1515
Annons

Satsning på auktioner gav jackpott för entreprenören

KARLSTAD. Med Klaravik har en helt ny bransch utvecklats. Att satsa på auktioner för maskiner och större fordon visade sig vara helt rätt.

”Vi har haft en jämn stark tillväxt som har överträffat alla våra förväntningar”, säger en av Klaraviks två grundare Christian Lenander.

Christian Lenander, vd och grundare.
Christian Lenander, vd och grundare.Foto:Henrik Nilsson
Lina Hafstensdottir, Sofie Skogström Salomonsson och Lisa Ohlqvist jobbar i säljsupporten på huvudkontoret i Karlstad.
Lina Hafstensdottir, Sofie Skogström Salomonsson och Lisa Ohlqvist jobbar i säljsupporten på huvudkontoret i Karlstad.Foto:Ida Thunberg

Lastmaskiner, traktorer, grävmaskiner, verktyg, lastbilar, truckar, traktordäck... Under 2021 har det sålts objekt för 2,9 miljarder kronor via Klaraviks auktionssajt. 

Klaraviks ena grundare Christian Lenander har en lång bakgrund inom försäljning och hade under några år jobbat för en norsk auktionsfirma.

”Jag såg en stor potential att bygga upp en svensk auktionsfirma men på ett lite annorlunda sätt än den norska. Så 2011 bestämde jag och den andre delägaren Christian Knutsson oss för att starta en e-handel i Sverige som också hade de fördelar som finns med auktioner. Till exempel att den är tidsbestämd till skillnad från en vanlig webannons som kan ligga ute hur länge som helst.”

Från början satt de i Christian Lenanders villas vardagsrum och jobbade.

Auktionsmäklaren Sofie Tegelhammar jobbar i Örebro med omnejd. Här utför hon en däckkontroll tillsammans med säljaren.
Auktionsmäklaren Sofie Tegelhammar jobbar i Örebro med omnejd. Här utför hon en däckkontroll tillsammans med säljaren.

”Vi tog ett Almi-lån på cirka 400.000 kronor där pengarna i huvudsak gick till att beställa ett skräddarsytt auktionssystem”.

Tanken från början var att erbjuda tjänsten till större maskinägande bolag, statliga myndigheter och kommuner.

”Vi kunde hjälpa till att få ordning på transaktionerna och visa att det var en ren och korrekt affär som genomfördes och att objektet såldes till marknadspris och med rätt momssatser.”

”Vi såg framför oss att det var en tjänst som kanske 20-30 större bolag skulle kunna vara med och tycka var attraktiv. För att sköta det trodde vi att det skulle räcka med 10-20 anställda”.

Så blev det inte riktigt.

I dag har Klaravik 154 anställda med huvudkontor i Karlstad och 55 auktionsmäklare över hela Sverige.

”Det som hände efter ett par år var att vi upptäckte att det fanns ett jättebehov av denna tjänst även hos mindre familjeägda, entreprenörsdrivna bolag. Så i dag är vi inte alls beroende av storbolagskunder utan vi har tusentals andra kunder.”

”Det är smidigt och sparar tid även för dessa småföretagare. De slipper hålla på med att ta bilder, författa en beskrivande text om sin traktor eller grävmaskin, lägga ut en nätannons och ta emot intresserade hemma på gården. Dessutom slipper de hantera den ekonomiska transaktionen.”

Christian Lenander berättar att inspirationen i mångt och mycket kommer från fastighetsmäklarbranschen.

”Den var snårig och inte speciellt reglerad tidigare, men har utvecklats till en välordnad bransch som ger en trygg och seriös affär.”

”På samma sätt gör vi nu med maskiner och är därmed med och bygger en helt ny bransch.”

Den vanligaste gången är att säljaren själv kontaktar den auktionsmäklare som finns i det aktuella geografiska distriktet. På plats gör sedan mäklaren en grundlig intervju där alla de frågor ställs som en köpare skulle ställa.

”Det handlar om servicehistorik, hur länge säljaren har ägt den, vilka kända fel och brister som finns, och så vidare.”

Mäklaren fotograferar också objektet med mycket detaljbilder och tar en film till en digital visning. Resultatet läggs in i en egentillverkad app, och efter kvalitetsgranskning så är annonsen ute dagen därpå.

”Sju dagar senare säljs objektet”.

Säljaren är anonymiserad tills betalningen har kommit in och då får köparen information om var maskinen eller fordonet finns att hämta.

Klaravik har under 2021 ökat med 44 procent, och under 2020 var ökningen 32 procent. Intäkterna kommer från provisioner på auktionsförsäljningarna.

”Vi bygger en cirkulär och hållbar verksamhet”, säger Christian Lenander.

Framtidsplanen är att fortsätta växa, både i Sverige och på andra västeuropeiska marknader som liknar Sverige med en stor vana vid näthandel, där kontanter är på väg att fasas ut.

Christian Lenander nämner några viktiga nycklar både till framgången hittills och till fortsatt tillväxt:

”Vi har lika många kvinnor som män anställda, och även i ledningsgruppen. Det har skapat en fantastisk dynamik som är betydelsefull.”

”Vi har också lyckats med att bli en attraktiv arbetsgivare för unga talanger som vill utvecklas. Utan dem hade vi aldrig kunnat växa så fort som vi har gjort.

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?