1515

SAS vd skrotar tidigare prognos: "Det rinner ut mycket pengar fort nu"

Flygbolagen hör till de som drabbats allra hårdast av coronakrisen och nu vädjar de om hjälp. Och det behöver gå snabbt.

”Det rinner ut mycket pengar ur kassan fort nu”, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.

Foto:Kallestad, Gorm, Kallestad, Gorm, Kallestad, Gorm

Coronautbrottet har försatt flygbranschen i en kris av sällan skådat slag. Norwegians vd sade på fredagen att bolaget är några veckor från en konkurs. För SAS SAS +4,01% Dagens utveckling ser det inte lika illa ut men bokningarna uteblir och många tusentals flygningar ställs in.

”Antalet nya bokningar är begränsat och många kunder bokar av resor. Netto är det inte så mycket bokningar i systemet”, säger Rickard Gustafson.

Samtidigt måste personalen få sina löner.

På fredagen träffade han och andra representanter från flygbranschen infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Det resulterade inte i några konkreta besked om stöd. Men Eneroth konstaterade att branschen är mycket illa ute och sade efter mötet att han inte utesluter åtgärder.

”Vi behöver agera nu, inte om några månader”, säger Rickard Gustafson.

I Norge har regeringen presenterat ett krispaket med åtgärder som berör både Norwegian och SAS, bland annat tillfälligt slopade flygplatsavgifter.

Rickard Gustafson bedömer att bolaget har motståndskraft under vad han beskriver som en överskådlig tid.

”SAS har en god finansiell ställning. Det är något vi har jobbat med under många år. Vi har lärt oss av tidigare svåra situationer som med askmolnet och sars, att efterfrågan påverkas rejält. Då gäller det att ha en god likviditet för att stå i det här så länge som möjligt”, säger han.

Men i den takt situationen förändras nu behövs nya typer av lösningar för att överleva. Regeringens förslag om statligt stöd för företag som inför korttidsarbete under kriser. Men det skulle behöva komma på plats ännu snabbare än 1 maj, som är regeringens besked.

För drygt två veckor sedan bedömde SAS att effekterna av coronautbrottet skulle innebära ett intäktsbortfall på 200 miljoner kronor. Nu är läget ett helt annat.

”Vid kvartalsrapporten hade vi en situation där vi inte flög till Fastlandskina. Det är inte en jättestor del av vår verksamhet. I övrigt såg vi inga onormala mönster på bokningarna. Det gällde då. Det gäller inte längre”, säger Rickard Gustafson, som i nuläget inte kan ge en uppdaterad siffra.

Sedan tog virusspridningen fart i bland annat Sydkorea och Italien, och nu i veckan kom dråpslaget att USA portar europeiska inflygningar.

SAS koncernledning har tillfälligt sänkt sina löner med 20 procent. Övrig personal har ombetts kapa arbetstid och lön med 20 procent under tre månader. Fackliga förhandlingar pågår. Rickard Gustafson vill inte behöva säga upp personal.

”Vi vill ju ha tillbaka personalen omgående när vi är igenom det här. Men vi måste sänka personalkostnaderna så länge vi har den här situationen.”

Inom SAS-koncernen har två medarbetare hittills har insjuknat i covid-19.

”Det är en pilot och en kabinmedarbetare. Ingen av dem har haft symptom när de har varit i tjänst utan symptomen har kommit när de varit lediga och efter det har de inte kommit tillbaka. Vi önskar de naturligtvis ett snabbt tillfrisknande”, säger han.

”Utöver det har vi ganska många medarbetare som sitter i karantän för att de har varit i områden där smittan finns. Jag har ingen exakt siffra för det rör på sig hela tiden.”


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?