SAS riskerar dyra förseningsavgifter efter dom

Svea Hovrätt ändrar en tingsrättsdom om avgifter till passagerare för försenade flyg. SAS riskerar därmed att förlora ett tiotal tvister med passagerare om förseningsavgifter och kanske framför allt att upp till tio år gamla förseningar kommer upp och biter flygbolaget i svansen, om passagerare tar fasta på att någon reklamationsfrist inte gäller.

Bild:Pontus Lundahl/TT

Enligt hovrättsdomen, meddelad på torsdagen, finns nämligen inget stöd i svensk rätt för en "reklamationsfrist" för passagerare som råkar ut för förseningar. Slutsatsen skiljer sig från vad exempelvis Solna tingsrätt kom fram till i maj 2016.

En av tvisterna handlar om att SAS av ett norskt par krävdes på förseningsersättning på 800 euro efter att en SAS-flygning från Turkiet till Norge i oktober 2014 blev försenad med drygt tre timmar.

SAS bestred kravet eftersom norrmännen inte reklamerade förrän nästan nio månader efter själva förseningen, och domstolen, Solna tingsrätt, gick på flygbolagets linje.

Förutom denna tvist berör den färska hovrättsdomen elva ytterligare liknande tvister, varav tio berör SAS och en Finnair. I varje mål tvistar flygbolagen med 1-2 passagerare som begär upp till 600 euro per passagerare.

En av domarna, den tillförordnade hovrättsassessorn Jaennice Fährlin nämner dock för Nyhetsbyrån Direkt att det inte är säkert att tingsrätterna, som tvisterna nu återförvisats till, kommer fram till att SAS ska ersätta passagerarna: hovrätten har bara tagit ställning till om reklamationsfrist gäller, inte till huruvida - som flygbolaget hävdar i vissa fall - extraordinära omständigheter orsakade förseningen.

Hur länge man nu har på sig att kräva ersättning för flygförseningar bakåt i tiden är inte heller helt klart:

"Den yttersta gränsen för att begära kompensation är preskription. Huvudregeln i svensk rätt är tio år men hovrätten har inte tagit ställning till om det är den preskriptionsfristen som gäller i detta fall", uppger Jaennice Fährlin.

SAS uppger för Direkt att det är för tidigt att se några ekonomiska konsekvenser av domen, och att man inte har bestämt sig för om den ska överklagas, något man har till den 30 mars på sig att göra.

Hittills har flygbolaget, uppger presschefen Fredrik Henriksson, tillämpat en reklamationsfrist på ett år - i likhet med Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

"Vår erfarenhet är att de allra flesta konsumenter ansöker om ersättning (reklamerar) inom kort tid efter resan", uppger han om risken för svansbett.

https://infogr.am/fakta_forseningsavgifter

Källa: Flygpassagerarförordningen, EG 261/2004 artikel 7.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?