1515

Sandvik först ut bland verkstadsjättarna – ”Väldigt höga förväntningar”

En urstark orderingång och ett resultat som matchade analytikernas förväntningar räckte inte till för att övertyga marknaden när Sandvik inledde rapportsäsongen bland börsens verkstadsjättar.

”Det är väldigt höga förväntningar i marknaden just nu”, säger Handelsbankens analytiker Gustaf Schwerin efter rapportraset.

Sandvik är först ut i rapportsäsongen bland verkstadsjättarna.
Sandvik är först ut i rapportsäsongen bland verkstadsjättarna.Foto:Johanna Norin/TT

Störningar i den globala industrins leverantörsled har väntats bli huvudtemat under denna rapportsäsong men för Sandviks SAND +1,58% Dagens utveckling del hade flaskhalsar som containerobalans och komponentbrist endast en begränsad inverkan på resultatet i det första kvartalet. Däremot är bolagets egna höga orderboksnivåer en viss utmaning framöver, konstaterade Sandviks vd Stefan Widing.

”Vi har inte sett någon påverkan på vår egen orderingång när det gäller halvledarbrist men det är naturligtvis ett osäkerhetsmoment. Vi ser en del begynnande ökade ledtider men det påverkar mer på lite längre sikt eftersom vi har ganska långa leverenstider i exempelvis gruvaffären redan från början”, uppgav Stefan Widing till Di efter rapporten.

När det gäller Sandviks gruvutrustningsaffär har bolaget en affärsmodell där tillverkningen till stor del är utlagd på underleverantörer, för att snabbt kunna anpassa sig efter en volatil efterfrågan.

”Vi kan hantera vår egen produktion ganska bra men sen har vi underleverantörer på större viktiga komponenter där de ser samma efterfrågan från andra kunder och då kan man få problem att hänga med i uppgången”, säger Stefan Widing.

Sandviks verksamhet för gruvutrustning gynnas av höga metallpriser och visade upp rekordhöga ordernivåer under kvartalet. Prognoserna för investeringar på gruvsidan och höga mineralpriser borgar för att festen kan fortsätta. 

”Det ser positivt ut för både 2021 och 2022. Tillväxttalen kommer naturligtvis att förändras när vi möter högre jämförelsetal men vi tror att den absoluta nivån kommer fortsätta vara hög framöver”, säger Stefan Widing.

Efterfrågan inom Sandviks mer kortcykliska affär, Sandvik Manufacturing and Machining Solutions, fortsatte att förbättras på alla större marknader, och orderingången var i nivå med föregående år. I inledningen på april har affärsområdet dessutom sett en förbättring i den dagliga orderingången med låga till medelhöga ensiffriga tal.

Totalt sett levererade Sandviks en orderingång på drygt 25,8 miljarder vilket kan ställas mot väntade 23,9 miljoner enligt Infront. 

”Koncernens organiska orderingång växte med starka 12 procent jämfört med samma period föregående år, med rekordhöga ordernivåer inom vår gruvverksamhet och en fortsatt positiv utveckling för våra kortcykliska verksamheter. Det skedde en bred, successivt ökande efterfrågan på Sandviks lösningar”, konstaterade bolagets vd.

Sandviks justerade rörelseresultat för perioden landade på 4.170 miljoner kronor vilket i stort sett matchade förväntningarna i Infronts analytikersammanställning. Det var även ett lyft jämfört med samma period i fjol då vinsten var 3.728 Mkr. Sandviks justerade rörelsemarginal kom in på 19,2 procent mot väntade 18,7 procent, en ökning som förklarades av fortsatta effektiviseringar och lägre utgifter. 

”Vi har kvar ungefär 300 miljoner kronor i temporära besparingar i kvartalet. Sedan har vi från de nya och tidigare programmen mer än så i permanenta, strukturella besparingar. Så det blir en bra påverkan på kvartalet som helhet”, uppgav Stefan Widing.

Handelsbankens råvaru- och verkstadsanalytiker Gustaf Schwerin noterade att Sandviks starka marginal även förklaras av att valutaeffekterna inte blev så svaga som Sandvik guidat för och att metallpriseffekterna var mer positiva än väntat. 

”Justerar man för det så är marginalen lite sämre än vad marknaden hade väntat sig. Det är möjligt att vissa oroar sig för att kostnader ska komma tillbaka men gör de det så lär volymerna också göra det. Vi är inte så oroliga för det”, uppgav han.

Sandvikaktien har liksom börsen utvecklas starkt i år och är upp omkring 15 procent sedan årsskiftet. Handelsbanksanalytikern menar att den ljumna kursreaktionen följer ett välkänt mönster.

”Orderingången är väldigt bra, vilket jag tycker är det viktigaste i den här rapporten. Annars är det samma tema som vi sett under de senaste kvartalen – att det inte riktigt räcker med bra rapporter och kommentarer om förbättringar sekventiellt framåt. Det är väldigt höga förväntningar i marknaden just nu.”

 


Innehåll från QlikAnnons

Qlik: Därför trumfar Active Intelligence traditionell BI-teknologi

Varje nytt årtionde innebär en ytterligare uppdelning mellan vinnare och förlorare bland bolag i takt med att tekniken utvecklas och konkurrensen ökar. Dataanalysföretaget Qlik menar att digital transformation kräver Active Intelligence vilket innebär att uppdaterad data i realtid triggar händelser som skapar affärsvärde – istället för den traditionella teknologin som i huvudsak ger oss information. 

Företag har digitaliserats under 25 år, ända sedan födelsen av internet år 1990. Men, det nya året tar digital transformation till en helt ny nivå, inte minst på grund av Covid-19-krisen. Data och analytics är acceleratorer för företags digitala ambitioner och traditionell Business Intelligence-teknologi kan inte längre erbjuda den snabbhet till insikter och handling som behövs i den här digitala tidsåldern, menar Elif Tutuk, Vice President, R&D på Qlik

– Vi vill belysa de behov analytics-konsumenter har idag, de problem som finns i många BI-verktyg och som inte motsvarar de behoven, och hur Active Intelligence kan bidra till att stänga den klyftan. 

”Kräver ett skifte”

Digital transformation leder till förbättring och utveckling av nya tjänster hos företag. Men information och analys i realtid behövs för att man ska kunna ta datadrivna beslut och optimera alla delar av ens affär. 

– Detta kräver ett skifte till en data analytics pipeline som använder automatisering inom Change Data Capture (CDC). Ett exempel är företaget Experian som implementerade Qlik Data Integration vilket visade sig vara en kritisk del för att kunna säkerställa att miljarder rader med konstant förändrad data fångades korrekt. På så vis baseras deras kreditupplysningar alltid på den senaste informationen. 

Analytics-konsumenter behöver också hjälp med att få insikter i komplexa relationer mellan olika typer av data. Där kan intelligent analytics förstå indirekta relationer mellan olika datapunkter. 

– För att boosta ett företags effektivitet bör vissa beslut vara helt automatiserade. Mer komplexa, strategiska beslut bör dock fortfarande tas av människor som blir informerade om insikter i realtid. Kraften här ligger i kombinationen av människa och teknologi som jobbar tillsammans. 

Hämta Qliks e-bok om Active Intelligence här. 

Traditionella verktyg vs. Active Intelligence

Den nuvarande generationen av BI-verktyg kan inte leverera gentemot kraven som ställs av den digitala ekonomin, menar Elif Tutuk. 

– De flesta BI-teknologierna använder förkonfigurerad data och stödjer i huvudsak batch analys. De är utformade att besvara ”kända” frågor med batch reloads. Detta skapar dock en flaskhals för att hitta dolda insikter och gör det svårt att besvara nya frågor i realtid, vilket dagens marknadsvillkor kräver. 

Den traditionella typen av verktyg levererar inte en end-to-end analytics data pipeline utan de flesta samtida teknologier består av en serie av lösningar för exempelvis integration, leverans, analytics och samarbete som inte är enade i en enda pipeline. När man istället för samman dessa funktioner, i till exempel Qliks data analytics-plattform, kan information integreras snabbare och insikter kan nås på rekordtid. 

– Vi har sett exempel där analytiker gått från att lägga 90 procent av sin tid på rapportering till att istället kunna lägga den tiden på att lösa affärsproblem. Samtidigt har utvecklare kunnat öka sin produktivitet femfaldigt. 

Accelerera er digitala transformation

Den stora skillnaden mellan traditionell Business Intelligence och Active Intelligence är att den tidigare är designad att informera människan så att denne kan ta action. Active Intelligence kan istället trigga handlingar autonomt, i realtid. 

– Active Intelligence bör vara något att fundera över och ha högt på agendan om man vill accelerera sin digitala transformation, avslutar Elif Tutuk. 

Qlik är stolta över sin 15-åriga historia och ranking som ledare det senaste årtiondet i Gartner BI Magic Quadrant. Hämta din kopia av den fullständiga rapporten här: Gartner BI Magic Quadrant 2021. 

 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?