Annons

SAS nya USA-plan – ska tillbaka till nivån innan krisen

SAS ska trafikera sju flyglinjer i USA med mindre flygplan än tidigare.

”USA har varit en viktig expansionsmarknad för SAS. Vi har förhoppningar om, och ser indikatorer på, att vi kommer tillbaka till samma nivå som innan krisen.”, säger SAS USA-chef Max Knagge i Di TV:s nya program Studio Washington.

När världens ekonomier nu börjar öppna upp är det ett litet ljus för den hårt drabbade flygindustrin. Men då alla bedömningar pekar på att det dröjer flera år innan flygnivåerna är desamma som före krisen gör bolagen stora anpassningar. En är att flyga med mindre flygplan för att ha en ökad flexibilitet.

Så gör SAS nu på sju av sina flyglinjer i USA. Flygplan med färre säten ska trafikera normalt sätt populära linjer.

”Vi kommer att få in en mindre flygplanstyp med ungefär 200 säten, vilket går att jämföra med våra andra flygplanstyper med 260 eller 300 säten. Och vi har en viss flexibilitet i vår flotta. Vi kan komma att fasa ut äldre flygplan i en snabbare takt samt fasa in nya flygplan i en långsammare takt för att möta efterfrågan på ett bra sätt.”, säger SAS USA-chef Max Knagge.

Och det är inte utan ökad säkerhet som SAS trafikerar sina USA-linjer.

”Säkerheten är vår största prioritet. Vi kräver att våra passagerare ska ha ansiktsmasker ombord, vi minimerar interaktionen mellan våra passagerare och våra flygplan har ett så kallat EPA-filter som skapar en bra luftrening ombord.”

Det råder delade meningar om när flyget är tillbaka på samma nivå som före coronakrisen. SAS spår att det dröjer fram till 2022.

”Det går att dela upp resandet i olika segment i form av privatresande och företagsresande. Privatresandet uttrycker just nu ett större behov av att åter kunna resa medan företagsresandet normalt sätt går ner under sommaren, den period vi nu går in i. Först till hösten kan vi dra slutsatser om förändringar i företagsresandet.”

Och sommaren kommer inte att bjuda på samma frekventa resande som i normala fall, enligt Max Knagge. Men att USA ska fortsätta vara en viktig marknad för SAS tar han för självklart.

”Svensk-amerikanska handelskammaren gjorde en undersökning med över 100 svensk-amerikanska företag där det är tydligt att god infrastruktur är viktigt för näringslivet.”

På frågan om hur flyget kommer att se ut efter att krisen är över svarar Max Knagge som många andra: Annorlunda.

”Det är helt klart, men hur är svårt att spekulera i. I Europa har vi haft en viss överkapacitet, i USA är det en annorlunda situation med en mer mogen marknad. Många bolag har det extremt tufft just nu och man kan fundera på om det kommer att konsolidera marknaden mer.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?