1515

Sara Öhrvall: Därför lämnar jag Investor – och Dagens industri

Fem frågor till Sara Öhrvall, som meddelar att hon lämnar Investors styrelse, och även sina styrelseuppdrag inom Bonnier.

Sara Öhrvall.
Sara Öhrvall.Foto:Amanda Lindgren

Varför har du avböjt omval till Investor INVE B +2,66% Dagens utveckling s styrelse?
"Jag har fått ett erbjudande om ett annat uppdrag som var alldeles för spännande och attraktivt för att tacka nej till. Det går inte att kombinera med min styrelseroll på Investor."

Kan du berätta mer om ditt nya uppdrag?
"Det är en operativ roll jag kliver på. Jag kommer att fortsätta jobba med frågorna jag brinner för – framtidsfrågor, den digitala transformationen och ny teknik som förändrar vårt sätt att leva och göra affärer – men på en annan plattform. Jag kan berätta mer om en vecka."

Lämnar du fler av dina styrelseposter?
"Jag har meddelat att jag även avsäger mig fortsatta uppdrag i styrelserna på Dagens industri, Dagens Nyheter och Expressen, av samma skäl. Det är ett svårt beslut att lämna uppdragen på Investor och inom Bonnier. Jag har lärt mig mycket om hur en styrelse kan arbeta strategiskt med att framtidssäkra företagets långsiktiga värdeskapande. Jag har också fått utrymme att driva viktiga framtidsfrågor och bidra i en digital förändringsresa. Men i vissa fall kan man tyvärr inte kombinera olika roller."

Hur blir det med styrelseuppdragen i SEB, Vinnova, Bonnier Books, Umeå Universitet och Nobelmuseet?
"Jag utvärderar alla mina styrelseroller. Jag kommer förhoppningsvis att kunna ha kvar någon roll, men det kommer bli fler jag kliver av. Det beror på vad man bedömer som konflikt och inte. Bisnodes styrelse lämnade jag för några veckor sedan."

Di:s läsare känner dig kanske bäst som krönikör. Fortsätter du att skriva krönikor om digitalisering?
"Nej, jag har tyvärr meddelat att jag slutar som krönikör på Di. Det känns jättetråkigt. För mig som inte är journalist har det varit oerhört spännande att var tredje vecka tvingas formulera sina tankar om ny teknik, och dess påverkan på näringsliv och samhälle, till en text som ska publiceras. Det har varit ett stimulerande uppdrag med feedback från läsare och andra. Jag hade gärna fortsatt om det hade varit möjligt."


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?