1515

Säpo: Främmande makter utnyttjar coronakrisen

Säkerhetspolisen, Säpo, ser tecken på att främmande makter utnyttjar coronakrisen för att vinna mark i Sverige. Samtidigt ökar Kina sin aktivitet i och gentemot andra länder som drabbas av coronakrisen, bland annat genom att skicka skyddsmaterial.

Säpos chef Klas Friberg.
Säpos chef Klas Friberg.Foto:Henrik Montgomery/TT

”Det här har stor påverkan i de här ländernas ambitioner att peka ut Sverige som ett svagt land och det egna landet som ett starkt land”, säger Klas Friberg, säkerhetspolischef.

Under torsdagen släppte Säpo sin årsbok som sammanfattar myndighetens verksamhet under 2019. 

Men presentationen överskuggades av den pågående krisen i världen på grund av coronaviruset.

”Det finns exempel på att främmande makt använder den pågående pandemin i påverkanssyfte för att skifta fokus eller påverka bilden av samhället. Statliga aktörer och främmande makter försöker använda sig av kriser och ansträngningar i samhället för sina egna syften. Den nu pågående pandemin är ett sådant tillfälle”, säger Kennet Alexandersson, senior analytiker på Säpo.

Några specifika händelser ville inte Säkerhetspolisen gå in på. Men den senaste tiden har exempelvis kinesiska medier knutna till det styrande kommunistpartiet kritiserat Sveriges strategi för bekämpningen av coronaviruset hårt.

”Just nu nöjer vi oss med att hålla oss på den principiella nivån att vi ser aktiviteter i påverkansmiljön mot Sverige kopplat till pandemin. Men vi pekar inte ut några händelser här och nu”, säger Kennet Alexandersson och tillägger att effekterna som propagandakriget eventuellt får i det svenska samhället och i opinionen ännu är okända.

Säpochefen Klas Friberg menar vidare att den pågående krisen kan påverka sårbarheten i Sverige, bland annat genom att fler arbetar på distans och därmed utsätter sig för risker via uppkopplingen.

”Vad vi kan säga är att sårbarheterna ökar i samband med att våra internetuppkopplingar med personer och medarbetare i myndigheter och företag som jobbar hemma. Det ökar sårbarheten där främmande makt har ökade möjlighet att inhämtade säkerhetskänslig information eller agera förstörande”, säger han.

Även de längre effekterna som krisen kan ha, exempelvis på ekonomisk tillväxt och arbetslösheten, kan påverka hotbilden mot Sverige, säger Ahn-Za Hagström, Säpos chefsanalytiker.

”Det här handlar om de långsiktiga effekterna på samhället. Hur pandemin påverkas ekonomin och sysselsättningen. De faktorerna kan utnyttjas av våldsbejakande extremister och främmande makt.”

Under torsdagen meddelade den kinesiska e-handelsjätten Alibaba och dess grundare Jack Ma att man donerar medicinsk utrustning till Sverige. 

Flera sändningar ska vara på gång mot Sverige med bland annat tester, ansiktsmasker och skyddsutrustning. Utilitarism ska vara bevekelsegrunden bakom gåvorna.

Den svenska regeringen har inga invändningar mot leveranserna i det här läget.

”Enligt uppgift innehåller donationen hundratusentals ansiktsskydd och skyddsvisir, tiotusentals test-kit, 30 respiratorer och ungefär 5000 skyddskläder. Vi är mycket tacksamma för detta”, skriver socialdepartementet i en kommentar till Dagens industri och tillägger:

”Regeringen fortsätter att ha kontinuerlig dialog och kontakter med en mängd olika företag, både svenska och internationella, som är villiga att hjälpa till.”


Innehåll från Tele2Annons

Hållbarhet allt mer avgörande i valet av leverantör

Hållbarhet har blivit en viktig faktor när företag väljer leverantörer. För en del bolag är den till och med avgörande. En av dem är Tele2 som nu jobbar för att klimatsäkra hela sin värdekedja från leverantörer till slutkund.

Läs hela artikeln här. 

Tele2 har ambitiösa miljömål och vill genom innovativ teknik bidra till omställningen till en smartare värld. Företaget vill dessutom vara ledande inom hållbarhet och bli den första telekomoperatören som lyckas uppnå en klimatneutral värdekedja. 

Bland annat har Tele2 under flera år arbetat hårt för att minska koldioxidutsläppen i den egna verksamheten, vilket också har gett resultat. I Sverige uppnåddes klimatneutralitet i den egna verksamheten 2018. I april 2020 blev företaget, som första telekomkoncern i Norden och Baltikum, klimatneutralt i sin egen verksamhet. 

Det innebär att all el som används i verksamheten – från kontor till basstationer – kommer från förnybara energikällor, och att företagets totala koldioxidutsläpp minskat med 90 procent sedan 2018. 

Skruvar upp kraven

Nästa steg på Tele2s resa mot att bli bäst i klassen är att rikta strålkastaren mot leverantörerna och hela värdekedjan. 

– Eftersom utsläppen från vår egen verksamhet nu är så låga ser vi att vår största klimatpåverkan numera kommer från underleverantörsledet i vår värdekedja. Till exempel från hårdvaran som vi köper in och säljer till kunder samt den utrustning som vi använder eller förbrukar själva, säger Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.

Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.
Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.

Därför har företaget gjort ett omfattande arbete med att kartlägga sina underleverantörer ur ett klimat- och hållbarhetsperspektiv. Kartläggningen mynnade ut i en konkret plan som innebär att Tele2 undan för undan kommer att ställa ökade hållbarhetskrav på leverantörerna och att klimatpåverkan blir en del av uppförandekoden som alla företagets underleverantörer måste skriva under. 

Målet är att börja med de 40 största leverantörerna.  

– Vi har förbundit oss till det globala initiativet Science Based Targets, där vi kommer att genomföra klimatåtgärder som stöttar Parisavtalet och målet om max 1,5 graders uppvärmning. Men eftersom vi strävar efter att klimatsäkra hela vår värdekedja betyder det också att vi kräver att våra leverantörer ska ha samma mål. Till 2023–24 vill vi att de ska ha satt mål som är i linje med våra ambitioner, säger Erik Wottrich. 

Klimat och affärer går hand i hand 

Att hållbarhet och klimatarbete blir allt viktigare i valet av leverantörer för it- och kommunikationstjänster är också något som bekräftas i en färsk undersökning som Tele2 låtit göra. Av 400 befattningshavare i små, medelstora och stora företag svarade 70 procent att de helt eller delvis väljer leverantör utifrån deras hållbarhetsarbete. Dessutom säger var femte att hållbarhet inte bara har påverkat, utan varit avgörande i valet av deras viktigaste leverantörer. 

Undersökningen visar också att många företag ser kopplingen mellan klimat och it och telekom. Mer än åtta av tio svarar att de ser möjligheter till ökad hållbarhet inom något av dessa områden. Främst när det gäller att minska resor och att distansarbeta, men också för att effektivisera arbetsprocesser med digital teknik. 

Däremot viktar företagen inte it och telekom lika högt som mer traditionella hållbarhetssatsningar som återvinning, resor eller val av energibolag. 

– Uppsidan av detta är att det finns en stor potential för oss som telekomoperatör att visa våra kunder den enorma betydelse som IoT- och 5G-lösningar kan ha för deras omställning till att bli mer hållbara, resurssnåla och långsiktigt lönsamma, säger Erik Wottrich. 

Läs mer om hur våra lösningar kan hjälpa er att nå era hållbarhetsmål 

 

 

Mer från Tele2

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?