Annons

Säljer nästan allt på två veckor – ”det är väldigt riskfyllt”

LÖDERUP. Halloween börjar här. I skånska Löderup har 1.500 ton pumpor skördats inför årets läskigaste högtid. Samtidigt växer intresset för matpumpor med den vegetariska trenden.

Foto:Lars Jansson
Foto:Lars Jansson
Foto:Lars Jansson

Pumpatraditionen kring halloween sägs visserligen härstamma från 1800-talets USA. Men numera inleds det svenska halloween-firandet här, på fälten runt skånska Löderup. På 56 hektar mark odlar Leif Nilsson mellan 1.500 och 2.000 ton pumpor varje år, där drygt 70 procent säljs som prydnadspumpor i matbutikerna inför halloween. 

”Det är enormt mycket kapital som ska omsättas på bara några veckor, vilket gör det väldigt riskfyllt. Så egentligen är det ju vansinne att odla pumpor”, säger Leif Nilsson, som driver Kåseberga Lantbruk och Boställets Grönsaker. 

Vädret står för den i särklass största risken. För två år sedan försämrade regnet kvaliteten, i fjol var det för torrt. Och varje år när höstkylan närmar sig kan frosten spränga sönder pumporna över en natt.

”I år kom frosten innan vi hade skördat klart, så den tog en del. Men årets skörd ser ändå ut att bli bra”, säger han.

Leif Nilsson räknar med att omsättningen i år klättrar till över 7 Mkr. Men procentuellt är det matpumporna som ökar starkast. På fälten växer nämligen 50 olika sorter, och bland dessa har ätbara sorter som spaghettipumpa och butternutpumpa blivit allt mer populära i de svenska köken. 

”Dels tror jag att det är många nysvenskar som är vana vid att laga pumpa, som tagit med sig mattraditionen hit. Och allt fler letar också efter vegetariska alternativ till kött. Butternut kan du bara skiva och steka som den är, kryddad med lite chiliflakes. Och spagettipumpan har ett kul, trådigt kött.”

Det var faktiskt precis så det började för 30 år sedan. Lantbrukaren Leif Nilsson, som då odlade mer traditionella grödor som spannmål och sockerbetor, fick en beställning på spagettipumpor till en restaurang. Efter det tog pumporna successivt över. 

”Vi får det bästa ekonomiska utbytet med pumporna och även volymmässiga fördelar med allt från utsäde till frakter när vi satsar på en sak och blir stora. Dessutom är det ju en väldigt rolig produkt att arbeta med, där man kan vara med och påverka. Det kan man inte med spannmål på samma sätt.”

Verksamheten utvecklas ständigt. Numera tvättas alla pumpor innan leverans, och med specialanpassat emballage för de olika kunderna och en stenhård logistik vill man underlätta för butiksledet så mycket som möjligt.

”Det är ju en väldigt skrymmande produkt, och lådorna ska kunna rulla direkt ut på butiksgolvet. Jag hoppas att det här kan ge oss konkurrensfördelar på marknaden.”

Via företaget Grönsaksmästarna hamnar majoriteten av prydnadspumporna i landets Ica-butiker, där Leif Nilssons matpumpor också är en del av det stående sortimentet. En betydligt mindre del av skörden hamnar i den egna gårdsbutiken i Löderup utmed Österlenvägen.

”Men det är en viktig marknadsundersökning. Här kan vi testa olika sorter och vi ser vad som funkar och inte. Dessutom har det blivit något av ett utflyktsmål för många barnfamiljer”, säger han.  

Nyligen har företaget också investerat i en stor lageranläggning på gården, med målet att sprida säsongen över lite fler månader.

”Här lagrar vi matpumpor och målet är att vi ska kunna leverera till matbutiker och grossister ända fram till april. Annars importeras ofta de pumporna under vintertid. Men det gäller att hålla både temperatur och luftfuktighet på rätt nivå för att det ska lyckas, och det är lite mer komplicerat än vad jag trodde när vi började.”

Leif Nilsson är å andra sidan van vid att testa nya vägar. När halloween började slå igenom i Sverige under 1990-talet importerades pumporna till Sverige från bland annat Spanien och Portugal. Nu är så gott som allt svenskodlat – med pionjären Leif Nilsson och Kåseberga Lantbruk som en av de absolut största aktörerna.

”Vi har fått lära oss allt från grunden den hårda vägen, och hela tiden testat oss fram vad som funkar och inte. Jag behöver inte läsa deckare. Jag får spänning så det räcker här.”

Innehåll från KIAAnnons

Snabb och rymlig – här är tekniken bakom Kias vassaste prestandabil

Två motorer, 585 hästkrafter – och plats för hela familjen.

Nu rullar den nya prestandabilen Kia EV6 GT ut på svenska vägar.

Här är tekniken som har gjort den möjlig att bygga.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Kias nya elbilsplattform E-GMP (Electric Global Modular Platform) har banat väg för företagets resa mot ett hållbart resande. Senaste modellen med plattformen är Kia EV6 GT, som inom kort levereras ut till de första kunderna runt om i Sverige.

Bilen, som utseendemässigt liknar ”årets bil-vinnaren” EV6, är verkligen en ulv i fårakläder. Prestandamässigt är EV6 GT en bil som få konkurrenter kan mäta sig mot.

0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten är 260 km/h. Räckvidden är upp till 424 km (enligt WLTP) och det är möjligt att ladda från 10-80 procent på ned till 18 minuter.

Den nya tekniken kan i praktiken till och med halvera tankningstiden vid laddstationerna.

Den helelektriska prestandabilen har en frontmonterad motor på 160 kW (218 hk) som tillsammans med en elmotor monterad bak på 270 kW (367 hk) levererar en kombinerad effekt på 585 hästkrafter (430 kW) och 740 Nm i maximalt vridmoment.

EV6 GT är fyrhjulsdriven vilket kan komma till nytta under utmanande förhållanden.

Med bland annat förstärkt hjulupphängning, förbättrad bromsprestanda, optimerad styrning och sportigare fjädring har både stabiliteten och prestandan satts i fokus – allt för att öka förarens kontroll.

När det kommer till utseendet utmärker sig EV6 GT med den stora främre stötfångaren, de nya 21-tumsfälgarna med neongröna bromsok och en ny diffusordesign på den bakre stötfångaren.

Interiörmässigt domineras förarplatsen av en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar, en tvåekrad sportratt med kontrasterande sömmar i neongrönt och metallinlägg med GT-emblemet. Sportratten har även en särskild knapp för att aktivera körläget My GT.

Totalt finns fem olika körinställningar; Eco, Normal och Sport – kompletteras med att föraren kan göra egna inställningar av elmotorer, bromsar, styrning, fjädring, e-LSD och antisladdsystem (ESC) via GT Drive Mode. Det finns även ett speciellt driftingläge då antisladdsystemet helt stängs av och samtidigt som det skickar mer kraft till bakhjulen.

Laddningsmässigt möjliggör bilens 800-voltsteknik laddning av batteriet från 10–80 % på ned till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Bokar du din Kia EV6 GT före den 31 december får du kostnadsfritt ett års prenumeration på Kia Charge. Kia Charge är mobilappen som ger dig tillgång till hundratusentals laddpunkter i Sverige och Europa, dessutom erbjuds förmånliga priser för Kia Charge-användare i snabbladdningsnätverket Ionity. Du ser i förväg vilken typ av laddning som finns, vilket pris laddoperatören erbjuder och om laddpunkten är tillgänglig. All laddning via Kia Charge koldioxidkompenseras så att den totala påverkan är neutral.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera