Annons

Saabs vd: ”Grymt bra rapport”

Saabs nya vd betecknar rapporten för det fjärde kvartalet, hans första som vd, som ”grymt bra”.

Försäljningen och resultatet var dock lägre än både föregående års avslutning och marknadens förväntningar, och aktien backade.

Foto:Amanda Lindgren

Saabs fjärde kvartal innebar en minskning av omsättning och rörelseresultat med 4 respektive 16 procent, betydligt mer än väntat enligt Infront Data. Aktien backade som följd, men vd Micael Johansson är nöjd.

”Många har fokuserat på kassaflöde, och jag tycker att vi har visat att vi har vänt kassaflödesprofilen nu och genererat väsentligt bättre kassaflöde 2019 än 2018”, säger han.

Kassaflödet stärktes från minus 3,2 till minus 2,0 miljarder 2019 – fortfarande ett betydligt utflöde således. Men i år är ”ambitionen” – inte prognosen – ett positivt kassaflöde, vilket i så fall skulle punktera tesen om ännu en nyemission hos de blankare som gör Saab till Stockholmsbörsens femte mest blankade storbolag.

Micael Johansson fortsätter:

”Tillväxten på 7 procent varav 6 procent organiskt var bättre 2019 än vårt långsiktiga mål på 5 procent, resan mot lönsamhetsmålet fortsätter och aktivitetsnivån är hög samt mer jämnt fördelad över året än förut – både helåret och kvartal fyra är grymt bra, med nästan 3 miljarder kronor i rörelsevinst för 2019, det högsta någonsin.”

I sin nya helårsprognos spår Saab att 2020 års rörelsemarginal blir bättre än 2019 års 8,3 procent, men när målet 10 procent ska nås vill inte Micael Johansson – som säger att produktportföljen har minskat med 20 procent sedan hösten 2018, räknat i antal produkter – sia om:

”Jag säger inget om takten, men vi är på rätt väg.”

I veckan rapporterade finsk press att kraftig snöyra ”tvingade” Gripen, som Saab försöker sälja till Finland, att stå på marken under förra torsdagens testflygning.

Tål inte planet vinterväder?
”Jo, det är klart”, säger Micael Johansson och förklarar att det var Saabs beslut att inte flyga eftersom det på torsdagen enbart rörde sig om en uppvisningsflygning och ingen utvärdering – och åskådarna hade inte kunnat se planet i rådande väderlek. Dagen före var vädret därtill ännu kargare, men Saabplanet flög trots det till Finland för att infinna sig på testflygfältet.

Micael Johansson nämner sedan att Saab förra veckan lämnade in en förnyad offert till Finland. Antalet plan den innehåller är från och med den nya offerten sekretessbelagt mot 64 plan i första rundan, men budgeten ligger fast på 10 miljarder euro.

Kockums utgör en fortsatt huvudvärk för Saab och bolaget behöver fortfarande fler statliga order för att bli varaktigt lönsamt, säger Micael Johansson.

”Sverige har ett stort ansvar för att se till att det är en långsiktigt stabil och lönsam verksamhet. Ambitionen är förstås att vara framgångsrikt även på exportmarknaden, men med tanke på verksamhetens känslighet och sekretessnivå har Sverige ett ansvar för att det hålls på rätt nivå, så att vi kan ha det som en spetskompetens. Så det är klart att vi behöver fylla på med nya beställningar, det har jag sagt tidigare.”

Kan Saab ställa om Kockums till konsumentprodukter – exempelvis fritidsbåtar, färjor och yachter – om den statliga efterfrågan tryter, så som bolaget gjorde när efterfrågan på stridsflygplan minskade och man gick in på personbilstillverkning?
”Det är inte den typen av förmåga vi bygger, och det vore en stor övning att ställa om; det ligger inte i min plan. Personbilstillverkningen var ju också besvärlig att få lönsamhet i, även om jag inte vet exakt vilka avvägningar som gjordes när vi gick in i bilbranschen – det var till och med före min tid.”

I slutet av januari rapporterades att Saab börjat tillverka stjärtpartiet till de första amerikanska skolflygplanen av typen Red Hawk, som Saab bygger tillsammans med Boeing. Ordersumman är 9,2 miljarder dollar enligt SVT, för 351 flygplan.

Hur mycket av det tillkommer Saab?
”Jag vill inte kommentera exakt summa. Vi är inne i en utvecklingsfas där vi dragit in beställningar på drygt 800 miljoner kronor, sedan kommer de att lägga årliga produktionsorder. Det är ett ramavtal, men det är naturligtvis substantiella tal.”

Under torsdagen sade USA:s justitieminister att USA borde överväga att köpa en kontrollpost i Ericsson för att motverka Huaweis dominans inom 5G. Saab och Ericsson har historiskt varit tätt sammanlänkade, bland annat inom säkerhetspolitiskt strategiskt viktig mikrovågs- och sensorteknik.

Hur viktigt är det för Saab att Ericsson är svenskt?
”Ericsson har precis som vi en fantastisk teknologi på sensorsidan. Den kommer att vara viktig för vårt lands förmåga att bygga säkra kommunikationslösningar och även andra applikationer som vi håller på med. På researchnivå tittar vi på gemensamma saker, trots att vi har helt olika tillämpningar. Men betydelsen av att Ericsson är svenskt kan inte jag ha någon synpunkt på, även om jag personligen tycker det är viktigt att vi har den typen av förmåga i vårt land.”

När tror du efterfrågan på era produkter får en skjuts på grund av ökad svensk försvarsbudget?
”Det kommer att tillföras 25 miljarder till försvarsbudgeten, och jag tror att det kommer att innebära en efterfrågeskjuts när initiativen dras igång efter försvarsbeslutet. Jag skulle säga att det kommer att märkas omkring årsskiftet 2020/2021.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?