1515

SAS återpublicerar kritiserad film – ett dygn efter attacken

SAS tog bort en kritiserad reklamfilm från Youtube mindre än ett dygn efter att den publicerats efter en nätattack.

Nu har filmen lagts upp igen tillsammans med en annan kortare version, säger bolaget till TT.

Foto:Johan Nilsson / TT

Filmen som har väckt uppståndelse i sociala medier slog fast att ”ingenting är skandinaviskt – allt är kopierat”. Reklamen publicerades på tisdagen men togs bort dagen efter från såväl Youtube som SAS SAS +3,65% Dagens utveckling Facebooksida.

Anledningen var att företaget utsatts för en attack som bestod i flera liknande kommentarer med liknande formuleringar och att antalet ”tummar ned” på Youtube ökade i en ovanligt hög hastighet.

”När vi såg den här onormala trafiken i vår Youtubekanal och på vår Facebooksida misstänkte vi att det var en nätattack. Vi kan aldrig acceptera att vara en plattform för andras åsikter vi inte står bakom. Därför valde vi att tillfälligt plocka bort filmen och se om vi kunde göra om något”, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, till TT.

I filmen lyfter SAS fram mat eller uppfinningar som anses vara skandinaviska men som härstammar från andra länder. Som exempel tas köttbullar, Danmarks älskade smörrebröd och midsommarstången.

”Vad är egentligen skandinaviskt? Absolut ingenting”, säger en berättarröst.

Det ledde till en våg av kritik på sociala medier av personer som anser att den klankar ned på Sverige och Skandinavien. En som är kritisk är Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof.

”Vilket regelrätt djävla nonsens och självhat. Har alltid försökt flyga med SAS, men aldrig mer”, skriver han på sin Facebooksida.

Filmen finns i flera olika versioner och en kortare version där reklamens budskap kommer fram snabbare publicerades under onsdagskvällen ­– tillsammans med den längre versionen.

”Det är det unika skandinaviska som vi står för och det obehagliga är de politiska budskap man vill pådyvla oss och det är det som vi måste stå emot.”

Andra som uppskattade reklamsnutten kritiserar i stället SAS för att inte stå upp för sina värderingar i och med att reklamen raderades.

TT: Vad säger ni om kritiken att ni inte står upp för era värderingar när ni raderade filmen?
”Jag tror att det är otroligt viktigt att man förstår vilken extrem situation en nätattack är. Det är oerhört farligt och obehagligt att användas som en plattform för andra syften och därför är det viktigt att få kontroll över det.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?