Annons

SAS ställer in alla resor till Grekland

Alla flyg till Grekland till och med den 15 juli ställs in, meddelar SAS. Även Tui:s andra charterplan som skulle lyft på torsdag ställs in sedan grekiska myndigheter dragit in tillståndet.

Foto:Markus Mainka, Markus Mainka

”Vi fick besked under eftermiddagen om att de grekiska restriktionerna gäller fram till den 15 juli, så alla våra flighter fram tills dess ställs in”, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.

Grekland har sedan flera dagar tillbaka meddelat att direktflyg från Sverige inte skulle tillåtas förrän efter den 15 juli, men enligt Karin Nyman fanns fram till i dag en förhoppning om att restriktionerna skulle släppas efter diskussioner mellan svenska och grekiska myndigheter.

Sveriges ambassadör i Grekland, Charlotte Sammelin, säger till TT att det fortfarande är möjligt för svenskar att ta sig till Grekland på andra sätt.

”Det hela handlar om att just nu sitter grekiska experter, deras smittskyddsteam, och utvärderar situationen i Sverige under de två veckorna fram till 15 juli. Tills de har en tydligare bild vill de reducera antalet ankomster från Sverige och det handlar inte om att svenskar inte får resa in, utan det handlar om att minska antalet ankomster från Sverige. Så man kan ta sig in andra vägar, om man vill, och det går bra”, säger Charlotte Sammelin.

Tui har också tvingats ställa in det flyg som planerades lyfta på torsdag, sedan företaget hamnat i blåsväder i slutet av förra veckan. Då skickades ett första charterplan ned med såväl journalister och Tui-medarbetare som svenska turister, efter att man lyckats förhandla fram ett undantag från reglerna med den grekiska regeringen.

”Men när flyget väl landade visade det sig att undantaget inte var helt förankrat på Rhodos, där många blev förvånade över att svenska turister kommit ned. Nu har den grekiska regeringen dragit tillbaka tillståndet för det andra planet”, säger Adam Györki, presschef på Tui Sverige, som åkte ned till Rhodos med det första planet.

”Vi hade tillstånd att flyga två flyg. Det flyg som ska hämta upp oss på torsdag skulle ha med sig ytterligare gäster. Det tillståndet vi hade fått har nu dragits tillbaka. Den huvudsakliga orsaken är att det blivit en så stor mediestorm kring de här flygen. Regeringen tycker inte att det är värt det”, säger Adam Györki.

Resebolaget kommer att flyga ner ett tomt plan för att hämta hem de svenska turister som nu finns på Rhodos. Den som köpt biljett till avgången på torsdag får välja mellan att få pengarna tillbaka eller resa vid ett senare tillfälle.

Adam Györki tror inte att kontroversen med de två Tui-flygen kommer påverka relationen mellan researrangörerna och den Grekland, och menar att de flesta greker välkomnar de svenska turisterna. Han får medhåll av Didrik von Seth, generalsekreterare för svenska researrangörsföreningen, SRF.

”Hundratusentals svenskar reser till Grekland varje år. Det är viktigt för ekonomin och det förstår var och en som arbetar med turism i Grekland. Det kommer inte innebära några problem på lång sikt. Svenskar är välkomna, vi bidrar väldigt mycket till den grekiska ekonomin”, säger Didrik von Seth.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?