ANNONS:
Till Di.se

Sas vd: ”Vi är inte där ännu men vi är på god väg”

Flygbolaget SAS resultat lyfter med nästan en miljard kronor. Men vd:n Rickard Gustafson är inte nöjd med allt – och ber om ursäkt för att den nya sajten och kundservice fungerat dåligt.

Tisdagens kvartalsrapport från SAS visar att bolagets intäkter lyfte till 12,2 miljarder kronor under tredje kvartalet (maj-juli) jämfört med 11,1 miljarder kronor motsvarande period i fjol (SAS har ett brutet räkenskapsår som sträcker sig november till oktober). Resultatet före skatt landade på strax under två miljarder kronor, en ökning med nästan en miljard kronor, medan rörelsemarginalen uppgick till 17,1 procent jämfört med 10,4 procent motsvarande kvartal i fjol.

Behöver företaget pengar? Jämför företagslån till bäst pris (extern tjänst)

Vd:n Rickard Gustafson kan konstatera att sommaren, SAS viktigaste period, var stark.

”Vi har en bra respons från våra kunder, högre intäkter och vi har lyckats hålla i våra kostnader. Vi har levererat 225 miljoner kronor i kostnadsbesparingar under kvartalet”, säger han.

Gynnsamma valutavindar med en svagare dollar har också gynnat SAS då bolaget köper bensin i dollar.

”Mellan tummen och pekfingret kan man säga att en 10-procentig förstärkning eller försvagning av dollarn får en resultateffekt på en miljard kronor”, säger Rickard Gustafson.

Det fanns dock saker som SAS-vd:n var mindre nöjd med. I vd-kommentaren i rapporten samt under presentationen bad Rickard Gustafson om ursäkt till kunder som haft problem med den nya hemsidan och bolagets kundservice. Problemen med hemsidan ledde till en överbelastning av kundservice vilket i sin tur resulterade i oacceptabelt långa svarstider, enligt Rickard Gustafson.

”Det har inte fungerat som vi har velat och det måste vi vara ödmjuka inför”, säger han.

Han pekar dock på att kundservicen nu åter är fungerande och att bolaget ökat kapaciteten genom att lägga till ytterligare ett call center. Vad gäller hemsidan har ”mindre justeringar” gjorts kontinuerligt men en större uppdatering kommer under hösten.

”Vi kommer att göra om bokningsflödena och ett antal andra saker, men jag vill inte sätta ett exakt datum på när det är fixat”, säger Rickard Gustafson.

För SAS framtid är det nödvändigt att bolaget fortsätter att leverera goda resultat. Enligt vd:n kommer bolaget under de kommande åren att behöva upp till 50 miljarder kronor i nya flygplan.

”Vi måste höja lönsamheten så att den blir bärkraftig och där är vi inte ännu. Men kvartalets resultat visar att vi är på rätt väg”, säger Rickard Gustafson.

I juni presenterade SAS en fördubbling av befintliga sparpaket. Totalt ska tre miljarder kronor sparas perioden 2017-2020.

Kan det bli fler sparpaket?
”Först måste vi leverera på det vi har annonserat. Sedan är vår bransch i förändring och man kan aldrig säga att man är klar med sådana här saker i ett bolag.”

Klippet är ur tisdagens Börsmorgon. Se mer ur programmet här.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies