1515
Annons

Så tänker svenska chefer

Inom det svenska näringslivet sätter cheferna delaktighet, öppenhet och frihet i fokus – vilket hyllas av organisationen Ledarna som "framtidens ledarskap". Men man höjer ändå ett varningens finger för att verksamheten riskerar bli trög och ineffektiv i jakten på konsensus.

Bild:Colourbox

Svenska chefer är ofta av coachande karaktär med ett relationsorienterat ledarskap. Det visar en stor enkät som organisationen Ledarna genomfört i det skandinaviska näringslivet med knappt 1.600 svarande.

”Det är ett ledarskap som vi vet efterfrågas på arbetsmarknaden i dag. Att man är lyhörd och klarar av att fånga upp varje individs förmågor och kompetens bidrar till verksamheten. Det är ett väldigt modernt och framtidsinriktat ledarskap”, säger Annika Elias, förbundsordförande på Ledarna. 

Samtidigt visar det sig att anställda i Sverige räknar med att vara involverade i företagets beslutsprocesser. Ett önskemål som cheferna gärna tillgodoser, men i bland går till överdrift.

”Risken med att behöva förankra varje beslut är att verksamheten brister i effektivet. Inom industrin läggs allt mer fokus på att klara av att ta snabba beslut och genomföra raska förändringar”, säger Annika Elias.

Undersökningen visar också att både chefer och medarbetare upplever avståndet mellan varandra som kort. Det finns en hög grad av frihet under ansvar som innebär att medarbetaren har utrymme att ta egna initiativ och vara självständig.

Men så ser det inte ut internationellt: arbetsplatser i till exempel Japan, Frankrike, Tyskland och USA präglas ofta av en mer hierarkisk kultur, enligt Ledarna. Inte sällan pekar cheferna med hela handen och medarbetaren följer order.

Därför manar Annika Elias till tydlighet när svenska chefer ska hantera utländska medarbetare.

”Vi får ofta höra berättelser från andra länder om att den anställde förväntar sig att bli styrd genom ordergivning och att man annars inte vet vad man ska göra. Svenska chefer måste vara medvetna om skillnaderna, särskilt när det kommer till språkbruk, och tala om att ett 'förslag' i själva verket är detsamma som en order i Sverige”, säger Annika Elias.

Även vid internationella bolagsförvärv aktualiseras frågan om kulturskillnader i ledarskapet. 

”Jag tycker att man ska försöka hävda att vårt ledarskap gäller om företaget fortsatt ska operera i Sverige, med huvudsakligen svenska medarbetare. Man bör understryka att vår modell passar medarbetarna bäst och därmed gynnar verksamheten.”

Annika Elias tar upp kinesiska Geelys förvärv av Volvo som ett gott exempel på integrering av olika kulturer, där den nya ägaren Li Shufu fortsatt tillät det svenska ledarskapet råda.

”Den kinesiska kulturen är väldigt respektfull och våra medlemmar på Volvo Cars intygar att man snabbt hittade en bra väg framåt”, säger Annika Elias.

I stället kan det vara betydligt tuffare att samarbeta med amerikanska eller brittiska bolag, enligt Ledarnas medlemmar.

”Där hör vi ofta att det gnisslar och finns många som hävdar att det är besvärligt. I fallet med Storbritannien handlar det nog mycket om att samhället fortfarande vilar på en hierarkisk kultur med en viss mån av klasstänk.”

Samtidigt ställer det svenska ledarskapet höga krav på chefernas förmåga att vara personliga, närvarande och skapa mening med verksamheten – som Annika Elias beskriver det.

”Chefsprofilen har över tid förändrats och det svenska arbetssättet förutsätter i dag trygga chefer som känner sig bekväma i sin ledarroll. Och det är faktiskt mycket mer krävande än att luta sig tillbaka på status och hierarkier.”

Men svenska chefer får inte glömma bort att det i slutändan är de som ska fatta tuffa beslut, betonar Annika Elias. Om ledarskapet sprider osäkerhet riskerar produktionen och lönsamheten i förlängingen att drabbas.

”Gå inte förlorad i involveringsprocessen. Var inte rädd för att vara chef och våga delegera”, uppmanar hon.


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?