1515
Annons

SAS säkrar 7 miljarder kronor i lån via riskkapitalbolag

Efter att ha sonderat terrängen i flera månaders tid har SAS nu hittat sin tillfälliga räddningsplanka. Ett lån på 7 miljarder kronor från det amerikanska riskkapitalbolaget Apollo Global Management väntas ge flygbolaget visst andrum fram till nästa vår.

Foto:Johan Nilsson/TT

Efter vad som framstår som hårda nattmanglingar aviserade SAS SAS -0,22% Dagens utveckling klockan 03.50 på söndagen att man säkrat 7 miljarder kronor i lånefinansiering. Det amerikanska riskkapitalbolaget Apollo Global Management står ensamt för hela krediten.

Därmed har det krisdrabbade flygbolaget nu säkrat livsuppehållande behandling under den frivilliga rekonstruktion som påbörjats i USA, som tillfälligt skyddar SAS från att försättas i konkurs av fordringsägare, och förväntas pågå i nio till tolv månader.

Di har sökt SAS, men varken styrelseordföranden Carsten Dilling eller vd:n Anko van der Werff har varit tillgängliga för en intervju. I ett pressmeddelande uppger dock Carsten Dilling att den nya finansieringen innebär att SAS ”kommer att ha en stark finansiell ställning för att fortsätta bedriva den löpande verksamheten” under rekonstruktionen.

SAS hintar om att Apollo Global Management inte var den enda potentiella spekulanten när det kom till att agera räddningsplanka, eftersom processen enligt Carsten Dilling varit både ”omfattande och konkurrensutsatt”, som det heter i hans skriftliga kommentar.

Den tvåsiffriga ränta som gäller redan från lånets start, tillsammans med en lång rad andra klausuler som kan innebära extra kostnader, bedömer SAS vara på ”marknadsmässiga villkor”. När Di intervjuade Carsten Dilling i början av juli, medan bolaget sonderade terrängen efter investeringskandidater, var budskapet något mer tvetydigt.

”Fördelen med den här typen av finansiering är att du attraherar finansiärer som agerar som investerare med förhoppning att konvertera lånen till aktier när vi kommer ut ur den här processen. Nackdelen är att finansieringen är relativt dyr”, sa han då.

Den första av flera utbetalningar från Apollo kan ske i september, efter att lånet godkänts av den amerikanska konkursdomstolen i New York. Men jakten på extern finansiering stannar inte där, utan ska enligt SAS besked på söndagen fortsätta under det första halvåret 2023.

SAS har sedan tidigare uppgett att bolaget behöver få in 9,5 miljarder kronor i nytt eget kapital. Därutöver måste befintliga skulder om drygt 20 miljarder kronor på balansräkningen konverteras till aktiekapital, vilket den svenska, norska och danska staten sagt ja till.

Den redan prekära finansiella situationen blev inte bättre av att den uppmärksammade pilotstrejken i juli kostade SAS minst 1,5 miljarder kronor. Strejken pågick i två veckor innan parterna till slut kom överens om ett nytt kollektivavtal som gäller till utgången av 2026.

SAS ville då driva igenom årliga besparingar om ungefär 800 miljoner kronor på pilotsidan, som ett led i bolagets allomfattande sparpaket SAS Forward. Totalt har flygbolagets vd Anko van der Werff åtagit sig att minska kostnaderna med 7,5 miljarder kronor per år.

Innehåll från TorkAnnons

Att se till helheten - avgörande för hållbara produkter

Hållbarhet är ordet på allas läppar, men vad är egentligen en hållbar produkt? Reneé Remijnse, Sustainability Communications Director för Essitys Professional Hygiene förespråkar att det krävs mer än bara en ”grön märkning”.

– Hållbarhet är ett modeord som är lätt att använda. Men hållbarhet måste integreras i alla delar av ett företag, och alla delar av en produkt för att ha en positiv påverkan på planeten, människor och vinst. Vi kallar detta ”hållbar hygienhantering” med målet att designa produkter och tjänster som passar in i ett cirkulärt samhälle, uppfylla kundernas hygienbehov och stödja deras verksamhet, säger Reneé Remijnse, Sustainability Communication Director, Essity. 

Essity visar vägen

Hon säger att Essity har valt att ligga i framkant eftersom det är en viktig del av företagskulturen och strategin att bryta barriärer och driva hållbara innovationer.

– Redan 1992 började vi använda livscykelanalyser för att mäta miljöpåverkan. Sedan dess har Essity utvecklat hygienprodukter och tjänster från Tork för att minska miljöpåverkan i olika faser av livscykeln som: råmaterial, produktionsprocess, transport och avfallshantering. Essity arbetar också för ett nettonollutsläpp av koldioxid 2050.

Så bidrar produkter från Tork till att minska koldioxidpåverkan

Essity är först i världen med att producera mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp för produkter från Tork vid produktionsanläggning i Lilla Edet. Men Tork jobbar även cirkulärt med produktinnovationer. Några exempel på det är: Tork Clarity skumtvål, som minskar vattenkonsumtionen vid användning och består till 99 procent av naturliga ingredienser. Tork PeakServe, handdukar som är komprimerade till 50 procent vilket minskar transportvolymerna. Tork Coreless toalettpapper utan hylsa, som reducerar både avfall och råvaruanvändning. 

Tork PaperCircle tjänsten minskar både avfall och CO2-utsläpp

Reneé Remijnse ger ytterligare ett exempel som hon säger är banbrytande: Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för använda pappershanddukar. Genom att pappershanddukarna slängs i särskilda återvinningskärl kan dessa samlas in och återanvändas till nya pappersprodukter. Vilket reducerar koldioxidutsläppen för pappershanddukarna med 40* procent och mängden avfall.

– Den största utmaningen när vi skapade den här tjänsten var att involvera alla intressenter i kedjan. Från vår egen produktion till logistik, lokalvårdare och avfallshanterare. Men resultatet har blivit fantastiskt! Idag finns tjänsten i 14 länder och hjälper 35 miljoner människor att återvinna använda pappershanddukar.

– Det är ett bra exempel på tankeledarskap. Vi behöver vara smarta med våra produkter och hjälpa våra kunder att kommunicera vad återvinning kan bidra med, vilket skapar beteendeförändringar. Hållbarhet är inte längre ”Nice to have” utan ett måste. Människor vill ha hållbara produkter och jobba på hållbara företag, säger Reneé Remijnse. 

Hållbarhet ett måste

Ett påstående som styrks av marknadsundersökningen ”Tork Eco Office Research” som Essity genomförde i juni i år. Den visade att 42 procent av Sveriges kontorsanställda anser att deras kontor är för miljöovänliga och att 7 av 10 väljer arbetsplats utifrån företagets hållbarhetsarbete. Dessutom ville 92 procent av respondenterna återvinna mer på kontoret. 

– Med produkter och tjänster från Tork finns möjligheten att visa både anställda och kunder att du bryr dig om miljön, avslutar Reneé Remijnse.

 

* Resultatet från en livscykelanalys (Life Cycle Assessment, LCA) som utfördes av Essity Tork och verifierades av IVL, Svenska Miljöinstitutet, 2017, där estimat baserats på genomsnittsförhållanden inom EU och processerna som undvikits har tagits med i beräkningen.

 

Om Tork: 

Varumärket Tork, en del av det globala hygien- och hälsobolaget Essity, startades 1968 och är verksam på 110 marknader.

• Först i världen med storskalig produktion av mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp.

• Först i världen med återvinningstjänst av pappershanddukar, Tork PaperCircle ®. Sluter cirkeln, minskar avfallet och koldioxidavtrycket från pappershanddukar.

Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för pappershanddukar. | Tork SE 

Ett hållbart liv utanför hemmet med Tork | Tork SE 

 

Mer från Tork

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tork och ej en artikel av Dagens industri

Usel jakt på brottsvinster – polisen kan ha hjälpt de kriminella

Polisen är hopplöst på efterkälken i jakten på de kriminellas tillgångar. Trots stora resurstillskott och vässade lagar har ledningen fortfarande inte fått fart på säkrandet av svarta pengar. Det visar en rapport från myndighetens egna revisorer, som varnar för att polisen av okunskap kan ha hjälpt de kriminella att tvätta brottsvinster.

Anders Thornberg, rikspolischef.
Anders Thornberg, rikspolischef.Foto:Jesper Frisk/Fredrik Sandberg/TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera