Annons

Sämre försäkringsskydd vid hemarbete

Hemarbete under coronakrisen kan ha många fördelar. Men vet du att ditt försäkringsskydd är sämre hemma än på jobbet?

”Olyckor som beror på 'livets dagliga faror i hemmet' omfattas inte av skyddet”, säger Niklas Selberg, forskare inom arbetsrätt.

Foto:Stina Stjernkvist/TT

Pandemin har fått många företag att ställa om verksamheten och Folkhälsomyndigheten rekommenderar fortsatt hemarbete under hösten för dem som kan. Enstaka dagar är en sak, men när det som nu handlar om långa perioder borta från kontoret – vem har ansvaret för arbetsmiljön?

”Grundregeln att arbetsgivaren har allt ansvar att undanröja källor till ohälsa och olyckor på arbetsplatsen gäller även hemma. Den regeln kan man inte avtala bort”, säger Niklas Selberg, forskare på juridiska institutionen vid Lunds universitet.

Men reglerna är inte utan undantag och Niklas Selberg konstaterar att arbetsmiljöskyddet trots allt är sämre för dem som arbetar hemma.

”Nästan alla skador till följd av olyckor som sker på arbetet under arbetstid kommer att uppfattas som en arbetsskada. I hemmet är utgångspunkten lite tvärtom”, säger Niklas Selberg.

Det beror på en ålderdomlig formulering i lagen som utformades i en tid när hemarbete inte var särskilt vanligt och möjligheterna till det var små.

”Olyckor som beror på 'livets dagliga faror i hemmet' omfattas inte av skyddet”, säger Niklas Selberg.

Det handlar bland annat om att det inte anses rimligt att arbetsgivaren ska bära ansvaret om de anställda ramlar när de exempelvis byter gardiner i det egna hemmet.

Så, när du bränner dig på kaffebryggaren eller halkar på golvet och gör dig illa i arbetsgivarens lokaler kommer det i de allra flesta fall att ses som arbetsskador. Sker samma sak i hemmet är det en annan sak på grund av undantagsregeln.

För att en olycka som sker i hemmet ska klassas som en arbetsskada behöver den anställda bevisa att olyckan skedde på grund av något som gjordes i arbetsgivarens intresse, enligt Niklas Selberg.

Det spelar ingen roll vem som har tagit initiativet till hemarbete, om det är arbetsgivaren eller arbetstagaren. Arbetsgivaren har ändå huvudansvaret för arbetsmiljön och ska se till att den anställda har en ergonomisk arbetsplats och förse med relevanta arbetsredskap.

”Arbetsgivaren bör se till att det finns en lämplig sittplats, lämplig belysning, ergonomisk stol och sådana saker”, säger Niklas Selberg.

Det är sådant den anställde kan kräva. Men det är också upp till var och en att säga till vad som behövs, om något inte fungerar i arbetsmiljön hemma och sedan använda de redskap som arbetsgivaren tillhandahåller.

När det gäller ventilation och buller, som arbetsgivaren i normalfallet ansvarar för, blir det mer gränsdragningsproblematik. Om grannen renoverar – vad ska man göra?

”Där kan man nog inte kräva exakt samma nivåer, om det skulle vara dåligt hemma”, säger Niklas Selberg.

Men tiden är en faktor när det handlar om hemarbetssituationen.

”Ju starkare arbetsgivarkravet är på hemarbete och ju längre tid det ska vara desto högre krav på arbetsgivaren kan arbetstagaren ställa”, säger Niklas Selberg.

Men hemarbete kan också på vissa sätt göra det svårare för arbetsgivaren att leva upp till sitt ansvar. Hemmet är en privat sfär och varken Arbetsmiljöverket eller chefen kan tvinga sig in.

