ANNONS:
Till Di.se

Säljlyft för husbilar

  • Foto: ,

Husbilstrenden fortsätter. Registreringarna i Norden ökade med nära 20 procent det senaste året. Men en svag krona pressar lönsamheten för husvagns- och husbilsföretaget Kabe.

Kabe nådde sammanlagda marknadsandelar på 13 respektive 46 procent av på husbils- respektive husvagnsmarknaden i Norden under årets första kvartal.

För Koncernens två främsta varumärken Kabe respektive Adria ökade försäljningen med 14 respektive 15 procent jämfört med första kvartalet i fjol, men lönsamheten tog stryk. Kabe-koncernens vinst efter skatt krympte med 5 procent till 33 Mkr i spåren av en pressad rörelsemarginal.

”Det beror huvudsakligen på den kraftiga och snabba kursförsämringen av svenska kronan. De kostnadshöjningar som koncernen har drabbats av på grund av valutakurssituationen, har vi inte kunnat kompensera oss för, då i princip hela årsproduktionen har varit såld till återförsäljare”, skriver bolaget som bland annat har produktion i eurolandet Slovenien, i sin kvartalsrapport.

Den sena våren har också ställt till det för bolagets försäljning efter det första kvartalets utgång, uppger bolaget.

"Återförsäljarna har inte kunnat leverera fordon till slutkonsument samtidigt som återförsäljarna på grund av platsbrist inte har kunnat ta emot fordon från KABE och Adria", skriver bolaget i rapporten.

Stockholmsbörsen gav rapporten tumme ned. Aktien handlades drygt 4 procent ned till 180 kronor strax efter rapportens publicering på tisdagens eftermiddag.

Enligt bolaget ökade nyregistreringen av husbilar för samtliga märken i Norden till 1.854 fordon under årets första kvartal. Det är 18 procent fler än för samma period föregående år. 

Antalet husvagnsregistreringar i Norden krympte samtidigt med 5 procent till totalt 1.517.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies