1515

Säljer nästan allt på två veckor – ”det är väldigt riskfyllt”

LÖDERUP. Halloween börjar här. I skånska Löderup har 1.500 ton pumpor skördats inför årets läskigaste högtid. Samtidigt växer intresset för matpumpor med den vegetariska trenden.

Foto:Lars Jansson
Foto:Lars Jansson
Foto:Lars Jansson

Pumpatraditionen kring halloween sägs visserligen härstamma från 1800-talets USA. Men numera inleds det svenska halloween-firandet här, på fälten runt skånska Löderup. På 56 hektar mark odlar Leif Nilsson mellan 1.500 och 2.000 ton pumpor varje år, där drygt 70 procent säljs som prydnadspumpor i matbutikerna inför halloween. 

”Det är enormt mycket kapital som ska omsättas på bara några veckor, vilket gör det väldigt riskfyllt. Så egentligen är det ju vansinne att odla pumpor”, säger Leif Nilsson, som driver Kåseberga Lantbruk och Boställets Grönsaker. 

Vädret står för den i särklass största risken. För två år sedan försämrade regnet kvaliteten, i fjol var det för torrt. Och varje år när höstkylan närmar sig kan frosten spränga sönder pumporna över en natt.

”I år kom frosten innan vi hade skördat klart, så den tog en del. Men årets skörd ser ändå ut att bli bra”, säger han.

Leif Nilsson räknar med att omsättningen i år klättrar till över 7 Mkr. Men procentuellt är det matpumporna som ökar starkast. På fälten växer nämligen 50 olika sorter, och bland dessa har ätbara sorter som spaghettipumpa och butternutpumpa blivit allt mer populära i de svenska köken. 

”Dels tror jag att det är många nysvenskar som är vana vid att laga pumpa, som tagit med sig mattraditionen hit. Och allt fler letar också efter vegetariska alternativ till kött. Butternut kan du bara skiva och steka som den är, kryddad med lite chiliflakes. Och spagettipumpan har ett kul, trådigt kött.”

Det var faktiskt precis så det började för 30 år sedan. Lantbrukaren Leif Nilsson, som då odlade mer traditionella grödor som spannmål och sockerbetor, fick en beställning på spagettipumpor till en restaurang. Efter det tog pumporna successivt över. 

”Vi får det bästa ekonomiska utbytet med pumporna och även volymmässiga fördelar med allt från utsäde till frakter när vi satsar på en sak och blir stora. Dessutom är det ju en väldigt rolig produkt att arbeta med, där man kan vara med och påverka. Det kan man inte med spannmål på samma sätt.”

Verksamheten utvecklas ständigt. Numera tvättas alla pumpor innan leverans, och med specialanpassat emballage för de olika kunderna och en stenhård logistik vill man underlätta för butiksledet så mycket som möjligt.

”Det är ju en väldigt skrymmande produkt, och lådorna ska kunna rulla direkt ut på butiksgolvet. Jag hoppas att det här kan ge oss konkurrensfördelar på marknaden.”

Via företaget Grönsaksmästarna hamnar majoriteten av prydnadspumporna i landets Ica-butiker, där Leif Nilssons matpumpor också är en del av det stående sortimentet. En betydligt mindre del av skörden hamnar i den egna gårdsbutiken i Löderup utmed Österlenvägen.

”Men det är en viktig marknadsundersökning. Här kan vi testa olika sorter och vi ser vad som funkar och inte. Dessutom har det blivit något av ett utflyktsmål för många barnfamiljer”, säger han.  

Nyligen har företaget också investerat i en stor lageranläggning på gården, med målet att sprida säsongen över lite fler månader.

”Här lagrar vi matpumpor och målet är att vi ska kunna leverera till matbutiker och grossister ända fram till april. Annars importeras ofta de pumporna under vintertid. Men det gäller att hålla både temperatur och luftfuktighet på rätt nivå för att det ska lyckas, och det är lite mer komplicerat än vad jag trodde när vi började.”

Leif Nilsson är å andra sidan van vid att testa nya vägar. När halloween började slå igenom i Sverige under 1990-talet importerades pumporna till Sverige från bland annat Spanien och Portugal. Nu är så gott som allt svenskodlat – med pionjären Leif Nilsson och Kåseberga Lantbruk som en av de absolut största aktörerna.

”Vi har fått lära oss allt från grunden den hårda vägen, och hela tiden testat oss fram vad som funkar och inte. Jag behöver inte läsa deckare. Jag får spänning så det räcker här.”

 


Innehåll från Spotlight StockmarketAnnons

Stark tillväxtfas för svenska Calmark

För Calmark klappar hjärtat extra för nyfödda bebisar. Sedan 2007 har bolaget arbetat med att utveckla en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare diagnostik av medicinska tillstånd hos nyfödda – allt för att ge dem en lugn start i livet.

– 40 procent av alla världens bebisar föds inte på sjukhus. Med vårt PNA-instrument gör vi det möjligt att upptäcka medicinska tillstånd som är vanliga under den första veckan i livet. Tillstånd som är enkla att behandla ska också bli lätta att testa, säger Anna Söderlund, vd på Calmark och fortsätter:

– Brist på diagnos kan få stora konsekvenser för barnet och familjen. I värsta fall kan det leda till hjärnskador eller dödsfall vilket kan undvikas med Calmarks tester. 

Stora vinster med PNA-instrument 

Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer: bilirubin (gulsot), glukos (lågt blodsocker) och laktatdehydrogenas LDH som påvisar om bebisen haft syrebrist under förlossningen. I länder med väl utbyggd sjukvård blir tidsvinsterna stora och vårdkostnaderna minskar, samtidigt som vårdkedjorna förkortas vilket underlättar för både sjukhuspersonal och patienter.   

Anna Söderlund klev in som vd i bolaget 2016 och har en gedigen bakgrund som legitimerad sjuksköterska. Hon arbetade i 16 år inom vården innan hon sökte sig till medtech-branschen. Med erfarenhet av både världslanseringar och börsnoteringar, antog hon utmaningen att hjälpa Calmark att ta nästa steg när frågan kom från medgrundaren Mathias Karlsson. Calmark börsnoterades i juli 2018 och valet föll på Spotlight Stock Market.

– Spotlight är en handelsplats perfekt för tillväxtbolag, vilket passar oss på Calmark. Det är mindre administration och kontakten med marknadsplatsen gör det enklare att vara noterad, berättar hon.

Möt Spotlight. Läs mer om handelsplatsen här. 

Utvecklade covid-produkt 

Mycket har hänt på Calmarks resa. Med en första CE-märkt produkt var bolaget redo för lansering under 2020. Men, när pandemin svepte in och lamslog hela världen sattes planerna på paus. I samma veva började det komma ut flera forskningsartiklar om att testa LDH på covidpatienter – samma test som Calmark redan påbörjat utveckling av.

– Med hjälp av LDH kan man prediktera hur allvarligt sjuk en covidsmittad riskerar att bli. I och med att vi ändå inte kunde fortsätta studier på bebisprodukterna, tittade vi på varandra och sa ”då gör vi en covid-produkt”. Vi utvecklade ett snabbtest på 9 månader och nu är även det CE-märkt och under lansering. Jag tror det är något inofficiellt världsrekord, skrattar Anna Söderlund.

Läs mer om Calmarks covid-produkt här. 

Om Calmark:

Calmark grundades av Mathias Karlsson och Sofia Hiort af Ornäs år 2007 och har sedan starten varit inriktat mot diagnostik för nyfödda. Bolagets lösning bygger på mer än tretton års forskning och branscherfarenhet. Genom att tillhandahålla patientnära tester (PNA) specialiserade för nyfödda vill Calmark förbättra hela vårdkedjan, minska väntetider och vårdkostnader och göra stor skillnad i de delar av världen som saknar sjukhuslaboratorier. Läs mer om Calmark här.  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Spotlight Stockmarket och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?