1515

Saabs vd: ”Grymt bra rapport”

Saabs nya vd betecknar rapporten för det fjärde kvartalet, hans första som vd, som ”grymt bra”.

Försäljningen och resultatet var dock lägre än både föregående års avslutning och marknadens förväntningar, och aktien backade.

Foto:Amanda Lindgren

Saabs fjärde kvartal innebar en minskning av omsättning och rörelseresultat med 4 respektive 16 procent, betydligt mer än väntat enligt Infront Data. Aktien backade som följd, men vd Micael Johansson är nöjd.

”Många har fokuserat på kassaflöde, och jag tycker att vi har visat att vi har vänt kassaflödesprofilen nu och genererat väsentligt bättre kassaflöde 2019 än 2018”, säger han.

Kassaflödet stärktes från minus 3,2 till minus 2,0 miljarder 2019 – fortfarande ett betydligt utflöde således. Men i år är ”ambitionen” – inte prognosen – ett positivt kassaflöde, vilket i så fall skulle punktera tesen om ännu en nyemission hos de blankare som gör Saab till Stockholmsbörsens femte mest blankade storbolag.

Micael Johansson fortsätter:

”Tillväxten på 7 procent varav 6 procent organiskt var bättre 2019 än vårt långsiktiga mål på 5 procent, resan mot lönsamhetsmålet fortsätter och aktivitetsnivån är hög samt mer jämnt fördelad över året än förut – både helåret och kvartal fyra är grymt bra, med nästan 3 miljarder kronor i rörelsevinst för 2019, det högsta någonsin.”

I sin nya helårsprognos spår Saab att 2020 års rörelsemarginal blir bättre än 2019 års 8,3 procent, men när målet 10 procent ska nås vill inte Micael Johansson – som säger att produktportföljen har minskat med 20 procent sedan hösten 2018, räknat i antal produkter – sia om:

”Jag säger inget om takten, men vi är på rätt väg.”

I veckan rapporterade finsk press att kraftig snöyra ”tvingade” Gripen, som Saab försöker sälja till Finland, att stå på marken under förra torsdagens testflygning.

Tål inte planet vinterväder?
”Jo, det är klart”, säger Micael Johansson och förklarar att det var Saabs beslut att inte flyga eftersom det på torsdagen enbart rörde sig om en uppvisningsflygning och ingen utvärdering – och åskådarna hade inte kunnat se planet i rådande väderlek. Dagen före var vädret därtill ännu kargare, men Saabplanet flög trots det till Finland för att infinna sig på testflygfältet.

Micael Johansson nämner sedan att Saab förra veckan lämnade in en förnyad offert till Finland. Antalet plan den innehåller är från och med den nya offerten sekretessbelagt mot 64 plan i första rundan, men budgeten ligger fast på 10 miljarder euro.

Kockums utgör en fortsatt huvudvärk för Saab och bolaget behöver fortfarande fler statliga order för att bli varaktigt lönsamt, säger Micael Johansson.

”Sverige har ett stort ansvar för att se till att det är en långsiktigt stabil och lönsam verksamhet. Ambitionen är förstås att vara framgångsrikt även på exportmarknaden, men med tanke på verksamhetens känslighet och sekretessnivå har Sverige ett ansvar för att det hålls på rätt nivå, så att vi kan ha det som en spetskompetens. Så det är klart att vi behöver fylla på med nya beställningar, det har jag sagt tidigare.”

Kan Saab ställa om Kockums till konsumentprodukter – exempelvis fritidsbåtar, färjor och yachter – om den statliga efterfrågan tryter, så som bolaget gjorde när efterfrågan på stridsflygplan minskade och man gick in på personbilstillverkning?
”Det är inte den typen av förmåga vi bygger, och det vore en stor övning att ställa om; det ligger inte i min plan. Personbilstillverkningen var ju också besvärlig att få lönsamhet i, även om jag inte vet exakt vilka avvägningar som gjordes när vi gick in i bilbranschen – det var till och med före min tid.”

I slutet av januari rapporterades att Saab börjat tillverka stjärtpartiet till de första amerikanska skolflygplanen av typen Red Hawk, som Saab bygger tillsammans med Boeing. Ordersumman är 9,2 miljarder dollar enligt SVT, för 351 flygplan.

Hur mycket av det tillkommer Saab?
”Jag vill inte kommentera exakt summa. Vi är inne i en utvecklingsfas där vi dragit in beställningar på drygt 800 miljoner kronor, sedan kommer de att lägga årliga produktionsorder. Det är ett ramavtal, men det är naturligtvis substantiella tal.”

Under torsdagen sade USA:s justitieminister att USA borde överväga att köpa en kontrollpost i Ericsson för att motverka Huaweis dominans inom 5G. Saab och Ericsson har historiskt varit tätt sammanlänkade, bland annat inom säkerhetspolitiskt strategiskt viktig mikrovågs- och sensorteknik.

Hur viktigt är det för Saab att Ericsson är svenskt?
”Ericsson har precis som vi en fantastisk teknologi på sensorsidan. Den kommer att vara viktig för vårt lands förmåga att bygga säkra kommunikationslösningar och även andra applikationer som vi håller på med. På researchnivå tittar vi på gemensamma saker, trots att vi har helt olika tillämpningar. Men betydelsen av att Ericsson är svenskt kan inte jag ha någon synpunkt på, även om jag personligen tycker det är viktigt att vi har den typen av förmåga i vårt land.”

När tror du efterfrågan på era produkter får en skjuts på grund av ökad svensk försvarsbudget?
”Det kommer att tillföras 25 miljarder till försvarsbudgeten, och jag tror att det kommer att innebära en efterfrågeskjuts när initiativen dras igång efter försvarsbeslutet. Jag skulle säga att det kommer att märkas omkring årsskiftet 2020/2021.”


Innehåll från SnowflakeAnnons

Så möter du de nya utmaningarna inom retail supply chain

Leveranskedjan inom retail har aldrig varit mer oförutsägbar. Under pandemin har både handlare och leverantörer tvingats anpassa sig till en ny ekonomisk verklighet, snabbt innovera och etablera nya processer över praktiskt taget en natt. Att ha tillgång till rätt data för att kunna fatta rätt beslut har blivit affärskritiskt för företag som nu måste förbereda sig för en osäker framtid. 

Många branscher står inför en ny verklighet. Inom retail är många utmaningar kopplade till leveranskedjan och hur man kan möta snabbföränderliga behov. För att kunna förbereda sin verksamhet inför olika typer av scenarion behöver företag börja förlita sig på data istället för magkänsla, förklarar Fredrik Göransson, Head of Sales Engineering Nordics på Snowflake.

– Data är det bästa sättet att rationellt kunna möta de här utmaningarna och komma framåt. Istället för att gå på känsla kan data visa vart man behöver fokusera insatser, pengar och energi. Genom att arbeta strukturerat med sin data får man en möjlighet att lyckas och gå starkare ur den här krisen. 

Inom retail står företag inför fyra huvudsakliga utmaningar kopplat till leveranskedjan. Utmaningar som kan kan mötas genom rätt hantering av data. 

Hämta guiden: Så kan ditt företag börja använda granulär retail-data.  

1. Överfyllda lager och svinn

I början av året rapporterades det att en femtedel, eller 88 miljoner ton, av all mat som produceras per år i Europa slängs. Ofta fastnar leverantörer i balansgången mellan svinn och tillgänglighet. De har för mycket produkt och drar därför tillbaka delar av utbudet vilket gör att de sedan har för lite för att kunna möta behoven. Istället för att ständigt väga mellan överflöd och brist kan man genom data lyckas säkerställa att man har rätt produkter på plats, vid rätt tidpunkt. 

– Lösningen ligger i att analysera historisk data i kombination med omvärldsfaktorer för att bättre förutse ett framtida behov. Det kan vara allt från väder till händelser i världen som man vill  korrelera till detta, säger Fredrik Göransson. 

2. För lite information för att kunna fatta rätt beslut

Leverantörer och handlare behöver fatta ett stort antal beslut när de lanserar produkter. Vilka butiker ska de skicka produkter till? Kommer vissa storlekar, färger eller smaker fungera bättre i en viss region eller vid en viss tidpunkt på året? De besluten kan innebära skillnaden mellan vinst och förlust men handlare saknar ofta insikter i granulär data som kan hjälpa till vid viktiga val. 

– Här får man en stor fördel med Snowflake-plattformens skalbarhet. Den kan hantera stora mängder data på samma sätt. Tidigare, i traditionella analysmiljöer har man varit tvungen att välja vilken data man ska analysera medan man nu, med större mängder data, kan kombinera data från olika källor för ännu mer informerade beslut. Detta kan man nu göra i en sammanhållen miljö, utan att behöva göra avkall på prestanda och skalbarhet. 

3. Bristfälliga förberedelser för oförutsedda händelser

Som vi har kunnat se det senaste året så kan ekonomiska svackor och kriser uppstå utan förvarning. Dessa kan innebära överlevnad eller undergång för handlare och leverantörer inom alla industrier. Historisk data och prognoser erbjuder lite eller ingen hjälp under dessa perioder. 

– Här handlar det om att ha en flexibilitet och agilitet i verktygen man använder. För analytiker och beslutsfattare innebär det att de snabbt kan ställa om från en modell till en annan, testa nya analyser och anpassa sig efter marknaden när den förändras. 

4. Bristande information mellan handlare och leverantör

Informationsflödet inom lagersaldon och försäljning går oftast bara åt ett håll; från handlare till leverantör. Leverantörer ger i sin tur retailers service level-rapporter kring vad som levererats men dessa visar inte påverkan mot konsumenterna och förbättrar inte tillgängligheten ute på hyllorna.  

– Traditionellt har det varit svårt att dela data mellan företag. Man har olika API:er men skickar ofta även information över mejl och liknande. När man istället enkelt kan dela data mellan både olika företag, och individer inom samma företag skapar det nya möjligheter att lyckas få ett uppdaterat informationsflöde från A till Ö snabbt. Med Snowflakes data sharing-funktion kan man se till att alla partners i leveranskedjan har rätt information och ge leverantörerna möjlighet att själva arbeta med data så att de kan agera, och reagera på rätt sätt.

Utmaningar inför Black Friday

Samma typ av förberedelser som krävs för de nya utmaningarna kan även appliceras på återkommande handelsevent som exempelvis den stundande retail-högtiden Black Friday, säger Fredrik Göransson. 

– Black Friday är ett nära på unikt event för många företag och en stående förmåga att processa data i den skala som Black Friday kräver är väldigt kostsamt. Här är en molnbaserad on-demand-lösning som Snowflake erbjuder extra fördelaktig. Det gör att man kan möta behovet utan att behöva fastna med extra kostnader. Med en molnbaserad lösning är företag bättre rustade vare sig det gäller Black Friday eller större världshändelser, avslutar han. 

Här kan du läsa mer om hur Snowflakes plattform kan hjälpa ditt företag att konsolidera alla era datakällor i en gemensam vy, skapa insikter och fatta bättre beslut.  

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?