Sålde själv på Twitter – då fick ”Ekobonden” gården att bli lönsam

Med hjälp av medvetna konsumenter och Twitter lyckades den unge ekobonden Adam Arnesson göra familjegården både ekologiskt och ekonomiskt hållbar.

”Ekobonden” Adam Arnesson driver Jannelunds gård utanför Örebro tillsammans med sin mamma och pappa.
”Ekobonden” Adam Arnesson driver Jannelunds gård utanför Örebro tillsammans med sin mamma och pappa.Foto:Jenny Leyman

Ekologisk hållbarhet har funnits i blodet sedan barnsben. Adam Arnesson är född 1990. Bara fem år senare ställde föräldrarna om verksamheten och Jannelunds gård utanför Örebro blev Krav-märkt.

”Då sågs det nog som lite alternativt och konstigt, men de ville inte hantera bekämpningsmedel. Det är också det jag växt upp med och som fått mig intresserad”, säger Adam Arnesson och förklarar hur familjen upplevt att mängden insekter, fjärilar och fåglar ökat på gården efter omställningen.

Under uppväxten fanns det dock ingen dröm om att ta över från föräldrarna.

”Det var mycket snack om dålig lönsamhet och kriser när jag växte upp, så jag var inte alls sugen på att bli bonde. Men när jag var i 15–16-årsåldern började jag förstå sambanden, att det hände saker efter att mina föräldrar ställt om till ekologiskt.”

Efter skogsbruksgymnasiet läste Adam Arnesson till lantmästare på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, i Alnarp och senare i Uppsala. Redan under studietiden började han engagera sig i företaget – och av en slump kom försäljningen av ekologiskt lammkött igång via nätet.

”Jag hade det privata Twitter-kontot Ekobonden där jag lade ut bilder på lammen, när någon frågade om de kunde köpa köttet. Så jag började sälja lammkött på Twitter och pappa fick köra till Stockholm och leverera det. Det är därifrån hela försäljningen började byggas upp”, säger Adam Arnesson.

En av de tidiga slutsatserna var nämligen att de behövde sälja köttet själva, utan mellanhänder, för att få ekonomi i verksamheten.

”Då kan du ta betalt vad köttet verkligen är värt. Många av dem som handlar av oss äter inget annat kött, men det kött som de äter ska vara bra producerat och uppfött.”

I dag finns kundkretsen dels bland privatpersoner i Örebro och Stockholm, dels köper några utvalda restauranger också kött från Jannelunds gård.

De senaste åren har familjen Arnesson också öppnat gårdsbutik ett par dagar i veckan och driver även en exklusiv pop-up-restaurang med tolv platser på gården några gånger om året tillsammans med Anders Johnsson, som tävlat i Årets kock.

Allt bidrar med ytterligare intäkter, men den stora förändringen kom egentligen när verksamheten på gården breddades från enbart lammuppfödning till att även odla en rad olika grödor. Idag står odlingarna för ungefär hälften av intäkterna.

I många fall handlar det om gamla sorters grödor, men de testar också nya sorter som sötlupin som på sikt skulle kunna ersätta sojabönor i livsmedelsindustrin, enligt Adam Arnesson.

Dessutom finns numera även grisar, höns och kor och det skapar ett eget kretslopp, där djuren levererar naturlig gödning till odlingarna – medan överskott och restprodukter från odlingarna blir till foder för djuren.

”Alla rådgivare säger att man måste specialisera sig och skaffa mer av samma sort, men då blir djurvälfärd och kretsloppet lidande. Den vägen ville jag inte gå, utan jag ville förbättra den biologiska mångfalden och samtidigt gårdens hållbarhet. Djuren ska tillföra något mer än att bara bli kött. Grisarna bökar till exempel upp marken inför nästa års odlingar.”

Det är dock svårt att göra resan på egen hand. Även om omsättningen fördubblats de senaste 2–3 åren till närmare två miljoner kronor och det interna kretsloppet på gården håller kostnaderna nere är det tufft att klara de investeringar som krävs.

Lösningen för Jannelunds gård har varit att teckna långsiktiga avtal om leverans av havre till Oatly och gula ärtor till Coop och därmed ha en fast grund att stå på.

”Det som vi gjort hade inte varit möjligt om vi inte hade haft köpare av produkterna. Därför är det viktigt att livsmedelsindustrin förstår sin roll. Med Oatly har vi gjort ett avtal för att göra den här omställningen och de har lovat att köpa havren som vi producerar under ett visst antal år. Det är en ganska ovanlig modell.”

Ekologiska jordbruk kritiseras emellanåt för att inte vara lika effektiva som traditionella och därmed ha större klimatpåverkan, men enligt Adam Arnesson måste man också väga in hållbarhetsperspektiv som djurvälfärd och biologisk mångfald.

Även om förutsättningarna är unika för varje gård menar han att förändringen går att göra – både i större och mindre lantbruk.

”Det kan handla om samarbete mellan gårdar, men man måste få in biologisk mångfald som en produkt i företagen och prioritera det lika mycket som ekonomisk lönsamhet. De pengar som går till EU-stöd borde riktas mot detta, så det går till saker som är bra för samhället och miljön.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från JTIAnnons

Nöjda medarbetare kräver hårt jobb

Linnéa Korneliusson, Talent Manager och Stephen Fisher-Toivo, People & Culture Director på JTI Scandinavia.
Linnéa Korneliusson, Talent Manager och Stephen Fisher-Toivo, People & Culture Director på JTI Scandinavia.

Att bli utsedd till en av Sveriges bästa arbetsgivare kräver stort engagemang och målmedvetet, hårt arbete från såväl arbetsgivaren som personalen själva. Särskilt ett år som detta. JTI Sverige är därför extra stolta att i år få utmärkelsen Top Employer för åttonde året i rad och att få de näst högsta betyget av alla medverkande företag i Sverige. 

Utmärkelsen Top Employer är resultatet av en noggrann analys av arbetsförhållandena på en arbetsplats. Bland annat mäts kompetensutveckling, ersättningsnivåer och förmåner, men man väger även in arbetskulturen, mångfald och hållbarhet i mixen. JTI sticker ut på flera områden i undersökningen, något man gärna lyfter såväl internt som externt. 

– Vi har jobbat väldigt målmedvetet med att vidareutveckla den personal som kommer hit, något som verkligen märks i vår låga personalomsättning. Hos oss får man alltid möjlighet att växa, såväl inom sin yrkesroll som privat, säger Stephen Fisher-Toivo, People & Culture Director på JTI Scandinavia. 

Att hitta en vettig balans mellan arbetsliv och privatliv har varit en extra stor utmaning under det gångna året. Såväl vad gäller personalens hälsa som arbetssituation då den abrupta omställningen i mars förra året tvingade alla anställda att jobba hemifrån. På JTI har man löst det genom en rad förmåner som ska underlätta att dagarna och timmarna lätt blandas ihop jämfört med när man arbetar från kontoret. 

– Vi har ställt om, precis som alla andra, men vi tog det både ett och två steg längre än de flesta, i omtanke för personalen. Vi har bekostat hemmakontor, erbjudit taxikort, skickat hem skyddsutrustning och till och med bekostat takeaway-beställningar för samtliga anställda under året. Allt för att underlätta ett nytt sätt att arbeta, och leva, men kanske framförallt för att visa vår uppskattning, säger Linnéa Korneliusson, Talent Manager på JTI Scandinavia.

Ett annat område där JTI sticker ut är jämställda löner. Här råder ett omvänt läge mot de allra flesta arbetsplatser – kvinnor har i snitt högre lön än män. 

– Att arbeta för en jämställd lönesättning har varit självklart, och faktum är att det är lite sorgligt att man får och kan vara stolt över att ha uppnått något som borde vara självklart för alla. Men det känns otroligt bra att vi ligger i framkant av detta viktiga område, avslutar Stephen Fisher-Toivo.

Det är heller inte bara i Sverige som JTI placerar sig i toppen av listan över de bästa arbetsplatserna. JTI deltar i undersökningen på 65 marknader och kvalar in högt överallt, exempelvis i Danmark där man är den bästa arbetsplatsen i landet. 

Om JTI Sweden AB

JTI är ett av Sveriges och världens största tobaks- och nikotinportionsbolag med internationella varumärken som Camel, Winston och nikotinportionerna Nordic Spirit. Den svenska verksamheten har sju år i rad certifierats som en Top Employer. Idag arbetar cirka 140 personer på JTI Sweden AB, varav cirka 80 från det skandinaviska huvudkontoret i centrala Stockholm. Läs mer om JTI här.  

Mer från JTI

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med JTI och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?