1515

Så stor blir statens nota vid en nedstängning

Om nedstängning blir aktuellt så kan cirka 15.000 företag komma att få nedstängningsstöd.

Kostnaden för staten bedöms bli 2,6 miljarder per månad.

Foto:Jonas Ekströmer/TT, Jonas Ekströmer/TT

Den bedömningen gör regeringen i det förslag på nedstängningsstöd, som aviserats tidigare, men som nu är klart och skickats ut på remiss.

Stödet för fasta kostnader gäller om regeringen eller länsstyrelse tar beslut om nedstängning av vissa verksamheter med stöd av pandemilagen.

Företag får rätt till stöd om nedstängningen orsakat ett nettoomsättningstapp på minst 25 procent under en kalendermånad, jämfört med samma månad föregående år. Ett krav är dock att företaget hade en omsättning på minst 180.000 kronor per år.

Stödet omfattar alla fasta kostnader i förhållande till hur stor del av nedgången av nettoomsättningen som direkt har orsakats av nedstängningen. I de fasta kostnaderna ingår lönekostnader.

Maximalt stödbelopp ett företag kan få är 75 miljoner kronor per månad.

Något beslut om nedstängning har ännu inte fattats. Regeringen har förberett en nedstängningsförordning för att snabbt kunna agera om smittspridningen kräver det. Förordningsutkastet omfattar bland annat affärer, köpcentrum, gym, frisör- och skönhetssalonger och restauranger. Undantag görs dock till exempel för livsmedelsbutiker och apotek.

Ett beslut om nedstängning får högst gälla fyra veckor i taget och ska inom en vecka underställas riksdagen för prövning.

I de berörda branscherna bedöms omkring 80.000 företag med en årsomsättning på minst 180.000 kronor finnas. Finansdepartementet räknar med att cirka 15.000 av dem skulle få ett omsättningstapp på minst 25 procent vid nedstängning och därmed vara berättigade till stöd. Stödet skulle då kosta staten 2,6 miljarder kronor per månad, enligt departementets beräkningar.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?