1515

Sanoma stiger efter tv-affär

Sanoma stiger i Helsingsfors efter att bolaget sålt sin nederländska tv-verksamhet och därför höjt vinstprognosen för helåret. Klockan 9.30 svensk tid var aktien upp 3,6 procent.

På måndagsmorgonen meddelade Sanoma att det säljer sina 67 procent i den nederländska tv-verksamheten SBS till partnern Talpa Broadcasting för 237 miljoner euro. Det ger en reaförlust om 313 miljoner euro som främst kommer att bokas under första kvartalet som jämförelsestörande post.

I utbyte får Sanoma 100 procent ägarandel i tv-guideverksamheten Veronica Uitgeverij.

Försäljningen av SBS kombinerat med fortsatt god utveckling för den finska mediaverksamheten gör att Sanoma höjer sin vinstprognos för 2017. Nu räknar bolaget med att den operativa rörelsemarginalen kommer hamna "över 10 procent", jämfört med tidigare "omkring 10 procent". Bolaget upprepar prognosen om att nettoförsäljningen, justerad för strukturella förändringar, väntas vara stabil.

Enligt SME Direkts senaste uppdatering av konsensus på Sanoma, daterad 22 februari, räknar marknaden i snitt med att bolagets operativa rörelsemarginal på 10,5 procent.

Efter ovanstående transaktion kommer Sanoma att heläga samtliga kvarvarande stora verksamheter.

"Bolagets försäljningsstruktur kommer att bli mer balanserad med minska exponering mot annonsintäkter", skriver Sanoma.

 


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?