Annons

Så vill modehusen sälja in dyra råttväskor

Kina kliver in i ett nytt år. Högtiden brukar firas storslaget, och även om firandet i år är mer nedtonat än vanligt tar modeföretag chansen att tjäna pengar på särskilda festkollektioner. Men hur ska exklusiva lyxmärken tackla att turen har kommit till ett mindre glamoröst djur i kalendern – råttan?

Blus och tolvtusenkronorsväska från Burberrys kollektion inför det kinesiska nyåret. Här syns dock bara "Ratberry" till i monogrammet.
Blus och tolvtusenkronorsväska från Burberrys kollektion inför det kinesiska nyåret. Här syns dock bara "Ratberry" till i monogrammet.Foto:Burberry/TT

De bär på sjukdomar, framkallar ångest och hemsöker fobiker i deras mardrömmar. Råttan är ett djur som väcker starka känslor, inte sällan negativa – även om djuret enligt den kinesiska astrologin också symboliserar vitalitet och intelligens.

När Kina under lördagen inleder firandet av råttans år är det mindre sprakande än vanligt med anledning av utbrottet av det fruktande coronaviruset. Men i vanlig ordning håller företag stängt och miljoner människor passar på att resa hem till sina familjer.

Så är det varje år.

Men något annat som också har blivit tradition är hur europeiska modehus försöker slå mynt av högtiden – för här finns pengar att tjäna. Förra året spenderade de kinesiska konsumenterna över tusen miljarder yuan (omkring 1 425 miljarder kronor) under en vecka av firande, enligt officiella siffror.

Västerländska modeföretag brukar på ett eller annat sätt avbilda det aktuella av den kinesiska astrologins tolv djur på kläder, väskor och accessoarer i särskilda nyårskollektioner. Råttans år innebär dock kanske mer av en utmaning för de exklusiva märkena än till exempel hästens eller tuppens år.

Råttor sprider fortfarande lungpest i Kina och 1958 ville diktatorn Mao Zedong gå så långt som att utrota skadedjuret. Den planen fungerade dock inte.

Det finns också en växande kritik mot modebranschens brist på hållbarhet – risken är att den råttprydda nyårsväskan glöms bort efter det att festyran klingat av, trots prislappar i mångtusenkronorsklassen.

Frågan är hur modeföretagen väljer att sälja in den djupt avskydda råttan till sina potentiella kunder?

Några, exempelvis Burberry, har valt att göra skadedjuret gulligt, rapporterar amerikanska CNN som har undersökt saken. Iklädd pärlhalsband och märkesmössa gör råttan ”Ratberry” entré i onlinespel och appklistermärken. På klädesplagg och accessoarer är hon dock osynlig eller noga kamouflerad i företagets monogram.

Brooks Brothers har i sin tur satsat på en mer gentlemannamässig råtta medan Moschino har använt sig av karikatyrtecknaren Robert Armstrongs Mickey Rat, som påminner mycket om Musse Pigg.

Gucci satsar på ett samarbete med Disney och pryder sin nyårskollektion med Musse Pigg.
Gucci satsar på ett samarbete med Disney och pryder sin nyårskollektion med Musse Pigg.Foto:Gucci/TT

Och så finns det företag som har valt mer realistiskt spår. Franska Chloé pryder sina nyårsplagg med verklighetstrogna illustrationer av ovårdade råttor – om än i pastell – medan Rag & Bone har utnyttjat ”pizzaråttan” som blev viral när den släpade en slice nerför trapporna i New Yorks tunnelbana 2015.

Marc Jacobs lät helt sonika sina modeller posera tillsammans med råttor klättrande på kroppen.

Kanske är det dock företag som Dior, Celine och Diane von Furstenberg som har valt den mest hållbara vägen. Inte bara har de rundat råttdilemmat genom kollektioner som främst reflekterar nyåret genom färgen röd, den skadedjursfria lösningen kan också leda till att plaggen får längre livslängd i konsumenternas garderober.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?