1515
Annons

Så vill företagen bryta isoleringen bland äldre

För många äldre och pensionärer innebär coronapandemin en ofrivillig social isolering. Nu satsar flera företag och organisationer på att bryta ensamheten för de äldre.

Astrid Gyllenkrok Kristensen, verksamhetsledare för Yrkesdörren.
Astrid Gyllenkrok Kristensen, verksamhetsledare för Yrkesdörren.Foto:Axfoundation, Pontus Lundahl/TT.
Helena Åsberg, vd på Unicorn Telecom.
Helena Åsberg, vd på Unicorn Telecom.Foto:Unicorn Telecom

Många äldre och pensionärer i Sverige riskerar att bli socialt isolerade under den pågående coronapandemin. För att minska smittspridningen har regeringen beslutat om besöksstopp på alla landets äldreboenden och Folkhälsomyndigheten uppmanar nu människor över 70 år att inte lämna sina hem. 

”Vi ser en risk för att social distansering ökar klyftorna i samhället när vi inte kan mötas fysiskt. Det gäller både pensionärer och våra utrikesfödda som är i behov av personliga kontakter för att komma in på arbetsmarknaden”, säger Astrid Gyllenkrok Kristensen, som är verksamhetsledare för Yrkesdörren, Axfoundations satsning för att ge utrikesfödda en snabbväg in i arbete. 

I vanliga fall arbetar Yrkesdörren med att sätta ihop svenskar som är etablerade på arbetsmarknaden med utrikesfödda som söker jobb. Men när stora delar av arbetsmarknaden blivit osäker på grund av coronakrisen, satsar man nu på att matcha deltagare med pensionärer, baserat på yrke och bransch, i digitala möten. 

”Vi ser ett fortsatt stort behov hos våra utrikesfödda att förstå sociala koder och hur arbetsmarknaden fungerar.  Samtidigt vet vi att pensionärerna sitter på stor arbetslivserfarenhet, de har upplevt kriser tidigare och kan på det här sättet både bryta isoleringen och känna sig delaktig i något större.” 

Ett hinder för att bryta isoleringen är dock det digitala utanförskapet bland äldre. Enligt en rapport framtagen av Internetstiftelsen 2018 var det omkring 250.000 människor i åldrarna 66 år och uppåt som aldrig använde internet. Det försvårar möjligheten att hålla sociala kontakter med nära och kära, uträtta bankärenden eller handla mat online. Därför har Aller media beslutat om att möjliggöra nedladdning av delar av boken Digitant – din nybörjarguide till den digitala världen för att hjälpa fler att komma över de digitala trösklarna. 

Ett annat initiativ för de seniorer som inte känner sig bekväma med sociala medier och som har ett stort behov av att bryta ensamheten i coronatider har också telefonlinjen Baraprata lanserats. den har ett samtalspris på 1,95 kronor per minut men de första 60 minuterna är gratis. Bakom tjänsten står Unicorn Telecom, som tillhandahåller betaltelelösningar till bland annat LRF och QX, och just nu samarbetar man med Tele2 och Telia för att kunna utöka kapaciteten och ha fler än 40 övervakade samtal på gång samtidigt. 

”Vi ser det här som ett komplement och avlastning till Sos alarm, Vårdguiden och andra stödlinjer som har enorm belastning just nu och hoppas att både oroliga och pratglada människor ska kunna mötas hos oss”, säger Helena Åsberg, vd på Unicorn Telecom.

Innehåll från BlåkläderAnnons

Med järnkoll på leverantörskedjan kan vi fokusera mer på kvalitet och hållbarhet

En klädproducent med produktion i många olika fabriker får snabbt ett stort antal underleverantörer av textilier – och ytterligare underleverantörer under dem. På Blåkläder har man valt en annan strategi. 

Att förlägga sin produktion i Asien har sedan 90-talet varit en självklarhet för producerande bolag, särskilt inom textilbranschen. Men att hitta rätt leverantörer – och upprätthålla kontroll – kan vara en djungel.

För att bibehålla hög kvalitet över längre tid krävs att även underleverantörerna och materialtillverkarna har kapacitet att hålla en stabil nivå och leveranssäkerhet. Därtill blir kraven på hållbarhet inom miljö och klimat i allt högre utsträckning ackompanjerade av arbetet med social hållbarhet. 

Vikten av att jobba nära fabrikerna

För den som försöker navigera sig fram bland produktionsmöjligheterna i Asien kan arbetet med andra ord vara förknippat med en del huvudvärk. För Blåkläder, vars ägarfamilj redan från 90-talet och framåt har investerat kraftigt i egna fabriker i Vietnam, Sri Lanka och Myanmar, har relationen med den lokala produktionen bara blivit viktigare – och starkare – med åren. Bolagets vd Anders Carlsson förklarar:

– Genom att ta ett aktivt ägarskap kan vi hela tiden ligga nära produktionen. Fabrikerna har kapacitet att tillverka många olika produkter under samma tak. Det gör att vi kan koncentrera oss på sourcing av material där vi utvärderar alla leverantörer och produktionskomponenter. På så vis kan vi säkerställa kvalitet, funktion och hållbarhet i alla led. 

Valfrihet eller exponentiell röra?

Medan modeplagg så småningom blir omoderna, ligger det i yrkesklädernas natur att de istället slits väldigt hårt. För Blåkläder handlar hållbarhet först och främst om att säkerställa en lång livslängd på sina produkter. Anders Carlsson poängterar att en kort och stabil leverantörskedja är en oerhört viktig nyckel i det arbetet. 

– Vi jobbar hela tiden för att hålla så hög kvalitet som möjligt. Om vi haft ett hundratal olika fabriker för vår produktion hade vi snart haft tusen underleverantörer. Då klarar man inte av att arbeta nära leverantörsledet i den omfattning vi anser krävs för att ha kontroll – både när det gäller kvalitet, miljö och socialt ansvar. 

Effektivare att utveckla än att byta

Att säkerställa kvalitet och leveranspålitlighet är som bekant en sak, men i dag ska varumärkesägare också se till att produktionen sker på ett korrekt sätt inom miljöarbete och vattenrening, liksom efterlevnad av arbetsmiljölagstiftning och certifieringar. 

Filosofin att jobba med ett begränsat antal aktörer i produktionskedjan har blivit en nyckel till framgång för Blåkläder, menar Anders Carlsson. 

– Att byta leverantör är ett enormt stort jobb för oss. Därför lägger vi istället mycket resurser på att ständigt utveckla de fabriker vi redan har. Nästan 85 procent av alla våra kläder tillverkas i dessa sex fabriker. Vi gör ofta besök hos våra kollegor på fabrikerna vilket skapar en samhörighet och tillhörighet, samt god förståelse för oss här hemma om hur det fungerar i en produktion. Det blir ett betydligt trevligare och mer långsiktigt sätt att jobba på. Nöjda medarbetare är bättre för både planeten och affären. 

Läs mer om hur Blåkläder arbetar med hållbarhet  

 

Mer från Blåkläder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blåkläder och ej en artikel av Dagens industri

65 miljoner drabbas av nedstängningar i Kina

Över 65 miljoner i Kina omfattas just nu av nedstängningar på grund av covid-19.

Runt om i landet har 33 städer, inklusive sju provinshuvudstäder, mer eller mindre stängt ned, enligt den kinesiska tidningen Caixin.

Foto:Ng Han Guan

I staden Chengdu får majoriteten av de 21 miljoner invånarna inte lämna sina bostäder på grund av en nedstängning. Men för runt en miljon personer som bor i områden i stadens södra delar har nedstängningen nu släppts.

Det har rapporterats om virusutbrott i över 100 städer i Kina, den högsta siffran sedan början av pandemin tidigt 2020.

Enligt de kinesiska myndigheterna registrerades över 1.500 nya coronafall det senaste dygnet.

De hårda coronarestriktionerna i Kina har kraftigt påverkat landets ekonomi, resandet och samhället i stort. Men enligt Kinas styrande kommunistparti är åtgärderna nödvändiga för att förhindra en bredare spridning av viruset.

Rädslan för att bli fast i en nedstängning eller tvingas till en karantän efter att ha varit i närheten av en person som testat positivt för covid-19 har haft stor påverkan på människors arbete, umgänge och resvanor.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera