ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Samling värd 20 Mkr – nu säljer Tom Böttiger sin konst

  • Tom Böttigers samling värderas till över 20 miljoner kronor. Men i höst säljer han allt. Foto: Jesper Frisk
  • Foto: Jesper Frisk
  • Foto: Jesper Frisk

När företagaren Tom Böttiger kraschade blev konsten hans räddningsplanka. I dag värderas hans samling till över 20 miljoner kronor. Men efter att ha samlat svensk samtidskonst i tre decennier har han fattat ett drastiskt beslut: i höst säljer han allt. 

En ensam tavelkrok hänger kvar på väggen. När verk efter verk håller på att plockas ner och varsamt packas in. Snart står bara de tomma skrivborden kvar på webbyrån Cloud Nine. 

”Företaget flyttar till ett kontorshotell och det ville inte ta emot konsten, så jag flyttar ut tillsammans med verken”, säger Tom Böttiger som startade företaget 1999.

”En epok är slut” som han uttrycker det en stund senare. För i samband med flytten går han och företaget, där han suttit i styrelsen de senaste tio åren, skilda vägar. Men den smärtsamma biten i separationen kommer först i höst, då de drygt 350 verk som Tom Böttiger samlat på sig under 30 år, varav majoriteten hängt på företagets väggar, ska säljas genom konstförmedlaren CF Hill.

”Jag har fasat för den här dagen. Men när man inte har några väggar kvar är det dags. Att magasinera verk tycker jag är en skymf mot konstnärerna.”

Hemma råder redan så kallad fransk hängning; väggarna är tavelklädda från golv till tak. Det var också när ytan där tog slut som kontoret började förvandlas till hans privata galleri. Här har han kurerat egna utställningar och hållit visningar för allt från skolklasser till företagsledare. Och än finns tid för en sista visning, som inleds i konferensrummet Martin, uppkallat efter Martin Wickström, en konstnär han har följt i många år. 

”Under åren har hans måleri utvecklats något otroligt, titta bara på den där fasaden”, säger Tom Böttiger och pekar på en målning som vid första anblick ser ut som ett fotografi. 

”Han skildrar ofta kampen mellan det onda och det goda i sina verk. Här kan man fantisera om att det onda är det som händer bakom de där fördragna fönstren.”

Fast just det här verket är ett av få som inte kommer att säljas i höst, berättar Tom Böttiger, när han hastar vidare. Vi passerar målningar av Clay Ketter, Marie-Louise de Geer, en specialtillverkad skulptur av Eva Hild och fotografier av Christer Strömholm, Gunnar Smoliansky och Hans Gedda. Den röda tråden i samlingen är svensk samtidskonst, och där verkar Tom Böttiger ha haft ett sjätte sinne för att pricka rätt, och tidigt hitta konstnärer som är namnkunniga i dag.

”Men jag har aldrig köpt något i spekulativt syfte, utan jag går bara på känsla. Det räcker med 15 sekunder på ett galleri för att jag ska veta vad jag vill ha, det är som en blixtförälskelse”, säger han och går en liten omväg för att inte snava över en av Maria Miesenbergers helkroppsskulptur i serien ”Hide & Seek” som kryper i en del av rummet. 

  • Foto: Jesper Frisk

När Tom Böttiger växte upp fanns intresset för konst i familjen. Hans egen passion väcktes under 1980-talet då han gjorde karriär i reklambranschen, och såg den integritet fotograferna han mötte ofta hade. Det var då han började köpa konst, men att han hade en samling insåg han inte förrän en vän påtalade det en bit in på 1990-talet. Lagom till millennieskiftet startade han det som senare blev Cloud Nine och som från början var en byrå som hjälpte företag med hemsideuppdateringar. Men livet som entreprenör var tufft, och för tio år sedan drabbades Tom Böttiger av en utmattningsdepression. 

”Jag kraschade och var väldigt illa däran. Jag var till och med inlagd ett tag och mitt i allt det här höll jag på att skilja mig så det blev som att alla fotfästen drogs undan på samma gång.”

Efter det valde Tom Böttiger att kliva åt sidan och inte ta på sig nya tunga operativa uppdrag. Det var inte värt att chansa om det skulle smälla igen, resonerande han. Men intresset för konsten hade han kvar och de senaste tio åren har han ägnat sig helhjärtat åt sin passion. Han har varit jurymedlem i Liljevalchs vårsalong och suttit med i Fotografiskas utställningskommitté, när han inte fyllt på den egna samlingen. 

”Det har varit en underbar ventil som jag har fått så otroligt mycket energi från”, säger han och klappar ömt på en av tavelramarna.

”Jag är ofta här på helgerna och tittar på konstverken. Det är nästan som mina barn. Men jag har funderat länge på det här och nu känns det bra. Alla konstnärer är vidtalade, och det var det viktiga för mig. Värderingen bryr jag mig inte om, de här verken har redan avkastat så mycket i form av att jag har fått njuta av dem.” 

Vad ska du göra sedan? Börja på en ny samling?

Svaret dröjer. Tom Böttiger verkar inte ha bestämt sig. 

”Kanske börja samla utländsk konst. En annan tanke är att blanda samtida och modern konst, typ ha en GAN bland alla de här”, säger han och stannar så småningom framför Dan Wolgers inramade tingsrättsdom från 1993. En dom han drog på sig efter att ha sålt inredningen på Liljevalchs inför utställningen ”Se människan”. 

”Det här är kanske det mest intressanta verket. När Danne fick domen öppnade han den inte, utan lät rama in den och sålde den för att betala påminnelseavgiften. Det är så fiffigt, alltså. När jag till slut ropade in den, berättade SR:s kulturkorrespondent Gunnar Bolin att det var hans svägerska som skrivit domen. Så jag bjöd hit alla, bad henne skriva ut domen och så fick Danne läsa upp den 25 år senare. Det var konsthistoria!”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies