Annons

Saab-åklagaren: Så försökte Muller dölja krisen

Internt pratade Saabledningen om en extremt kritisk situation och akut behov av pengar. Utåt hölls skenet uppe.
Därför var det grovt svindleri hävdar åklagaren när Saabrättegången nu tar upp de tyngsta anklagelserna mot den tidigare ledningen.

Victor Muller
Victor MullerBild:Hampus Andersson

Tidigare åtalspunkter har främst handlat om falska avtal, ersättningshanteringen och brister i bokföringen. Den här veckan ställs förre styrelseordföranden Victor Muller, tidigare vd:n Jan Åke Jonsson och förre chefsjuristen Kristina Geers till svars för anklagelser om grovt svindleri – ett brott som kan ge sex års fängelse.

Det handlar om att de ska ha spridit vilseledande uppgifter om hur illa ställt det var i bolaget under mars-april 2011. Det var en tid när Saabs kris accelererade dag för dag. Pengarna i kassan tröt och leverantörer fick inte betalt. Ändå gjorde ledningen uttalanden om att bolaget hade situationen under kontroll och skickade pressmeddelanden med samma budskap.

Även den här rättegångsdagen släpade åklagarna med sig flyttkartonger med bevismaterial. Efter att åtalet lästs upp nekade de tre åtalade, via sina advokater till brott.
Enligt lagen behöver man inte ha uppsåt för att dömas för svindleri utan det räcker om man varit grovt oaktsam.

”Victor Muller förnekar att han spridit vilseledande uppgifter. Under alla förhållanden har han varit av uppfattningen att de uppgifter han har lämnat har varit korrekta och han har heller inte varit grovt oaktsam”, förklarade Victor Mullers advokat Hans Strandberg.

Åklagarsidan beskrev Spyker Cars köp av Saab, som blev klart i februari 2010, och hur affärsplanen gick om intet när försäljningen av bilar inte ens nådde hälften av det förväntade målet det första året.

I januari 2011 föreslår finanschefen att Saab ska börja skjuta på betalningarna och situationen förvärras under de följande månaderna.

”Likvididiteten var ansträngd redan under fjärde kvartalet 2010 så det var inga tillfälliga problem”, sade Olof Sahlgren.

I ett antal interna mejl framgår hur pressat bolaget var. Inköpare uppmanades att säga att uteblivna betalningar berodde på nya attest- och betalningsrutiner. Det fanns också en rädsla för att problemen skulle nå medierna.

När fabriken stannade den 29 mars på grund av uteblivna leveranser från leverantörer som inte fått betalt förnekade ledningen att man hade betalningsproblem.

Åklagaren lyfte fram flera intervjuer med Victor Muller som bevis för att Saabs tidigare styrelseordförande lämnat vilseledande uppgifter.

”Situationen är okej”, sade han i en intervju med Ekot. Enligt en intervju med TT hävdade Victor Muller att leveransstörningar inte berodde på att Saab inte hade skött sina betalningar.

Det skickades också ett pressmeddelande med innebörden att Saab hade tillräckliga medel för att möta de omedelbara likviditetsbehoven.

”Vilka disponibla tillgångar pratar man om i pressmeddelandet? frågar Olof Sahlgren som visar dokument på hur de förfallna obetalda skulderna till leverantörerna dragit iväg till flera hundra miljoner kronor samtidigt som intern kommunikation visar att det inte fanns tillräckligt med pengar i kassan.

Advokaterna ifrågasatte att åklagaren först under rättegången preciserar vilka uttalanden som anses vara vilseledande och de ville gå in och kommentera. Men domaren bestämde att de får vänta tills åklagaren är klar med sin sakframställan.


Innehåll från Trelleborgs HamnAnnons

Skandinaviens största RoRo-hamn har stått stark under Coronapandemin

I egenskap av Skandinaviens största RoRo-hamn utgör Trelleborgs Hamn knutpunkten mellan Europa och Skandinavien. Hamnen har runt 30 ankomster och avgångar dygnet runt, året om, och trafikerar rutter till hela fyra destinationer – en bedrift de är ensamma om. Nu storsatsar Trelleborgs Hamn trots Coronapandemin på expansion, med en mängd spännande investeringar i pipelinen. 

Liksom resten av samhället har Coronapandemin haft omfattande konsekvenser för logistiksektorn, så även sjöfarten. Under det inledande skedet såg Trelleborgs Hamn mycket liten påverkan, men från och med de sista dagarna i mars förändrades läget radikalt. Under april tappades hela 17 procent av hamnens fraktvolym och i maj tappades ytterligare 12 procent. Samtidigt förlorade hamnen omkring 80 procent av sin personbilstrafik. 

– Utvecklingen krävde att vi reagerade snabbt; därför gjorde vi genast en handlingsplan för att kartlägga vad vi rent ekonomiskt kunde åstadkomma inom olika områden. Det huvudsakliga målet var att vi inte skulle behöva säga upp personal. Ett halvår senare kan jag med både glädje och stolthet konstatera att det är ett mål vi har uppnått och även driftskostnaderna har hållits konstanta. Våra medarbetare har gjort ett otroligt jobb, betonar vd Jörgen Nilsson.

Informerar via social media

Pandemin har dock inte varit utan sina utmaningar. Den hastiga utbredningen skapade panik på många håll och människor började hamstra både matvaror och toalettpapper. 

– Som RoRo-hamn satt vi i frontlinjen och tog därför ett beslut om att gå ut i olika sociala kanaler och informera om att det inte fanns några risker för att logistikkedjan skulle brista. Vi var noga med att förklara hur läget såg ut och att det inte var någon fara för att varorna skulle ta slut. Responsen blev överväldigande positiv, vilket medförde att vi har fortsatt med våra uppdateringar sedan dess.

Oväntat starka resultat

Trots utmaningarna och de ekonomiska förlusterna kan Trelleborgs Hamn stoltsera med oväntat starka resultat. Läget för hamnen stabiliserade sig under sommaren och från juni har man hanterat i princip samma fraktvolymer som under samma period 2019. Den intermodala trafiken har uppvisat ett fantastiskt resultat under året – trots Corona har Trelleborgs Hamn fördubblat sin volym jämfört med i fjol.

– Summerar vi 2020 kommer vi att vara på samma nivå vad gäller vår frakthantering som rekordåret 2019, trots allt som har hänt. Det är verkligen positivt att vi under en sådan situation – trots en sjunkande marknad – kan öka en volym som miljömässigt är så mycket bättre. Vad gäller personbilar och passagerartrafik har verksamheten fortfarande inte återhämtat sig till fullo, men vi ser en stark tillväxt nu i början på hösten. 

Går från vision till realitet

Hamnens framgångar har resulterat i att alla expansioner och utvecklingsplaner är fortsatt på banan.  Arbetet med att flytta hamnen österut fortgår enligt planerna och det har inte dragits i några handbromsar vad gäller investeringar. 2022 kommer nya fartyg och hamnen fortsätter att satsa på digitalisering och automatiserade processer, ett område där de redan är mycket långt framme. Fortskrider allt enligt planerna ser Jörgen goda möjligheter för att skapa många nya arbetstillfällen inom kommunen.

– Två av våra planerade nya färjelägen kommer att stå färdiga vid årsskiftet och de resterande två kommer att vara klara årsskiftet 2021-2022, vilket innebär att Trelleborg blir en självklar plats att förlägga sin logistikverksamhet. Därutöver ska vi bygga ett nytt hamnkontor, nya faciliteter för verkstäder och mycket mer, med slutdatum 2022. Vi går helt enkelt från vision till realitet, avslutar han. 

 

OM TRELLEBORGS HAMN

Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn och hanterar en stor del av svensk export och import. Från Trelleborgs Hamn utgår färjeförbindelser till Tyskland, Polen och Litauen, dygnet runt, året om. Trelleborgs Hamn har som uttalat mål att vara Östersjöns klimatsmartaste hamn. 

Läs mer om Trelleborgs Hamn 

Mer från Trelleborgs Hamn

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Trelleborgs Hamn och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?