1515
Annons

Säljförbud för hoverboards

När Arbetsmiljöverket gjorde oannonserade kontroller av hoverboards visade det sig att tio av 13 inte håller måttet.

Hoverboard eller cykel?
Hoverboard eller cykel?Bild:TT/Arkiv

Bristerna gäller bruksanvisning, CE-märkning och EG-försäkran. Kontrollerna skedde hos åtta stora butikskedjor i Stockholmsområdet.

"Vi har nu förbjudit butikskedjorna att sälja produkterna som inte uppfyller kraven", säger Monica Torgrip, enhetschef på Arbetsmiljöverket, i ett pressmeddelande.


Båtpriserna fortsätter öka: ”Efterfrågan är jättestor”

Efterfrågan på båtar fortsätter att öka. Köparna är ute efter både gamla och nya båtar. Priserna stiger i år igen, i alla fall på motorbåtarna.

Foto:Henrik Montgomery/TT

Priserna på begagnade båtar stiger fortfarande, visar färska siffror från Blocket. I maj i fjol låg medianpriset för en motorbåt på 85 000 kronor på Blocket, i år går den lös på 95 750 kronor.

Under pandemin blev svenskarna alltmer båtintresserade, och det blev rusning efter båtar.

Det ser nu ut att hålla i sig, konstaterar Björn Sandhaag, vd på Skanstulls Marin som har tre försäljningsanläggningar i Stockholmsområdet med både nya och gamla båtar.

”Begagnatpriserna är höga och efterfrågan är jättestor. För nya båtar har priserna stigit sju procent i år, men vi förväntar oss dramatiska prisökningar framöver. Framför allt på aluminiumbåtar”, säger han. 

Precis som för andra varor är det råvarupriser, komponentbrist och transporttrassel som ligger bakom prisökningarna på nya båtar, förklarar han. Aluminium som råvara har till exempel gått upp dramatiskt i pris, bara på ett år har det ökat över 24 procent.

Han berättar att medianpriserna på de begagnade båtar som de säljer ligger betydligt högre än Blockets. Där säljs alla möjliga båtar, men i hans båtbutiker är det mest nyare och dyrare farkoster.

”Medianpriset ligger runt 250 000 kronor”.

Det var då pandemin slog till och vi blev tvungna att semestra hemma som drömmarna om en egen båt på allvar tog form hos så många.

”Vi märkte en stor prisuppgång på begagnat 2020, i takt med att nya båtar tog slut. Vi såg då att årsgamla båtar kostade lika mycket som nya, för nya fanns inte att få”.

Förra året var också efterfrågan stor, även om det inte var riktigt lika hårt tryck som 2020. I år är tillgången ännu lite bättre, men ändå betecknar han efterfrågan som mycket stor.

”Det är bättre tillgång på båtar nu än 2020, och förra året då allt tog slut redan i maj. Men till midsommar kommer det mesta vara sålt”. 

Men det folk efterfrågar är motorbåtar. Kanske skulle man kunna tro att segelintresset ökar när bränslet är så dyrt, men så är det inte, konstaterar Björn Sandhaag. Enligt Blockets siffror har segelbåtarna sjunkit i pris.

”Det är så få människor som kan segla. Det är betydligt svårare att segla än att köra motorbåt, det krävs kunskap som få har”.

Dessutom tar det betydligt längre tid att ta sig fram med segelbåt, och folk har inte tid, förklarar han.

”De ska hinna med golfen och semesterresan och påta i trädgården”.

Bensinpriset har inte så stor betydelse för båtägarna, förklarar han. Inte heller stigande räntor.

”Genomsnittsbåtägaren har motorn igång 30 timmar under säsongen. Då spelar inte bränslepriset så stor roll. Räntorna påverkar inte heller så mycket. Men en sak som verkligen fick betydelse var kriget i Ukraina. När det bröt ut drog kunderna öronen åt sig”, säger Björn Sandhaag.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?