kommer vara på våra tallrikar om några decennier. Frågar du ICA och deras innovationshubbar är det högst troligt.
Samtidigt som samhället utvecklas, befinner sig också våra matbutiker i förändringsfas. Och snabbt går det. Nya tekniker, så som robotiserade lager, blockkedjeteknik och både AR och VR, implementeras för att ta framtidens marknadsplats till nya höjder. På livsmedelssidan förväntas vi se såväl insekter som odlat kött.
– Vi kommer att behöva ställa om, mycket utifrån ett klimatperspektiv givetvis. Det innebär att vi bland annat kommer behöva äta mer växtbaserat och nya typer av proteiner. Vi ser också spännande områden som utforskas, där insekter och framställt kött blir mer hajpat och normaliserat ju mer tiden går, säger Sofia Olsson, chef för innovation och konceptutveckling på ICA Sverige i podcasten Innovationslandet Sverige.
Hon har en flerårig bakgrund inom ICA och var med och startade upp innovationshubben som riktar sig mot livsmedel och foodtech. Fokuset ligger på matinnovation för att kunna framtidssäkra sortimentet.
– Vi ser gärna att det vi arbetar med blir produkter som slutligen hamnar på hyllan som våra kunder kan ta del av. Det innefattar att arbeta med research, driva innovationsprojekt och att ständigt arbeta med insikter för att veta vad som är på gång. Där tittar vi mycket i 5–10 årsperspektiv för att kunna ligga i framkant, säger hon i podden.
För att utveckla nya produkter krävs också ny teknik. Inom ICA:s innovationshubb ICAx utforskats och analyseras nya affärsmöjligheter och tekniker som kan leda till innovationer. Ariella Rotstein är CO-lead inom ICAx och arbetar dagligen med dessa frågor.
– Det enda vi vet med säkerhet, är att vi inte vet vad som kommer att hända framåt, vilket gör att vi behöver hantera ovissheten och hänga med i allt som händer. Vi arbetar brett och var bland annat tidiga med röstassistenter och har tagit fram ett koncept för obemannade butiker för att nämna några, säger hon i podcasten.
Framtidsrapport om matbutiken
Tidigare i år släppte ICA rapporten ”Din matbutik 2032” som siar om hur framtiden kommer att se ut för våra matbutiker. Rapporten tar upp flera dimensioner där kundinsikter diskuteras och nya behov och värderingar lyfts.
– Under den senaste tiden har vi fokuserat väldigt mycket utifrån framtidsrapporten, där vi tittar inom två områden. Dels effektiviseringsmöjligheter med hjälp av teknologin, dels hållbarhetsaspekten och vad det kan innebära för vår butik. Vi har spännande tider framför oss och det är så intressant att vara med på den här resan, säger Ariella Rotstein.
Fakta: Hos ICA står innovationen inom dagligvaruhandeln och livsmedel i centrum. Med två innovationshubbar arbetar de dagligen för att ta fram nya uppfinningar för morgondagens matbutik. Hösten 2017 började resan mot att stärka och förlänga ICA Gruppens affär genom innovation, när innovationshubben ICAx startades. Tillsammans med innovationsavdelningen strävar ICA efter att ständigt förbättra morgondagens matbutik. Läs mer här.