Annons

Sandvik: Allvarligt intrång

I den stora it-attacken som drabbade minst 150 länder i helgen var den svenska verkstadsjätten Sandvik ett offer.

"Det är ett intrång och det är allvarligt. Men det verkar som att vi klarar våra kundåtaganden", säger Pär Altan, chef för externkommunikation på Sandvik.

Över 150 länder drabbades av den enorma IT-attacken. Sandvik, med vd:n Björn Rosengren, drabbades av attacken.
Över 150 länder drabbades av den enorma IT-attacken. Sandvik, med vd:n Björn Rosengren, drabbades av attacken.

De första rapporterna om den globala it-attacken kom i fredags. Sedan dess har uppgifterna om antalet drabbade stadigt ökat.

På söndagen uppgav den europeiska polismyndigheten Europol att det fanns över 200.000 drabbade i 150 länder.

De drabbade har lurats att öppna en bifogad fil i mejl. Filerna har innehållit skadlig programvara som har låst datorn.

För att låsa upp en dator har de som ligger bakom it-attacken krävt mellan 300 och 600 dollar, motsvarande 2.700–5.400 kronor.

I Sverige drabbades börsbolaget Sandvik. Pär Altan, chef för externkommunikation, beskriver händelsen som allvarlig. Produktionen inom koncernen har störts av attacken.
"Det finns två saker som är viktigast för oss. Det första är att ingen människa kommer till skada, det har inte skett i det här fallet. Det andra är att vi klarar våra kundåtaganden, och det verkar som att vi gör det också trots det som har hänt", säger Pär Altan.

Hur har er produktion påverkas?
"Effekterna har varit väldigt skiftande, från en enstaka laptop på ett kontor till påverkan på produktion. Allvaret har också varit olika vad gäller produktionsstörningarna. Vi går inte in exakt på vilka effekterna har blivit på produktionen, den informationen vill vi inte ge ut."
Hur allvarliga har produktionsstörningarna varit när de varit som allvarligast?
"Det har varit olika effekt på produktionen, beroende på hur mycket it man har och andra faktorer. Det har också varit olika i olika länder."

Har ni kontroll på situationen nu?
"Ja, vi tycker vi har ett bra grepp om situationen och att vi har kontroll på den. Men osvuret är bäst i ett sådant här förlopp eftersom det inte är vi som är den aktiva parten, utan någon annan där ute. Vi får hantera och parera."

Kan läget förvärras på måndag morgon när fler kommer in och börjar jobba?
"Vi har ägnat en stor del av helgen till att agera så det inte sker. Så fort det här upptäcktes satte vi upp insatser för att förhindra det."

Har ni hittat någon förklaring till att just Sandvik har drabbats?
"Nej, först och främst riktar vi in oss på att försöka hantera situationen. När det är gjort ska vi börja med en omfattande utredning om varför just vi har drabbats och vilka kostnaderna blir för det som har hänt", säger Pär Altan.

Det finns inga rapporter om att fler svenska storföretag har drabbats av it-attacken. Di var på söndagen i kontakt med flera företag, bland annat Electrolux, AB Volvo, och Atlas Copco, som inte hade påverkats av attacken.

Internationellt drabbades bland annat Renault-fabriker av attacken.

Innehåll från Dun & BradstreetAnnons

Nya möjligheter till tillväxt i föränderliga tider

När världen står inför ekonomisk turbulens behöver företag se till att de är väl positionerade för att klara utmaningarna. Genom att ha rätt data och använda den på rätt sätt, kan du öka värdet på den och bli mer motståndskraftig inför framtiden. Då kan ditt företag inte bara överleva de kommande månaderna och åren, utan också frodas.

Bli datadriven idag – ta smarta beslut och öka lönsamheten b2b och b2c


Rätt data är en viktig del av alla beslutsprocesser. Den kan hjälpa dig att identifiera vilka steg du bör ta för att fatta bra beslut och för att bygga motståndskraft i oförutsägbara tider.

– Men att arbeta datadrivet och förvandla sin data till en strategisk tillgång är ett långsiktigt arbete. Grundjobbet är oerhört viktigt och det går inte att hoppa över steg. Om du börjar automatisera med dåliga data kommer både vinst och tillväxt att utebli, säger Peter Verduin, regionchef för Norden och Baltikum på Dun & Bradstreet.

Peter Verduin, regionchef för Norden och Baltikum på Dun & Bradstreet.
Peter Verduin, regionchef för Norden och Baltikum på Dun & Bradstreet.

Minska risker och maxa möjligheter

Dun & Bradstreet har hjälpt företag att växa och nå framgång med hjälp av företags- och konsumentdata, samt analys och datadrivna lösningar i närmare 200 år. Deras data-, statistik- och AI-drivna plattformar ger kunder möjlighet att fatta smartare beslut, vilket i sin tur skapar konkurrensfördelar.

– Data och analys är viktiga verktyg. Det hjälper oss att förutse vad som kan hända och – ännu viktigare – att planera hur vi ska reagera på förändringar. Det vill säga att vi kan både maximera möjligheter och minska risker, säger Peter Verduin.

– På så vis kan du bygga in en flexibilitet och stärka företagets motståndskraft inför en oförutsägbar framtid. Det i sin tur ökar förmågan att anpassa verksamheten till nya förutsättningar.

Hitta lösningar i osäkra tider

Den globala pandemin, kriget i Ukraina, med en stigande inflation som följd, har lett till att många företagsägare och chefer står inför nya utmaningar som behöver pålitliga lösningar.

– Då är det viktigt att ta stöd av data, både för att identifiera problemområden och hitta alternativa lösningar. Motståndskraft handlar om att vara proaktiv i hur du förbereder dig för det oväntade. Rätt data kan också hjälpa företag att identifiera nya marknader och nya möjligheter, säger Peter Verduin.

Till exempel har kriget i Ukraina skapat ett nytt behov av att förstå leveranskedjan hos företaget – inte bara vem som är leverantören utan även leverantörens leverantör och deras underleverantörer.

– Det handlar om att skydda ditt företag genom att ha synlighet i realtid och information om vem du gör affärer med. Med hjälp av onlinedata och AI kan vi hjälpa våra kunder att visualisera hela leverantörsnätverken. På så vis kan du lättare analysera risker och ligga steget före. Det gör dig mer agil, vilket också skapar nya möjligheter.

Data och analys kan också användas som stöd i finansiell planering.

– I en lågkonjunktur är budgetarna ofta snäva och det är viktigare än någonsin att arbeta datadrivet och ha hög precision i sina modeller. Det ger mindre spill i datamängden och därmed en större säkerhet. Det gör det lättare att vara noggrann och med det mer effektiv och framgångsrik, säger Peter Verduin.

Ta del av innehållet från Dun & Bradstreets evenemang Power of Data då ledande experter delade med sig av sina insikter och spaningar. 

Mer från Dun & Bradstreet

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dun & Bradstreet och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera