Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Samarbetet gav bolaget stororder på Öresundsbron – ”ett helt unikt projekt”

Verkstadsföretaget Kisab, med 17 anställda, tog hem en stororder till Öresundsbron på 47 miljoner kronor.

Ett välplanerat samarbete med en branschkollega gjorde det möjligt.

”Det är en styrka att arbeta tillsammans”, säger vd:n Claes Andersson.

När grundaren av Kisab 1998 ville kliva av togs verksamheten över av ett antal tidigare anställda i bolaget. 

”Vi testade att ha vd-rollen själva i början, men det gick inte så bra”, säger Jonas Nilsson, verkstadschef och en av de tre delägarna. 

”Vi har inte det ekonomiska kunnandet, och bestämde oss tidigt för att arbeta med extern vd. Det har varit väldigt framgångsrikt för oss.” 

För två år sedan axlade Claes Andersson vd-rollen – helt utan tidigare erfarenheter från verkstadsvärlden. 

”Men när jag lärde känna branschen häromkring lite bättre såg jag att det handlar om ganska små företag, och att de inte är särskilt lönsamma. Jag började fokusera på om man kan öka lönsamheten i de här bolagen genom att börja samarbeta lite mer”, säger Claes Andersson. 

Vinsterna med samarbete kan vara många för mindre företag, menar han. Kanske kan man lägga viss produktion hos varandra, dra nytta av varandras lokaler, och inte minst öka sin egen konkurrenskraft.

”Tillsammans med en annan aktör, som kompletterar ens egen verksamhet, kan man ta sig an större och mer komplicerade affärer. Kraven på certifieringar ökar och skapar mycket dokumentationsarbete, vilket gör att det blir tyngre och tyngre för små företag att på egen hand slå sig in på nya områden och bredda sig.”

Redan förra sommaren tog Claes Andersson kontakt med familjeföretaget Hjalmarssons i Sölvesborg för att lufta sina idéer. Företagen hade en bra relation sedan tidigare, men hade inte samarbetet i några större projekt. 

”Vi är duktiga på olika saker, och kompletterar varandra bra. Ibland har vi till och med samma kund, men levererar olika saker. Jag började fundera på om vi kan utveckla det här tillsammans och gemensamt leta efter nya uppdrag.”

Fokuset på utökat samarbete skulle snabbt komma till användning. I tuff konkurrens med betydligt större aktörer tog Kisab, som vanligtvis omsätter runt 20 Mkr, i våras hem en stororder till Öresundsbron på 47 Mkr. När de bärande stålpelarna mellan vägbanan och tågbanan ska målas om krävs tre enorma målarplattformar – 30 meter långa och 30 ton tunga – som Kisab nu producerar.

”Det här är ett helt unikt projekt. Det finns ingen liknande referens någonstans i världen”, säger Claes Andersson.

I höst ska den första plattformen, som kräver en hel del specialgjorda detaljer, testas på bron och under första halvan av 2020 levereras de resterande två. Totalt räknar man med 30.000 tillverkningstimmar i projektet. 

”Rent teoretisk hade vi kunnat hyra in massor av personal och klara uppdraget själva, men jag tror inte att det är en bra lösning. För det första negligerar man sina befintliga kunder, och riskerar att förlora dem. Det är bättre att dela med sig av vinsten, och ha sin fortsatta verksamhet säkrad. Vårt anbud utarbetades och baserades därför på ett nära samarbete med etablerade partners.”

Samarbetet med Hjalmarssons rivstartade och är nu i full gång. 

”De har stora lokaler och har ställt en hall till förfogande för projektet, vilket gör att vi kan tillverka rationellt. Vi gör allt förberedande arbete här på Kisab, vi svetsar, gör maskinbearbetning och tillverkar nya delar. Sedan skeppar vi över det till Hjalmarssons i Sölvesborg, där allt sätts ihop. Det arbetet görs gemensamt av både vår och deras personal.”

För Kisab, vars kunder ofta finns i process-, massa- och livsmedelsindustrin i södra Sverige, innebär storaffären en dubblering av omsättningen. Prognosen för i år talar om närmare 40 Mkr, för att 2020 landa på 55 Mkr.

”Dessutom är det här ett riktigt bra referensobjekt för oss”, säger delägaren Jonas Nilsson, under en kort paus i verkstaden. 

”Vårt mål är att börja ta allt mer avancerade projekt framöver.”

