1515
Annons

SAS-chefen om nya sparkravet

Nya strider väntar inom SAS. Flygbolagets vd Rickard Gustafson förbereder nya sparkrav och bekräftar planer på att starta så kallade driftställen utanför Skandinavien, för att kunna åtnjuta personal med lägre lönevillkor.

Rickard Gustafson.
Rickard Gustafson.Bild:TT

”Vi behöver agera”, säger Rickard Gustafson till Di efter att han på tisdagen presenterat ett kvartalsbokslut för SAS som var sämre än väntat på flera punkter.

”Därför höjer vi ambitionen i vårt existerande sparprogram”, fortsätter han.

Det saknas visserligen inte positiva inslag i flygbolagets rapport. SAS presenterar en vinst före skatt för både det gångna kvartalet och det brutna räkenskapsår som avslutades den sista oktober.

Rickard Gustafson summerar också en ökning på 300.000 passagerare under tremånadersperioden.

Ett par engångsposter, något som analytikerkåren inte väntat sig, drar dock ned slutbetyget.

”Den ena har att göra med en kostnad för en framtida utfasning av regionala jetmaskiner”, säger SAS-chefen och tillägger att den andra engångsposten förklaras av skatter i utlandet.

En flygskatt i Norge ingår inte i den posten, men ingår bland de mörka molnformation som Rickard Gustafson ser på horisonten.

”Konkurrensen gör att det blir svårt att lägga på det på kunden”, säger han om de 80 kronor per resa som grannlandets pålägg kostar.

”I Sverige pratar man om att göra samma sak. Det bekymrar mig.”

Tecken på stigande oljepris, samt en dyrare dollar som saltar notan för flygplansinköp är andra utmaningar. Till detta kommer en fortsatt ökad prispress.

Det är främst fritidsresenärer som köper fler flygbiljetter, men de förväntar sig att sådana bara ska kosta några hundralappar för en resa inom Europa, förklarar Rickard Gustafson.

”I dag flyger vi i konkurrens med flera lågprisbolag”, säger han och fortsätter:

”Då måste SAS göra ytterligare för att skapa långsiktig konkurrenskraft.”

Som ett exempel på detta märks ökade sparkrav, som presenterades i samband med rapporten.

Rickard Gustafson bekräftade också tidigare uppgifter om etableringen av ett så kallat AOC utanför Skandinavien. Med ett sådant menas ett drifts- eller flygtillstånd, som alltså skulle låta SAS anställa personal och driva verksamhet från ett land med andra anställningsvillkor än de skandinaviska.

”Det här är en lågmarginalindustri. Om all vår personal flyger runt med skandinaviska lönekostnader, och andra har lägre villkor, då blir det en nackdel för oss.”

Några beslut är inte fattade i frågan, men Baltikum pekas ut som en möjlig plats för en sådan bas.

Strategin har diskuterats av SAS vd förut, och ter sig allt mer trolig.

”Det är ytterligare kulturgrepp som vi kommer att ta tag i”, säger han och fortsätter:

”Vi kan inte bara ha baser i Skandinavien som bas för vår verksamhet.”

En sådan förändring kan mycket väl skapa ilska bland de många fackföreningar som organiserar bolagets anställda.

”Förändring är alltid föremål för diskussion och någonting som vi måste jobba med.”


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?