1515

Så tar du nya trendsporten till nästa nivå – fem enkla tips

Sup-brädorna säljs i tusental, men om du tröttnat på halvtimmeslånga turer i viken är det dags att vässa tekniken och utmana brädan – och dig själv. Di:s reporter tog sig vatten över huvudet för att flytta gränserna för sitt ståpaddlande.

Med expertens råd blir ståpaddling lika lätt som 1, 2, 3.
Med expertens råd blir ståpaddling lika lätt som 1, 2, 3.Foto:Jack Mikrut

Försäljningen av sup-brädor, förkortning för stand up paddling, uttalas ”supp”, har ökat dramatiskt sedan sporten kom till Sverige för ett tiotal år sedan. Enligt Mattias Gunnarsson, vd för återförsäljaren Surfspot som är en av branschens större aktörer, har försäljningen på bara fem år gått från nästan obefintlig till uppskattningsvis 8.000-10.000 brädor per år i Sverige, och siffran är fortfarande uppåtgående.

För några år sedan provade undertecknad ståpaddling på en hyrd bräda. Det gav mersmak, och förra året införskaffades ett klassiskt nybörjar-kit, med uppblåsbar bräda, pump, paddel och flytväst. 

Efter att ha ståpaddlat efter bästa förmåga på sjöar, sund och hav under förra sommaren, insåg jag behovet av att lära mig mer. Själva ståpaddlingen är inget problem, men när det kommer stora vågor blir det läskigt, och det är irriterande att behöva byta sida med paddeln hela tiden för att kunna hålla rak kurs så fort det blåser. 

Dessutom har jag sett filmklipp på Youtube om en snabbvändning på sup som kallas pivotsväng. Det ser fruktansvärt coolt ut, och det är svårt att släppa tanken på att bemästra den tekniken, trots att jag inte ens vågar prova. För även om jag har investerat i en våtdräkt för att förlänga säsongen är jag rädd för att trilla i vattnet.

Lena Haglund provade ståpaddling för första gången 2010 på Hawaii, och fastnade direkt. Sedan 2012 driver hon Runmarö Sup i Stockholms mellanskärgård, med kurser och turpaddlingar, och har även tävlat i sporten.

”Vi har paddlat kajak i alla år, men det här är mycket lättare. Man kan ta brädan under armen och gå ner och paddla, med en kajak är det tyngre, och mer fix och don”, säger Lena Haglund.

Vad var det du fastnade för?

”Jag kände att jag får röra kroppen på ett helt annat sätt. Ståpaddling är fantastisk coreträning och det instabila underlaget gör att hela kroppen måste vara med. Och på en sup kommer du ju upp mer, och får en helt annan överblick och vy. På våren och hösten när det är klarare i vattnet är det helt fantastiskt.”

Högsäsongen är under sommaren, men själv paddlar hon året runt. Naturupplevelserna är som störst under höst, vinter och vår, och då är det också färre båtar i vattnet.

”Det som gör sup så fantastiskt är att du kan verkligen göra allt med den. Jag kan gå upp och paddla i soluppgången, bara sätta mig på brädan och meditera eller paddla mjukt i vackert ljus, till en regnig dag när jag är less och har suttit still på jobbet och paddlar av mig genom att ösa på. Det är också en sport som de allra flesta snabbt kan komma igång med.”

Redan på båten ut till de skärgårdskobbar där vi ska träna paddling med lite tuffare förutsättningar gör Lena Haglund klart för mig att jag kommer att trilla av brädan innan vi är klara. Att falla i vattnet är ett minimikrav hon har på alla kursdeltagare, både för att komma över rädslan, men framför allt för att man måste lära sig att ta sig upp igen. Det är en säkerhetsaspekt lika viktig som att alltid använda fotremmen som gör att brädan aldrig kan flyta ifrån dig, och flytväst. Olyckor med sup-brädor inträffar varje år, en del med dödlig utgång.

”Ibland ser jag folk paddla i bara badbyxor, utan fotrem, ensamma mitt ute till havs. Jag förstår inte hur de tänker. Solbrännan verkar vara viktigast”, säger Lena Haglund. 

Det vanligaste misstaget när man ståpaddlar är att slarva med greppet och paddeltagen, berättar Lena Haglund när vi står på varsin bräda mitt i det guppiga vattnet. Den undre handen ska vara ungefär mitt på skaftet, och skaftet ska sättas lodrätt i vattnet med den undre armen utsträckt för bästa effekt. Paddeln ska inte dras genom vattnet, vilket sliter på ryggen, utan använd hävstångsprincipen där den övre armen trycker paddeln framåt.

”Blåser det lite mer kan man med fördel köra lite kortare, snabba paddeltag, så att inte vinden hinner ta tag i dig mellan dem”, säger Lena Hagman, och lutar sig ordentligt framåt vid varje paddeltag.

Hon demonstrerar två bra knep för att slippa byta grepp på paddeln varje gång man behöver justera kursen – ett för att hålla rak kurs under lång tid om det blåser från sidan, och ett för att snabbt undvika hinder. Det är två aha-upplevelser och omedelbart användbara.

Sedan är det den här pivotsvängen som jag så gärna vill kunna. Vi paddlar in i en vik där det är lugnare vatten, och jag gör ett första försök att kliva bak på brädan och ställa mig i sidled. Det är en knepig balansakt som slutar med blöt reporter. På andra försöket kommer jag bak på brädan, men faller efter en halv pivotsväng eftersom jag inte lyckas parera centrifugalkraften när brädan vänder. 

Men det blir tredje gången gillt. Undertecknad klarar 4,5 pivotsvängar i rad, även om det är långt ifrån de blixtsnabba rörelser på brädorna jag sett på Youtube. 

Med bättre teknik och mer vana tycker Lena Haglund att man kan börja utmana sig själv med längre turer, eller i lite mer blåst, så länge man håller sig nära land.

”Och vill man bli starkare och bättre som paddlare och inte bara är intresserad av naturen tycker jag det är roligt med intervaller. Att ge sig ut och köra för allt man har i 30 sekunder, sedan en minut lite lugnare, i fem-sex varv, det är jättebra träning.”

Ett annat tips för att få in balans är att testa pivotsvängar runt bojar, eller att prova downwind-paddling, där man kör från A till B med vinden i ryggen och bitvis surfar på vågorna.

”Det är en speciell teknik som är galet rolig när man väl lärt sig den. Över huvud taget ska man leka med brädan för att lära känna den, så att man vet vad som händer om jag tar ett kliv åt sidan eller går längre bak”, säger Lena Hagman.

 

 


Innehåll från KIAAnnons

Målet: 100 procent laddbara bilar – redan 2024

Biltillverkaren Kia har fattat ett ambitiöst beslut – 2024 ska alla modeller som säljs i Sverige vara laddbara.

– I dag har Kia en laddbar försäljning på 77 procent, men vi nöjer oss inte med det. Vi fortsätter vår satsning på laddbart och år 2024 ska 100 procent av bilarna vi säljer i Sverige vara laddbara, säger Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte med det. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

– Vi vill att så många som möjligt ska kunna köra elektrifierat och reducera CO2-utsläpp. Det är en målsättning vi har jobbat efter under lång tid, säger Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Största bilmärket

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Under sommarmånaderna juli och augusti var laddhybriderna Kia Niro och Kia Ceed de mest registrerade bilarna i Sverige. Dessutom var Kia e-Niro den mest sålda elbilen i Sverige under samma period. I september var Kia det största bilmärket i Sverige, enligt statistik från BIL Sweden.

Lägst CO2-utsläpp

Många laddbara bilar har också inneburit att Kia kunnat sänka sina CO2-utsläpp och i dag har företaget det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet (46 gram CO2 per kilometer hittills i år) av de största bilmärkena i Sverige.

När det ändå pratas om miljö och minskad klimatpåverkan under körning så kan det betonas att inte mindre än 21 procent av den 10-åriga Kia-vagnparken i dag är laddbar. Och det har lett till att Kia har det lägsta CO2-snittet, 105 gram, av alla bilmärken från 2011 och framåt.

– Vi fortsätter vår satsning på laddbart med ett av marknadens bredaste modellprogram. Uppdaterade Kia Ceed Sportswagon är här och efterlängtade elbilen Kia EV6 lanseras inom kort. Under våren 2022 gör den populära suven Kia Sportage comeback som laddhybrid, fortsätter Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Första av sju bilar

Nyheten Kia EV6 är den första av sju bilar som byggs på den specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP. Denna ger möjligheten för ultrasnabb laddning – 10-80 procent på 18 minuter, och 4,5 minuters laddning ger en räckvidd på 100 km.

Elbilen, som nu lanseras i Sverige, har en räckvidd på upp till 528 km och släpps i fyra olika versioner: EV6, EV6 Plus, GT Line och GT. EV6 GT lanseras i slutet av 2022.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?