I företagets kundlista finns redan flera tunga namn, bland annat kärnpartikelfysiklaboratoriet Cern i Schweiz. Företaget är dessutom underleverantörer till kärnkraftsindustrin och Max IV-laboratoriet i Lund, och har tidigare också levererat samtliga 94 säkerhetsdörrar till just Öresundsbron. Tack vare ett utökat samarbete kan företaget nu konstatera sin absolut största order någonsin.

”Men samarbeten med andra företag har också andra, mjukare värden”, säger Claes Andersson. 

”Många entreprenörer är rätt ensamma i sin ledarroll. Man ska inte underskatta att ha någon annan att rådfråga.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Malung-Sälens kommunAnnons

”Jämställdhet ska vara en självklarhet i kommunkommunikation”

Frida Liljequist, kommunikations- chef på Malung-Sälens kommun.
Frida Liljequist, kommunikations- chef på Malung-Sälens kommun.

Kommunikationschefen Frida Liljequist i Malung-Sälens kommun vill att jämställdhet ska genomsyra hennes arbete.  ”Mitt mål är att utveckla hur man ser på kommunen och göra det arbetet så bra jag kan”, säger hon.

Våren 2019 började Frida Liljequist som kommunikationschef på Malung-Sälens kommun. Med en bakgrund inom public service och SVT kändes valet att gå in i kommunikationsvärlden inom offentlig sektor som ett naturligt steg i karriären.

– Det var självklart en utmaning att ”byta sida” som en del kallar det, men jag ser det inte riktigt på det viset. Snarare tar jag med mig mina erfarenheter och perspektiv in i den kommunala världen och mitt mål är att utveckla den och göra den bättre i den mån jag kan, säger Frida Liljequist.

Begriplig, korrekt och enhetlig

Läs mer om Malung-Sälens kommun här 

Kommunikationsenheten i Malung-Sälens kommun består enbart av rollen som kommunikationschef, vilket innebär att Frida arbetar både strategiskt och operativt. Det handlar om att aktivt jobba för att förvaltningarna ska ha en gemensam syn på kommunens varumärke, men uppdraget innebär också att hjälpa de kommunala enheterna att välja rätt kanal vid rätt tidpunkt för den information de vill nå ut med och gör informationen begriplig, korrekt och enhetlig.

– Just att kunna prioritera bland kommunikationsinsatserna har verkligen satts på sin spets nu under coronapandemin, eftersom de dagliga uppgifterna till viss del har åsidosatts på grund av pandemin, säger Frida Liljequist.

Jämställdhet är en viktig fråga för Frida och hennes ambition är att den ska genomlysa i kommunens kommunikationsarbete.

En jämställd kommunkommunikation utmanar normer och värderingar

– Det kan till exempel handla om en relativt enkel sak som vilka bildval vi gör till våra budskap, vem det är som syns i våra kanaler, vilka citat och uttalanden som kommunpolitiker och tjänstemän gör och om kvinnor får uttala sig i samma utsträckning som män, berättar Frida Liljequist.

– För mig innebär jämställd kommunikation också att man försöker jobba bort gamla föreställningar om typiskt kvinnligt och manligt. På så sätt strävar vi efter en jämställd samhällsservice och kommunens verksamheter kvalitetssäkras så att de svarar mot båda könens behov och villkor.

Besök Malung-Sälens kommuns Facebook-sida

Malung-Sälens kommun har en relativt jämn fördelning mellan kvinnliga och manliga chefer och på förvaltningschefensnivån är det fler kvinnliga chefer än manliga. Genom att jämställdhetsintegrera kommunens kommunikation kan normer och värderingar förändras och utmanas, som exempelvis vilka frågor som lyfts, vilket arbete som berättas om, vem som tilltalas och vems verklighet som speglas i de budskap som formas.

Om Malung-Sälens kommun 

Malung-Sälens kommun är en av Dalarnas mest företagsamma kommuner. Sälenfjällen är norra Europas största vintersportdestination med en ständigt växande fjällnäring med en årlig omsättning på ungefär tre miljarder kronor. Traditionellt har kommunen dominerats av sport-, skinn-, trävaruindustri och skogsbruk, men i dag ökar företag inom bland annat branscherna byggindustri, handel och transport.

Mer från Malung-Sälens kommun

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Malung-Sälens kommun och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?