1515
Annons

SAS vd: Olyckligt med flygskatten

Regeringens och flygbranschens syn på hur flygets klimatpåverkan ska minskas går brett isär. SAS vd Rickard Gustafson anser att de 260 miljoner kronor i skatt som SAS-passagerarnas resor stod för under fjolåret hade kunnat användas bättre.

"Jag tycker att det är olyckligt med flygskatten så som den är utformad just nu. Det har såväl motståndare som supportrar till skatten konstaterat, att någon direkt miljökonsekvens har den inte", säger Rickard Gustafson, vd för SAS SAS +0,58% Dagens utveckling .

Flygskatten infördes i april förra året av Stefan Löfvens (S) regering. När Moderaternas och Kristdemokraternas budget vann majoritet i riksdagen i höstas såg den ut att avskaffas. Men i och med överenskommelsen som slöts i januari mellan Centerpartiet, Liberalerna, Miljöpartiet och Socialdemokraterna blir flygskatten trots allt kvar.

Regeringen anser att skatten är viktig för att minska resandet och att flyget ska betala mer för sin klimatpåverkan, och får medhåll från Naturskyddsföreningen.

"Den har en tydlig effekt i och med att den synliggör flygets klimatpåverkan och faktiskt bidrar till att dämpa efterfrågan på flygresor. Men jag kan hålla med om att den inte har tillräckligt stor effekt. Den här flygskatten räcker inte, den är för låg", säger David Kihlberg, klimatchef på Naturskyddsföreningen.

Under 2017 beräknades växthusgasutsläppen från svenskarnas flygresor till cirka tio miljoner ton koldioxid, ungefär lika mycket som utsläppen från alla personbilar i Sverige, enligt en rapport från Chalmers beställd av Naturvårdsverket. Privatresorna står för fyra femtedelar av utsläppen.

Rickard Gustafson anser att skatten skulle ha fått större effekt om pengarna hade öronmärkts för miljösatsningar.

"Jag hade hellre sett att, om man ska ha en flygskatt, att pengarna öronmärkts för att hjälpa industrin att ställa om till ett mer hållbart resande. Det skulle jag välkomna. Men så är inte den där utformad", säger Rickard Gustafson.

Nu tycker han att den mest sätter käppar i maskineriet för de bolag som vill satsa på hållbarhet.

"Det här gör bara att de små marginalerna som flygbranschen redan har blir ännu mindre och får sämre möjligheter att själv investera i ett hållbart resande", säger Rickard Gustafson.

Under 2018, från april till december, betalade SAS resenärer totalt cirka 260 miljoner kronor i flygskatt i Sverige.

"På sikt blir det mycket pengar som skulle kunna investeras i klimatförbättrande åtgärder", säger Rickard Gustafson.

Naturskyddsföreningen ser gärna att skatten som kommer in från svenskarnas flygresor läggs på investeringar som förbättrar klimatet, som att satsa på järnvägsnätet.

"Att mer av intäkterna från flygskatten borde gå till miljöåtgärder kan jag hålla med om. Men vi pratar om olika saker", säger David Kihlberg.

Rickard Gustafson poängterar också att miljöfrågan inom flygbranschen är en global fråga som han inte tycker att man kan isolera till ett land och att flygbranschen globalt försöker ta ansvar.

"Vi gör väldigt mycket för att minska våra utsläpp. Hållbarhetsfrågor är alltid på agendan i de dialoger vi har med det politiska systemet", säger Rickard Gustafson.


Sveriges bästa ordförande sökes: ”Inflation och ränteläge stora utmaningar”

När ekonomin påverkas av ett krig i Europa och pandemin fortfarande härjar på viktiga marknader har kraven på bolagsstyrelserna ökat, och det gäller inte minst ordföranden. 

Detta är sannolikt något som de som föräras med årets Guldklubba lyckats bemästra. 

Svante Forsberg, ordförande i Styrelseakademin.
Svante Forsberg, ordförande i Styrelseakademin.Foto:Henrik Holmberg, Styrelseakademin

Processen för att nominera till utmärkelsen Guldklubban pågår för fullt. Senast den 31 maj ska förslagen vara inlämnade för de två klasserna, ordförande för noterade bolag respektive onoterade bolag. 

Pandemin har fortfarande vissa delar av världen i sitt grepp, och stora delar av resten av världen påverkas av konsekvenserna i form av leveransstörningar och fraktkaos. 

Covid finns bland de stora utmaningar som har utmärkt året för styrelserna och dess ordförande, säger Svante Forsberg, ordförande i Styrelseakademin. 

”Pandemin och på senare tid inflationen och ränteläget är stora utmaningar. Hur kan bolagen parera genom att höja priserna på basis av detta?”, säger han om de problem som styrelserna nu brottas med. 

Kriget i Ukraina och sanktionerna mot Ryssland påverkar vissa bolag och dess styrelser direkt, och andra indirekt genom just inflationsimpulserna. 

”Krigets påverkan varierar väldigt mycket. Det är allt ifrån att ordförande får arbeta dagligen med frågan i de fall bolaget har ett stort beroende till Ryssland eller Ukraina, till att man inte påverkas alls”, säger han. 

Alternativa leverantörer av nödvändiga komponenter och nya sätt att transportera är frågor som många bolag brottas med. Andra frågor som många lyfter är möjligheten att hitta rätt kompetens till nyckelroller, frågor som även en ordförande får brottas med. 

Vem som helst kan nominera kandidater till Guldklubban: styrelseledamöter, vd, ägare och andra intressenter. 

Utmärkelsen delas ut i december.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?