1515
Annons

Samsung SDI och Stellantis bekräftar batterifabrik i Indiana

Under gårdagen kom uppgifter om att Samsung SDI och fordonskoncernen Stellantis i ett samarbete skulle bygga en batterifabrik i den amerikanska delstaten Indiana. Bolagen bekräftar nu nyheten i ett pressmeddelande.

Samsung SDI och Stellantis bildar ett joint-venture i staden Kokomo, Indiana. Investeringen för fabriken ligger på 2,5 miljarder dollar men kan komma att öka till 3,1 miljarder dollar. Produktionen väntas starta under 2025.

Årskapaciteten ska ligga på 23 gigawattimmar med mål på 33 gigawattimmar efter några år. 1 400 nya jobb väntas skapas.

”Dagens tillkännagivande befäster ytterligare vårt globala fotavtryck för batteriproduktion och visar Stellantis strävan mot en koldioxidfri framtid som beskrivs i planen Dare Forward 2030,” säger Carlos Tavares, vd på Stellantis.


Då kan miljardärerna flyga med vätgas i tanken

Den amerikanska startupen Otto Aviations ska bygga en vätgasdriven variant av sitt privatjetplan som sägs vara världens mest bränslesnåla. Ambitionen är att få fram ett utsläppsfritt flygplan till 2027.

Cigarrformen sparar bränsle.
Cigarrformen sparar bränsle.

Privatjettillverkaren Otto Aviation ska tillsammans med den vätgas- och elfokuserade flygplanutvecklare Zeroavia ta fram en ny version av jetplanet Celera 500L. Det är ett plan som tillverkaren redan nu marknadsförs som världens mest bränslesnåla. Planets utformning möjliggör för den att flyga på mellan 9,4 och 13 liter flygbränsle per 100 kilometer. Det innebär upp till 80 procent mindre bränsleanvändning jämfört med andra privatjet i samma storleksklass, rapporterar Ny Teknik.

Men målet är att ta utsläppen ända ner till noll med en vätgasmotor från Zeroavia. 

”Zeroavias vätgasdrivna eldrivlina hjälper oss att förverkliga det åtagande Otto har att sänka driftkostnaderna och klimatpåverkan för operatörerna. Otto strävar efter att tillhandahålla de mest effektiva flygplanen i ordets alla bemärkelser: att minimera underhålls- och driftkostnader och att minska utsläppen”, säger Otto Aviations vd William Otto Jr i ett pressmeddelande.

Celera 500L är ännu inte i produktion. Den flygbränsledrivna varianten beräknas vara färdig för serietillverkning 2025 och ska då kunna ta upp till 19 passagerare. Den vätgasdrivna varianten planeras vara tillgängligt 2027.

En nackdel med vätgasdriften är att räckvidden hamnar på 1.850 kilometer jämfört med den fossildrivna som ligger på 8.300 kilometer. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?