1515
Annons

Saab levererar spaningsplan till Förenade arabemiraten

Svenska Saab har levererat ytterligare ett militärt spaningsflygplan till Förenade arabemiraten. Flygplanet är det tredje av totalt fem av modellen Global Eye som landet har beställt.

Foto:Stefan Jerrevång/TT

Med Global Eye, där Saabs radar Erieye monteras på ett flygplan från kanadensiska Bombardier, ska det emiratiska flygvapnet kunna bedriva övervakning och upptäcka mål i luften, på marken eller till sjöss.

Den första leveransen genomfördes i april förra året och den andra i september. Att tre leveranser har genomförts inom loppet av ett år är ”ett kvitto på Saabs högteknologiska kunnande och vårt fokus på att hålla vad vi lovar”, säger Saabs vd Micael Johansson i ett pressutskick.

Förenade arabemiraten strider med den saudiskledda militärkoalitionen i kriget i Jemen, som FN beskriver som den största pågående humanitära katastrofen i världen.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Experten: Skydda ditt varumärke – och bolagets värde

Varumärket är ett företags hjärta och kan stå för så mycket som 80 procent av bolagets värde. Ett starkt varumärke skapar relation, sätter företaget på kartan och skapar förutsättningar för att lyckas. Att skydda sitt varumärke är av dessa anledningar helt affärskritiskt.

En global marknad och ökad digitalisering bidrar ständigt till nya sätt för bedragare att göra varumärkesintrång och lura konsumenter. Alla bolag, såväl små som stora, riskerar att drabbas eftersom antalet dataintrång med största sannolikhet kommer fortsätta att öka. 

Företagets rykte och värde ligger i riskzon

Med ett genomtänkt varumärkesskydd säkerställer bolag den exklusiva ensamrätten. Det innebär att det är olagligt för andra aktörer att använda varumärket eller göra en allt för lik variant för sina egna varor och tjänster. 

– Trots alla uppenbara anledningar att skydda sina varumärken, så som rykte och bolagsvärde, är skydden förvånansvärt ofta eftersatta, säger Per Ahlström senior advisor på Ports Group som är experter på varumärkesskydd, domänhantering och webbsäkerhet.

Kunskapen kring hur bolag på bästa sätt bör skydda sina immateriella tillgångar är generellt sätt låg. Det här är oroväckande då det gör det enkelt för bedragarna att sabotera. För att ett varumärkesskydd ska vara bra, kräver det att bolagen arbetar proaktivt med såväl uppsättning av skydd, som en omfattande bevakning.

Många delar i varumärkesskyddet

För att få ett heltäckande skydd, krävs förutom själva varumärkesregistreringarna att man har en strategi kring sina domännamn och webbsäkerhet. Det här är ett arbete som kräver tid, resurser och rätt kompetens.

– Man behöver tänka på alla sidor av sitt varumärke. För att bygga ett starkt varumärkesskydd behövs flera delar. Bland annat domänhantering där företagets domäner samlas, förnyas och bevakas för största säkerhet. Webbsäkerhet är en annan viktig del för att skydda sig mot kostsamma cyberattacker, säger Per Ahlström.

Det är viktigt att vara proaktiv i sitt varumärkesskydd. Genom omvärldsbevakning och ett bra systemstöd kan företag hålla kolla på sina konkurrenter och över varumärkesregistreringar som ligger nära deras område. Domänbevakningar ger information om domäner som blivit lediga eller om någon sökt varumärkesskydd för någon närliggande produkt.

Helhetslösning ger trygghet

Bolag tenderar att ha hanteringen, förvaltningen och bevakningen av sina varumärken och domännamn utspridda. Men fler börjar se fördelen att samla dem med hjälp av en partner.

– Mitt jobb är att hjälpa bolag att se helheten i sitt varumärkesskydd och upptäcka vilka svagheter som finns. Jag arbetar fram en skräddarsydd paketlösning där mina kunder får ett aktuellt och uppdaterat skydd som håller över tid, förklarar Per Ahlström.

Om Ports Group:

I en global och digital värld krävs en samlad varumärkesstrategi. Ports Group skyddar och bevakar allt som rör ditt varumärke. 

Ditt varumärke må vara registrerat men är det tillräckligt skyddat mot intrång? Låt oss göra en gratis analys av ert varumärkesskydd och identifiera de brister som finns.

 

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Covidtopp uteblev – trots terminsstart

Covidspridningen i Sverige har i stort sett varit oförändrad den senaste tiden. I Finland varnas dock för en svårare period – och Sveriges statsepidemiolog säger att vi inte kan andas ut.

Foto:D-Keine

”Förra året låg toppen kring årsskiftet och då brukar det dra i gång några veckor dessförinnan. Vi måste ha en beredskap för det”, säger statsepidemiolog Anders Lindblom till TT.

Covid-19 klassas fortfarande som en pandemi. Smittspridningen håller sig på en förhållandevis hög nivå men de som insjuknar blir inte lika allvarligt sjuka som tidigare.

Enligt statsepidemiologen är det lätt att tänka att covid-19 inte längre är en allvarlig sjukdom, men det beror på att vi har hög vaccinationstäckning och att befolkningen har följt myndighetens råd.

”Tappar vi det här, om vaccinationerna avtar och immuniteten minskar, så kommer vi att få se fler allvarligt sjuka och dödsfall till vintern”, säger Lindblom.

För ett år sedan pratades det intensivt om nya varianter av coronaviruset som alfa och delta. Den variant som dominerat sedan årsskiftet är omikron och dess undervariant som tog över i Sverige i maj.

Nu har takten blivit långsammare. Anledningen till det är att virus vanligen muterar snabbare i början. En ny virusvariant tar över om den är mer smittsam än den dominerande, och det ska mycket till för att en ny variant ska bli mer smittsam än omikron.

”Vi kan inte utesluta att det kommer fler varianter, men det sker inte i samma takt som i början”, säger Anders Lindblom.

Den senaste statistiken från Socialstyrelsen visar att 797 personer vårdas för covid-19 i Sverige. Ytterligare 11 intensivvårdas. Det kan jämföras med februari i år då drygt 2 000 personer vårdades och 93 intensivvårdades. Antalet som vårdas har legat på en stabil nivå över sommaren.

I ett av de scenarier som Folkhälsomyndigheten tagit fram spåddes en topp i september, kort efter att skolan dragit i gång och i och med att fler återvänder till sina arbetsplatser.

Scenarierna är baserade på matematiska modeller och ska enligt myndigheten inte ses som prognoser. Likväl kan de ge en fingervisning. Men det blev ingen topp i september. Att den uteblev kan ha att göra med att vi har haft förhållandevis hög smittspridning under hela sommaren och att immuniteten därför är hög.

”Det visar hur svårt det är att förutse spridningsvägar av det här viruset”, säger Anders Lindblom.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera