1515
Annons

Sagolik återhämtning för trollparken: ”Har varit ofantligt mycket jobb”

Sedan familjen Collett tog över Tomteland i Dalarna år 2018 har sagoparken haft en kraftig tillväxt. Coronaåret innebar ett hack i kurvan – men nu återvänder besökarna till de trollfyllda skogarna. 

Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk

Längs med Gesundavägen, några kilometer utanför Mora, varnar vägskyltarna för frigående troll. Här ligger Tomteland, Siljanområdets fjärde största besöksmål och en sagopark för barnfamiljer med törst efter mystik och äventyr.  

När Di besöker Tomteland har parken nyligen öppnat portarna för sommaren. Omkring 300 gäster rör sig nyfiket bland föreställningar och sagofigurer.  

”Vi slog besöksrekord förra sommaren, men då var många andra verksamheter i regionen stängda på grund av pandemin. Just nu ser beläggningen ut att bli som i fjol, men vi hoppas och tror att det blir snäppet bättre”, säger Camilla Collett, delägare och vd för äventyrsparken. 

Tillsammans med maken – tillika delägaren – Tommy Collett, och en personalstyrka på runt 100 personer, har hon arbetat ”dygnet runt” i två månaders tid inför öppningen. Ett nytt område har byggts och hänsyn måste tas till rådande coronarestriktioner. 

”Men vi har planerat för att kunna köra som vanligt och inför sommarsäsongen har vi investerat 2,5 miljoner kronor för att kunna vara på startlinjen när restriktionerna väl släpper”, säger Tommy Collett.  

Just restriktionerna har varit en börda för verksamheten under det gångna året. Även om sommarsäsongen förra året var stark blev vintern mörk efter att regeringen införde hårdare förhållningsregler i höstas. 

”Vi fick stänga helt. Vi hade planerat för att kunna ta emot 300 besökare, men strax innan öppningen sänktes taket till bara åtta personer”, säger Tommy Colett.

”Det var upp som en sol och ner som en pannkaka ”, säger Camilla Collett när hon beskriver fjolåret. 

Foto:Jesper Frisk

Bokslutet är inte färdigställt, men Tommy Collett uppger att företaget kommer att redovisa ett tapp i omsättningen, även om resultatet blir positivt.

”Framför allt leder det till att vi tappar fart, eftersom vår strategi är att återinvestera i princip allt vi tjänar i verksamheten”, säger Camilla Collett.  

I över tjugo år har hon varit med och utvecklat sagolandet. Genom åren har hon haft olika befattningar – i början av 1990-talet som konceptutvecklare. Då låg ett alldeles för stort fokus på jultomten, säger hon. 

”Siljanområdet har en otroligt stark sommarturism och tomten lockar inte direkt besökare den tiden på året. Så vi började bygga på en sagovärld där även troll, älvor och andra väsen fick ta plats. Jag satt och forskade i gamla sagor och sägner. Men vi hade knappt några resurser, det var jag och vaktmästaren som var här.”

Grönklittgruppen köpte parken 2008. Under det nya ägarskapet uppstod meningsskiljaktigheter om färdriktningen och Camilla Collett valde att lämna företaget. Men 2018 beslutade koncernen att sälja och familjen Collett såg sin chans. Men det var inte ett givet beslut att ta över. 

”Jag vet att det har varit ofantligt mycket jobb i alla år, så jag var tveksam. Men det var faktiskt Tommy som stod på sig och det är jag väldigt glad för i dag. Det är helt fantastiskt att få driva det som familj”, säger Camilla Collett. 

Efter att familjen tog över har omsättningen gjort ett ordentligt skutt – från drygt 13 miljoner 2017 till strax över 20 miljoner 2019. Samtidigt har själva parken genomgått stora förändringar. En av de första åtgärderna som familjen vidtog var att ändra programmet. Tidigare hade besökarna gått från scen till scen enligt ett förutbestämt schema, men nu skulle de kunna röra sig fritt.

”Det var något som vi hade försökt få igenom i många år. Vissa dagar befann sig 1.000 personer i parken samtidigt, det blev för ont om plats och inte särskilt kul för besökarna. Men nu, enligt vår strategi, har gästerna nästan fyrdubbelt att göra jämfört med tidigare och det blir en mycket bättre spridning.”

Foto:Jesper Frisk

Parets tre barn är alla delägare i företaget – de är också involverade i sagolandets utformning. Sonen Leopold arbetar som ljudtekniker och skriver musik till föreställningarna, äldsta barnet Tindra skissar på kostymer och nya byggnader, medan dottern Saga sköter den digitala kommunikationen. 

”Vi håller ägarmöten med jämna mellanrum, hela familjen. Och sedan drar vi upp riktlinjer. Vi försöker alltid hålla oss inom rimlighetens gränser, men vi har stora visioner”, säger Camilla Collett. 

En stor fördel med att familjen tar plats i ägarledet är att beslutsvägen blir väldigt kort, tycker hon. 

”Vi behöver inte heller gå omvägen via styrelse och ägare som inte förstår hur bra det kan bli. Förut har man valt att satsa på saker som jag inte alltid har trott på. Sedan vi tog över 2018 och fick göra allt efter den här idén som vi har haft i många år så ser vi att det äntligen fungerar.”

Ett vanligt år har Tomteland omkring 70 000 besökare, enligt ägarparet. Det stora målet är att nå en halv miljon, med dit är det långt kvar. Och om målet ska uppfyllas måste Tomteland bli bättre på att marknadsföra sig, säger Tommy Collett. 

”En sak vi behöver för att nå dit är att vi måste bli ännu mer kända. Många har fortfarande inte hört talas om Tomteland, trots att vi är en stor park både i yta och i antal föreställningar.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Återförsäljare sågar Husqvarnas leveranser

Missnöjet bland återförsäljarna pyr när Husqvarna får allt större problem med leveranserna av trädgårdsmaskiner.

Nu finns det risk för att konkurrenterna ska ta marknadsandelar.

”När Husqvarna inte finns på hyllan säljs andra märken in”, säger återförsäljaren Jonas Bergqvist i Enköping.

Husqvarna-återförsäljaren Jonas Bergkvist är övertygad om att bolaget tappar mark när produkterna inte kommer i tid.
Husqvarna-återförsäljaren Jonas Bergkvist är övertygad om att bolaget tappar mark när produkterna inte kommer i tid.Foto:Evelina Carborn

Husqvarna, som kontrolleras av finansfamiljerna Wallenberg och Lundberg, har backat nästan 7 procent på Stockholmsbörsen sedan den senaste kvartalsrapporten släpptes för snart en månad sedan – samtidigt som börsindex har stigit. Räknat från årsskiftet ligger nedgången på nästan 50 procent.

I rapporten framgick att försäljningen av trädgårdsmaskiner fortsätter att hämmas av den globala komponentbristen. Värst drabbad är produktkategorin robotgräsklippare för privatmarknaden – en av Husqvarnas största kommersiella framgångar någonsin. Försäljningen landade på betydligt lägre nivåer under årets andra kvartal jämfört med i fjol.

I augusti är samtliga 13 produkter i kategorin robotgräsklippare på Husqvarnas hemsida klassade som ”tillfälligt slut”. Robotgräsklipparna är en ytterst viktig produkt för Husqvarnas resultat. Av de sju mer konventionella typerna av gräsklippare som säljs på hemsidan är fyra slut. Inom kategorin motorsågar kan bara strax över hälften av produkterna beställas.

Hos återförsäljarna växer nu missnöjet med Husqvarna. Vissa anser att bolagets leveranser är mer bristfälliga än konkurrenternas, samtidigt som andra är av uppfattningen att alla leverantörer uppvisar samma problem.

Jonas Bergqvist driver bolaget Enköpings Skog och Trädgård, som bland annat säljer gräsklippare och motorsågar. Han berättar att han gjorde en försäsongsbeställning på robotgräsklippare från Husqvarna i november förra året, men att leveransen fortfarande inte har fullföljts.

”Jag har fått hem tre stycken och väntar fortfarande på 16-17 stycken. Nu säger de att planerat avsändningsdatum är i oktober, men då är ju säsongen slut.”

Förra året såldes Jonas Bergqvist 36 robotgräsklippare. I år ligger den siffran på tre.

”Kunderna vill handla och de flesta produkterna som är på väg hit är bokade.” 

Företagaren berättar att många kunder fortfarande är tålmodiga, men att vissa söker sig till näthandlare som ofta kan köpa upp större mängder och därför befinner sig i en bättre position. Konsekvensen av leveransproblemen är minskad försäljning och en förväntad lägre omsättning.

”Kunderna börjar tappa tålamodet. Jag har dock betydligt mer jobb i verkstaden, eftersom många lagar gamla grejer i stället för att köpa nytt.”

Gällande leveranserna av robotgräsklippare är alla leverantörer i princip lika problemtyngda som Husqvarna, enligt Jonas Bergqvist. När det kommer till motorsågar, röjsågar och andra liknande produkter fungerar det något bättre hos andra leverantörer. Gällande batteridrivna produkter är skillnaden betydligt större, säger han. 

Företagaren tror att Husqvarna riskerar att tappa marknadsandelar till följd av problemen.

”Det tror jag alldeles säkert”, säger han och förklarar att andra märken säljs in när Husqvarnas produkter inte finns på hyllan.

En återförsäljare i en annan del av landet, som vill vara anonym, berättar att det förvisso kommer enstaka produkter från Husqvarna – men att leveranserna av robotgräsklippare i princip har avstannat helt. Nyligen annullerade återförsäljaren en order som skulle ha levererats i våras.

”Det påverkar inte vår verksamhet särskilt mycket, men de andra stora leverantörerna jublar såklart”, säger en företrädare för bolaget.

Tror du att den här utvecklingen kan vara skadlig för Husqvarna på sikt?
”Ja, självklart. Det är tydligt på robotmarknaden. Där kommer den tyska konkurrenten Stihl som ett ostoppbart ånglok.”

Återförsäljaren medger att även konkurrenterna har problem med leveranserna, men hävdar att Husqvarnas bekymmer är mycket större. 

”Stihl har haft svårt att konkurrera med Husqvarna tidigare, men nu har Husqvarna haft problem med robotgräsklipparna i flera år. Stihl kan leverera på ett annat sätt. Det är klart att det kommer att påverka marknaden.”

Pontus Widell är ägare och vd för Vemdalen Experience i Härjedalen. Bortsett från uthyrningen av snöskotrar och fyrhjulingar driver företaget en stor butik med bland annat trädgårdsmaskiner.

”Robotgräsklipparna, som är väldigt populära hos kunderna, är det vi saknar mest när det gäller Husqvarnas leveranser”, säger han.

Ägaren anser dock inte att Husqvarna presterar sämre än någon annan. Han menar att problemet är utbrett och att den ansträngda situationen präglar samtliga leverantörer. 

”Vi tappar väldigt många affärer på leveranssituationen. Det gäller att man är ute i oerhört god tid. Vi förlorar kunderna som vill handla direkt”, säger Pontus Widell.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera