1515
Annons

SAS vd ser vändningen: "Vi har slagits för vår överlevnad"

Efter flera kriser och smärtsamma stålbad ser SAS vd Rickard Gustafson vändningen.

Trots att den viktiga sommarsäsongen kantades av fler inställda avgångar än normalt summerar han 2018 som ett kvitto på att bolaget är på rätt väg.

Foto:Kallestad, Gorm

Priskriget i flygbranschen pressar skandinaviska SAS SAS -2,14% Dagens utveckling och kriserna har avlöst varandra. I det pågående sparpaketet är målet att förbättra resultatet med tre miljarder kronor till 2020. Men förändringsarbetet har redan börjat ge resultat, enligt vd Rickard Gustafson.

"Vi har slagits för vår överlevnad och 2018 gör vi ett av våra bästa resultat någonsin. Det visar att vi har ställt om och anpassat oss till hur industrin ser ut i dag", säger Rickard Gustafson, som samtidigt konstaterar att det många gånger varit en smärtsam resa, inte minst för personalen.

Under det brutna räkenskapsåret som avslutades i oktober flög 30 miljoner passagerare med SAS – en rekordsiffra.

Från starten 1946 till och med 2012 hade SAS en mer eller mindre statisk tidtabell men en relativt liten verksamhet under sommaren då affärsresenärerna hade semester. Då var juli en förlustmånad. Nu är det en av de bästa månaderna på året som bär mer förlusttyngda perioder under vinterhalvåret.

"Säsongsdestinationer, att vi går in och ut ur destinationer, det har radikalt förändrat lönsamheten för SAS", säger Rickard Gustafson.

Andra faktorer som på sikt förbättrar bolagets finansiella ställning är att man under 2018 har gjort sig av med ett dyrt lån som det nu inlösta preferensaktieprogrammet innebar.

Resultatet till trots, under sommaren tvingades SAS ställa in två procent av sina flygningar, en procentenhet fler än normalt. Trångt i luftrummet, personalbrist och beställda flygplan som försenats hos tillverkaren var orsakerna.

"De inställda flygen i somras beklagar vi djupt. Det har lärt oss att vi behöver bli ännu duktigare på att säkerställa att vi har en robust produktion", säger Rickard Gustafson.

Bolaget har nyligen öppnat nya baser i Irland och i Spanien, bland annat för att minska personalkostnaderna. Men Rickard Gustafson poängterar att SAS skandinaviska själ är väldigt viktig för honom.

"Det skandinaviska är en kultur och har inte så mycket att göra med vilket språk man talar. Vår verksamhet innebär inte att alla måste vara skandinaver för att det ska fungera. Se på Ikea till exempel", säger Rickard Gustafson.

På frågan om SAS går mot att bli ett lågprisbolag vill Rickard Gustafson inte riktigt ta ordet i sin mun.

"Termen lågkostnadsbolag kommer att försvinna. Framöver kommer det att finnas flygbolag som konkurrerar. Kunderna bestämmer vad de har för betalningsvilja. Kan vi inte erbjuda det väljer de någon annan", säger Rickard Gustafson.

SAS står de närmaste åren inför mångmiljardinvesteringar. Flygflottan håller på att bytas ut och från 2022 flyger SAS med cirka 100 nya maskiner för en total kostnad på nära 50 miljarder kronor.

"Det mesta handlar om att ersätta gamla flyg för att få flyg som är mer bränsleeffektiva", säger Rickard Gustafson.

Inför 2019 ser SAS vd en del orosmoln. Ett högre oljepris och en svagare krona mot dollarn är de främsta utmaningarna. Samtidigt som konkurrensen på den skandinaviska marknaden väntas öka. Fokus för verksamheten ligger enligt Rickard Gustafson på en ökad digitalisering och hållbarhetsfrågor.

"Flyget har en negativ miljöpåverkan och den måste vi ta på största allvar. Vi måste hitta ett sätt att ställa om till ett hållbart resande. Det är något vi prioriterar högt", säger han.


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?