1515

Så vill företagen bryta isoleringen bland äldre

För många äldre och pensionärer innebär coronapandemin en ofrivillig social isolering. Nu satsar flera företag och organisationer på att bryta ensamheten för de äldre.

Astrid Gyllenkrok Kristensen, verksamhetsledare för Yrkesdörren.
Astrid Gyllenkrok Kristensen, verksamhetsledare för Yrkesdörren.Foto:Axfoundation, Pontus Lundahl/TT.
Helena Åsberg, vd på Unicorn Telecom.
Helena Åsberg, vd på Unicorn Telecom.Foto:Unicorn Telecom

Många äldre och pensionärer i Sverige riskerar att bli socialt isolerade under den pågående coronapandemin. För att minska smittspridningen har regeringen beslutat om besöksstopp på alla landets äldreboenden och Folkhälsomyndigheten uppmanar nu människor över 70 år att inte lämna sina hem. 

”Vi ser en risk för att social distansering ökar klyftorna i samhället när vi inte kan mötas fysiskt. Det gäller både pensionärer och våra utrikesfödda som är i behov av personliga kontakter för att komma in på arbetsmarknaden”, säger Astrid Gyllenkrok Kristensen, som är verksamhetsledare för Yrkesdörren, Axfoundations satsning för att ge utrikesfödda en snabbväg in i arbete. 

I vanliga fall arbetar Yrkesdörren med att sätta ihop svenskar som är etablerade på arbetsmarknaden med utrikesfödda som söker jobb. Men när stora delar av arbetsmarknaden blivit osäker på grund av coronakrisen, satsar man nu på att matcha deltagare med pensionärer, baserat på yrke och bransch, i digitala möten. 

”Vi ser ett fortsatt stort behov hos våra utrikesfödda att förstå sociala koder och hur arbetsmarknaden fungerar.  Samtidigt vet vi att pensionärerna sitter på stor arbetslivserfarenhet, de har upplevt kriser tidigare och kan på det här sättet både bryta isoleringen och känna sig delaktig i något större.” 

Ett hinder för att bryta isoleringen är dock det digitala utanförskapet bland äldre. Enligt en rapport framtagen av Internetstiftelsen 2018 var det omkring 250.000 människor i åldrarna 66 år och uppåt som aldrig använde internet. Det försvårar möjligheten att hålla sociala kontakter med nära och kära, uträtta bankärenden eller handla mat online. Därför har Aller media beslutat om att möjliggöra nedladdning av delar av boken Digitant – din nybörjarguide till den digitala världen för att hjälpa fler att komma över de digitala trösklarna. 

Ett annat initiativ för de seniorer som inte känner sig bekväma med sociala medier och som har ett stort behov av att bryta ensamheten i coronatider har också telefonlinjen Baraprata lanserats. den har ett samtalspris på 1,95 kronor per minut men de första 60 minuterna är gratis. Bakom tjänsten står Unicorn Telecom, som tillhandahåller betaltelelösningar till bland annat LRF och QX, och just nu samarbetar man med Tele2 och Telia för att kunna utöka kapaciteten och ha fler än 40 övervakade samtal på gång samtidigt. 

”Vi ser det här som ett komplement och avlastning till Sos alarm, Vårdguiden och andra stödlinjer som har enorm belastning just nu och hoppas att både oroliga och pratglada människor ska kunna mötas hos oss”, säger Helena Åsberg, vd på Unicorn Telecom.


Innehåll från DentmeAnnons

Intresset för tandhälsa för företag växer

Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.
Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

Nu finns det en förmån som gör skillnad för både anställda och arbetsgivare. Dentme är först ut i Sverige med att erbjuda tandhälsa för företag – och intresset för deras tjänster växer.

– För att kunna skapa en frisk arbetsplats måste man ha en helhetssyn kring hälsa, där tänderna i allra högsta grad ingår, säger Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

https://bit.ly/39ZtzfL

Med Dentme som förmån får du friskare medarbetare samtidigt som du blir en attraktiv arbetsgivare och stärker ditt varumärke på lång sikt. Det menar David Kruse, medgrundare och vd på Dentme, och betonar att moderna arbetsplatser kräver moderna förmåner.

– Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för sina anställdas välmående, och i det ingår även tandhälsan. Tandhälsa som förmån kan dessutom vara en konkurrensfördel i kampen om kompetens på arbetsmarknaden. I dag räcker det inte med att bara erbjuda en bra lön. Förmåner spelar också en stor roll, säger han. 

Lönar sig för företaget

Dentme är en digital plattform som kopplar ihop patienten och tandläkaren via mobilen eller surfplattan. Förutom privatpersoner ger Dentme även företag möjligheten att erbjuda tjänsten till sina anställda.

– Det finns folk på arbetsplatser som mår fruktansvärt dåligt på grund av sina tandbesvär. För vissa går det så långt att de behöver sjukskriva sig vid upprepade tillfällen. Att jobba förebyggande när det kommer till tandhälsa gör att många slipper besvär helt och hållet, vilket lönar sig både för företaget och individen, säger Hadi Ahmad. 

Ta samtalet på en kafferast 

Det första besöket sker via appen. Dina anställda inte behöver lägga arbetstid på att besöka en klinik, utan kan ta samtalet på en kafferast eller hemma i soffan. I kombination med appen erbjuds de anställda även en årlig undersökning på en närbelägen tandläkarklinik för att fånga upp och åtgärda begynnande skador. 

– Tandhälsa som förmån kommer att öka. Vi kan se att intresset från arbetsgivare som vill ligga i framkant växer. Det känns roligt och viktigt att få vara med och leda den utvecklingen – och bidra till en förbättrad tandhälsa, säger David Kruse. 

Länk: https://bit.ly/39ZtzfL

 

 

 

Mer från Dentme

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dentme och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?