ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

AI

SAS flyttar in i molnet - ”En kamp om kunden”

  • Foto: Jonas Eng

SAS investerar i AI för att optimera verksamheten och stå sig i kapplöpningen med både konkurrerande flygbolag och andra aktörer. 

”Det finns en jättepotential som vi bara skrapar ytan på”, säger Mattias Forsberg, it-chef på SAS. 

Under glastaket på SAS huvudkontor i Solna berättar Mattias Forsberg, CIO, för Di om flygbolagets AI-satsningar – som han menar ska accelerera.

AI, som ofta kan verka lika fluffigt som molnen ovanför, är på väg att få en ännu större roll i att hantera de komplexa data som är kritiskt för att optimera verksamheten och ta med koncernen in i framtiden. 

”Det är den viktigaste satsningen som vi och andra bolag gör. Det går inte att ställa sig utanför – då blir du frånsprungen. Att applicera och använda data och därigenom kunna få en mycket effektivare affärsmodell är absolut nödvändigt, och där har AI otroligt stor potential”, säger Mattias Forsberg, och pekar på hur mycket jättarna Google eller Amazon har erövrat marknader genom att i princip bara drivas av datahantering. 

Det ”personliga bemötande SAS har i dag gentemot sina kunder” kommer allt mer flyttas till att bli digitalt, enligt Mattias Forsberg. Med det är utvecklingen och ett effektivt användande av AI-lösningar inte bara en kapplöpning med andra flygbolag, utan med alla de aktörer som kan komma att ta över kundinteraktioner. Däribland olika resetjänster och sökmotorer för flygresor, som bygger mycket på AI och investerar i mer utveckling. 

”Om andra digitala aktörer tar vår plats och om vårt bemötande gentemot kunden reduceras omvandlas vi mer till en ren infrastrukturaktör och vår tjänst blir endast en handelsvara, som självklart påverkar bolaget mycket. Det är en kamp om vem som möter kunden för den som gör det kommer den kunden vara trogen mot - och målet är att SAS ska vara lika ledande digitalt som i det personliga kundmötet”, säger Mattias Forsberg.

Samtidigt är det inte något framgångsrecept att ”ösa in pengar i AI för sakens skull”, utan det handlar om vilket värde ett bolag kan uppnå genom att hantera lösningarna. 

SAS har tre områden där AI är en central del, som de har utformat i det interna programmet ‘Accelerate AI and automatisation’. Förutom inom kundkontakt är ett av områdena optimering i en mängd segment – alltifrån bränsleberäkningar till mat som lastas ombord. 

Bara matfrågan i sig bär otroliga mängder data som ska hanteras utifrån de omkring 800 flygningar som bolaget genomför på daglig basis – med stor besparingspotential. 

”Vi kan minska betydande delar av maten som slängs och det är en väldigt positivt effekt. Vi pratar om tiotals miljoner kronor per år vi kan spara bara där och det finns jättepotential som vi bara skrapar ytan på i de här olika områdena. Det leder även till mindre miljöpåverkan och nöjdare kunder”, säger Mattias Forsberg. 

Den lösningen, tillsammans med flera andra inom optimeringsområdet har utvecklats fram till nu och lanseras inom bolaget de kommande månaderna. För att fortsätta bygga vidare och dra nytta av potentialen AI för med sig är en kritisk byggsten att ha tillräckligt med data tillgänglig. Det jobbar bolaget intensivt med, enligt Mattias Forsberg. 

”Där kanske vi har varit lite sena, men vi har gjort en väldigt stor satsning nu på att flytta all vår datahantering till molnet. Vi kommer ha alla våra system, till 95 procent, samt en stor del av vår data i molntjänster från och med nästa år. Det är också ett viktigt steg, för det tillgängliggör data och kan bygga AI-lösningar på ett säkert sätt. Det skapar förutsättningar för att vi ska kunna ta stora steg framöver”, säger han.

Under nästa år kommer SAS vara väldigt långt fram jämfört med många andra flygbolag och många andra större traditionella företag, tillägger han. 

”Samtidigt är vi medvetna om att AI-satsningarna vi gör är stegvis och att vi måste jobba i paralleller. Ibland när vi försöker bygga sådant här så är data inte tillräckligt bra och då får man jobba med att tillgängliggöra eller rensa data, som kan ta ganska lång tid.” 

Parallellt med utveckling och implementering av verktygen jobbar bolaget med att integrera AI i arbetstänket hos både ledningar och medarbetare för att verkligen förstå vad det är och hur de drar nytta av det i den delen av verksamheten där de är verksamma. 

”Alla måste ha kompetensen och förståelsen för hur AI fungerar, vad det är och vi måste se till att våra medarbetare har de bästa möjliga verktygen för att kunna utföra sitt jobb. AI ger möjlighet till automatisering och maskinellt beslutsfattande, men ändå så finns det ännu större möjligheter med att förstärka människans beslutskraft”, säger Mattias Forsberg.  

”Matlastning, biljettpriser och kundinteraktion kan vi automatisera, men vi kommer kanske aldrig helt låta automatisera flygplanering utan där behöver vi människor ta det faktiska besluten”, fortsätter han. 

Mattias Forsberg har varit CIO på SAS sedan fyra år tillbaka och lämnar tjänsten i februari 2020 för att ta samma roll på Handelsbanken. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer