Annons

Polisens expert: Så synar du konstbluffen

Peter Lloyd är Sveriges enda polis som utreder konstbedrägerier på heltid. Han varnar för att förfalskningarna kan komma att bli fler. 

"Jag har haft fall där personer investerat hela sin pension i vad som sedan har visat sig vara falsk konst". 

Peter Lloyd är Sveriges enda polis som utreder konstbedrägerier på heltid.
Peter Lloyd är Sveriges enda polis som utreder konstbedrägerier på heltid.Foto:Martina Huber
Falsk Bengt Lindström som avslöjats. Bengt Lindström är Sveriges mest förfalskade konstnär.
Falsk Bengt Lindström som avslöjats. Bengt Lindström är Sveriges mest förfalskade konstnär.Foto:Martina Huber
En falsk Edward Munch.
En falsk Edward Munch.Foto:Martina Huber

Mot en vägg står vad som ser ut att vara två Basquiat-tavlor lutade. Den ena lyser färgsprakande i rosa, gult och blått medan den andra är i kontrasterande svart och vitt. Jean-Michel Basquiats verk säljs i dag på välrenommerade auktionshus för mångmiljonbelopp, men så är inte fallet med dessa två exemplar. 

"Det här är förfalskningar. Basquiat dog 1988 och när jag plockade in dem här luktade de fortfarande målarfärg. Men om de vore äkta skulle de vara värda omkring 50 miljoner kronor vardera", säger Peter Lloyd, Sveriges enda polis som arbetar med att utreda konstbedrägerier på heltid. 

När vi besöker honom på Polishuset i Stockholm har han 50 aktuella ärenden, eller motsvarande 74 konstverk, på sitt bord. Han berättar att förfalskningar generellt säljs på auktionshus men även via sajter som Tradera och Blocket. Vanligtvis siktar bedragarna in sig på verk som värderas till över 100.000 kronor eller på konst i den lägre prisklassen, runt 10.000 till 30.000 kronor. Men det är också många förfalskningar som helt går under radarn. 

"Den dolda brottsligheten som gäller för konstbedrägerier är omfattande. Men i Sverige och även i övriga Europa finns det en bild av att förfalskningar är ett lyxbrott som bara drabbar förmögna människor. Det stämmer inte och jag har exempelvis haft fall där personer har investerat hela sin pension i vad som sedan har visat sig vara falsk konst", säger Peter Lloyd.

Enligt en rapport från Polisen 2013 är det svårt att beräkna hur mycket marknaden för konstbedrägerier omsätter men uppskattningsvis kan det handla om en omsättning som är lika stor som för alla andra bedrägerier tillsammans. Även Peter Lloyd menar att den globala industrin för konstförfalskningar omsätter mångmiljardbelopp årligen och han ser inte heller att problemet kommer att minska.    

"Framför allt 3D-tekniken med exakta kopior tror jag kommer att bli ett framtida gissel. Även när det gäller fotokonst finns stora utmaningar med att se vad som är ett original och vad som är en kopia. Så förfalskningarna kan bli fler, samtidigt som kunskaperna hos kostexperterna kommer behöva höjas ytterligare", säger Peter Lloyd. 

Foto:Martina Huber

För att undvika att investera i falsk konst rekommenderar Peter Lloyd att i första hand handla på förstahandsmarknaden, av konstnären själv eller av dennes gallerist. Annars är det de stora auktionshusen som gäller. 

"Den som däremot köper av en privat aktör bör vara både påläst och misstänksam. Men se upp för äkthetsintyg och för många stämplar, det är närmast en indikation på att något inte stämmer", säger Peter Lloyd. 

På Peter Lloyds kontor är väggarna fyllda med tavlor. Där finns bland annat en målning som ger sken av att vara en av Amelins blomsterstilleben, en annan ska efterlikna Paul Fischers gatuliv och en tredje är en kopia av Albert Edelfelts verk "Till sjöss". 

"Jag såg direkt att Edelfelt-målningen var falsk för jag vet att den äkta hänger på Göteborgs konstmuseum. Annars är Bengt Lindström populär bland bedragarna i Sverige och internationellt sett är Andy Warhol utan tvekan den mest förfalskade konstnären", säger Peter Lloyd. 

På tjänsten som konstbedrägeriutredare har Peter Lloyd suttit under de senaste åtta åren. Men hans eget intresse för förfalskningar tog fart redan under tidigt 2000-tal när han tjänstgjorde för Rikskriminalpolisen med placering i Ryssland. 

"Där utredde jag flera så kallade russifieringsärenden som innebär att konst i 100.000-kronorsklassen ropas in på de stora auktionshusen runt om i Skandinavien för att sedan modifieras och få äkthetsintyg från prominenta personer i Ryssland. Därefter säljs de i London och New York för miljoner kronor", säger Peter Lloyd. 

Bedragaren kan enligt Peter Lloyd vara allt ifrån den fattige studenten som vill dryga ut kassan till personer som bedriver grov, gränsöverskridande organiserad brottslighet. Chansen att polisen lyckas gripa bedragaren är ytterst liten.

"Jag har helt enkelt för lite resurser då jag är ensam, så mitt främsta incitament är att få bort den falska konsten från marknaden. Problemet uppstår när den som äger ett falskt verk gör anspråk på det. Sådana fall avgörs i domstol och då kan det hända att inlämnaren får tillbaka tavlan med borttagen signatur och med falskstämplad baksida." 

Hur stor är då risken att tavlorna kommer ut på marknaden igen?
"Vi har haft flera sådana exempel, där en ny signatur har adderats och duken har dubblerats. Det är ett problem." 

Så är konstförfalskningar det perfekta brottet?
"Ja, det tycker jag. Om jag skulle sadla om till brottsling, då skulle jag satsa på konst."

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?