Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

SAS visar upp lyxplanet: Gjort miljardinvesteringar för att minska klimattrycket

Ökat fokus på hållbarhet är både en överlevnadsfråga för flygindustrin och en möjlig konkurrensfördel för SAS, som nu byter ut sina plan till energisnålare varianter. Vd Rickard Gustafson medger dock att branschen varit för långsam i klimatomställningen.

”Utan flygbranschen hade vi inte haft det välstånd och de framgångsrika företag som vi har i Skandinavien och vi hade inte kunnat välkomna människor från andra delar av världen”, säger SAS vd Rickard Gustafson.
”Utan flygbranschen hade vi inte haft det välstånd och de framgångsrika företag som vi har i Skandinavien och vi hade inte kunnat välkomna människor från andra delar av världen”, säger SAS vd Rickard Gustafson.Foto:TT

Vid ett påkostat event på Kastrup visade SAS SAS NOKo 0% Dagens utveckling i måndags upp det första av totalt åtta nya Airbus 350-plan, som flygbolaget köpt in och som ska levereras under åren fram till 2023.

Vid presentationen inför de flera hundra deltagarna inledde SAS vd Rickard Gustafson med att tala sig varm för vikten av att människor kan mötas och att skandinaviska företag kan vara konkurrenskraftiga – och tryckte på flygindustrins betydelse som del av samhällets infrastruktur.

”Utan flygbranschen hade vi inte haft det välstånd och de framgångsrika företag som vi har i Skandinavien och vi hade inte kunnat välkomna människor från andra delar av världen, förklarade han från scenen i Vilhelm Lauritzen-terminalen innan draperierna som skymde utsikten mot det nya planet drogs åt sidan”.

Ordet flygskam nämndes visserligen aldrig högt, men det var ändå uppenbart att SAS-chefen ville passa på att skicka en tydlig signal om att bolaget är medvetet om klimatfrågans betydelse – innan alla inbjudna VIP-kunder, politiker, branschfolk och medier fick gå ombord och ta del av nya lyxfunktioner som bekvämare säten, större skärmar och en helt ny typ av bar i business class.

”Vi måste ställa om till en mer hållbar framtid och reducera vårt klimatavtryck. Därför har vi gjort enorma investeringar på fem miljarder dollar i nya plan, där Airbus 350 är kronjuvelen”, förklarade han.

I siffror handlar det om att A350-planen har upp till 30 procent lägre koldioxidutsläpp än föregångaren A340, som är den modell det nya planet ersätter på långlinjer till bland annat San Francisco, Los Angeles, Tokyo och Peking. Förklaringen är att de nya planen drar mindre bränsle, bland annat eftersom de är byggda i lättare material.

Dessutom rymmer A350-planet 300 passagerare, vilket är drygt 20 procent mer än den tidigare modellen. Den minskade klimateffekten för en enskild flygresenär blir därmed ännu större, om energibesparingen räknas per säte ombord och förutsatt att planen är fullbokade.

”Det här är ett stort steg på vägen mot ett mer hållbart flygande, vilket är helt avgörande”, säger Rickard Gustafson när han träffar HD och Sydsvenskan efter presentationen av det nya planet.

Det senaste årets ökade fokus på hållbarhet i flygbranschen handlar både om att minska risken för att tappa kunder på samma sätt som i den svenska inrikestrafiken, men även om att hålla klåfingriga politiker borta från initiativ som flygskatter och andra flygbegränsande åtgärder.

”Hållbarhet är en existentiell fråga för flyget som helhet och vi måste visa att vi är motiverade, annars förlorar vi kontrollen över vårt eget öde och riskerar landsbaserade avgifter som skapar stora problem”, säger Rickard Gustafson med hänvisning till den svenska flygskatten.

Han är kritisk till att flygskatten går rakt in i statskassan istället för att användas till att stötta klimatomställningen av flygbranschen. I Danmark har SAS och andra flygbolag istället samlats kring ett frivilligt initiativ med en klimatavgift som läggs i en pott som ska finansiera nya lösningar på hållbarhetsområdet.

”Helst skulle jag se en global lösning för konkurrensneutraliteten”, säger Rickard Gustafson.

Samtidigt medger han att intresset i branschen för hållbarhetsfrågorna fortfarande är begränsat och att de nordiska flygbolagen sticker ut i en internationell jämförelse.

”Vi har som industri kommit ut lite för sent. Även övriga europeiska bolag var lite sena på bollen, men nu är de med och även bolagen i Australien, Nya Zealand och Japan. Men Kina och Indien är däremot inte med än”.

Innebär det att SAS investeringar i mer hållbart resande kan bli en konkurrensfördel?

”Absolut, inte minst i vår del av världen. För våra kunder är det väldigt viktigt att det inte bara blir ord, utan är konkret”.

De nya A350-planen präglas också av hållbarhetstankar på fler områden än klimatet. Bland annat ska arbetsmiljön för kabinpersonalen förbättras genom en helt ny form av sovplatser en halvtrappa upp från passagerarna.

För passagerare som sitter i rullstol har sätena i mellersta delen av kabinen, SAS Plus, anpassats så att de ska vara enklare att komma i och ur.

De nya planen kommer huvudsakligen att ha Köpenhamn som bas, medan Stockholm får hålla till godo med uppgraderade versioner av Airbus 330. Enligt Rickard Gustafson beror det på att A350 är bäst lämpade för att flyga de allra längsta sträckorna som från Köpenhamn till exempelvis San Francisco, Los Angeles och Tokyo. Första turen går till Chicago med avgång den 28 januari.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?