”Samarbetet mellan arbetsgivaren och arbetstagaren är viktigt för att man ska kunna ha hemarbete i praktiken”, säger Niklas Selberg.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MagnussonAnnons

Engagemang och samarbete skapar tillgänglig och trygg juridisk rådgivning

Marknaden för investeringar och etableringar är stabil trots rådande pandemi. Men samtidigt ställs många företag inför helt nya juridiska utmaningar. Med en verksamhet som är kunnig, trygg och modern skapar Magnusson goda förutsättningar för sina klienter att uppnå förväntningar och krav.

Covid-19 har skapat en skakig världsbild och nya regler införs kontinuerligt för att lindra de ekonomiska konsekvenserna. För många företag kan den nya situationen vara svår att greppa och därför har Magnusson satt samman ett dedikerat team som hjälper klienterna med de nya utmaningar de ställs inför. 

– Trots rådande världsläge har Sverige ett stabilt investeringsklimat med en starkt IT- och Tech kultur. Under våren 2020 har vi hanterat flera internationella etableringar och i vissa fall omförhandlat avtalsklausuler för att ta höjd för den osäkra situationen. Vi har känt en vilja från alla parter att hitta lösningar så att etableringar, förvärv och investeringar kan fortskrida, säger Anders Bäckman, Head of Corporate and M&A.

Digitalisering som skapar mervärde

Bland annat görs nu signering och closing elektroniskt av många byråer. Det inte bara effektiviserar arbetet utan innebär även en ny kostnadsbild och minskad miljöpåverkan. Utöver elektronisk signering och closing blev även videokonferenser verklighet för de flesta, så även för Magnusson. 

– Vi gör effektivare möten nu vilket innebär att både våra klienter och vi som byrå slipper många kostnader, förknippade med det gamla arbetssättet med fysiska möten, säger Magdalena Berg, Head of Dispute Resolution.

Långsiktig och strategisk affärspartner

Med fokusområden inom M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT har man en stabil och trygg bas. Utöver det läggs stor vikt vid att förstå kunden och dennes bransch för att kunna agera rådgivare på bästa sätt. 

– En grundförutsättning för att kunna skapa mervärde är att förstå klientens fundamentala affärsverksamhet. Vi jobbar långsiktigt och bygger relationer med våra klienter för att bli en långsiktig strategisk affärspartner för dem, säger Anders Bäckman.

Investerar i klient och medarbetare

Det som utmärker Magnusson är att det är högt i tak och att delägarkollektivet i stort är yngre än branschens snitt. Man vill vara med att utveckla branschen, låta kompetens växa internt och uppdatera det egna erbjudandet med hjälp av ny teknik och innovation. 

– Ett exempel är att vi varit med och utvecklat LEX247, en programvara för modern juridisk dokument- och tidshantering, som nu lanserats stort på marknaden, berättar Anders Bäckman.

Magdalena Berg flikar in med att öppenheten genomsyrar allt och att medarbetarna ses som den främsta tillgången. 

– De juridiska verktygen hjälper oss men det är kompetensen hos varje individ som gör vårt klienterbjudande unikt. Vi tillhandahåller professionell juridisk rådgivning på ett enkelt sätt och vi är måna om att vara exceptionellt duktiga på vårt klientarbete och att ta hand om våra medarbetare, avslutar Magdalena Berg. 

Om Magnusson

Magnusson är en internationell och topprankad affärsjuridisk advokatbyrå och är en av de ledande affärsjuridiska byråerna i Sverige med kontor i Stockholm och Göteborg.  Magnussons advokater är specialister inom utvalda fokusområden som M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT.

Genom vår unika geografiska täckning i Norden och Baltikum och specialisering inom utvalda fokusområden har vi ett mycket starkt klienterbjudande. Vi är en byrå som också förstår vikten av att bry sig om våra medarbetares välmående och satsar på en sund företagskultur med högt i tak som kopplas till kreativitet, kvalitet och produktivitet.

www.magnussonlaw.com 

 

Mer från Magnusson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Magnusson och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?