1515
Annons

Så ska techraketen utmana Visa och Mastercard

Svenska Tink tog rygg på den nya lagstiftningen om öppna kunddata. Nu vill techraketen bli nästa generations Mastercard eller Visa.

Tinks grundare Fredrik Hedberg och Daniel Kjellén.
Tinks grundare Fredrik Hedberg och Daniel Kjellén.Foto:Emma-Sofia Olsson
Tinks grundare Fredrik Hedberg och Daniel Kjellén.
Tinks grundare Fredrik Hedberg och Daniel Kjellén.Foto:Emma-Sofia Olsson

”Vi ser redan en uppdelning mellan de banker som förstår och de som inte förstår. De som lyckas kommer att vara de digitalt progressiva medan det i södra Europa finns en skara klassiska banker som inte kommer ha möjlighet att genomgå den här transformationen. De kommer nog tyvärr inte att finnas kvar”, säger Fredrik Hedberg, utvecklingschef och medgrundare till den svenska fintechraketen Tink. 

Resan som hans bolag gjort från sparapp till teknikleverantör är en ren konsekvens av den lagstiftning, PSD2, som gällt fullt ut inom EU från början av 2018 och som innebär att bankerna tvingas lämna ut kunddata till tredjepartsleverantörer som Tink. Med kundens tillåtelse förstås.   

Förflyttningen visade sig vara ett genidrag.

I dag är Tink, med en värdering på över 4 miljarder kronor, Europas ledande open banking-plattform. Än mer så efter förvärvet av den spanska konkurrenten Eurobits i slutet av mars. 

”Tink är ju en tråkig teknikleverantör. Vi bygger mycket av det som ska ligga i bottenplattan i den nya open banking-världen och som vi tror att alla banker i världen kommer att behöva.”

Det var förstås inte bara svenska Tink som såg möjligheterna med den nya lagstiftningen.

”Det finns rätt många lokala konkurrenter i Europa men eftersom det här är ett globalt spel så tror vi inte att det kommer att finnas lokala spelare i framtiden. Vår främsta konkurrent, amerikanska Plaid, blev nyligen uppköpt av Visa.”

Förvärvet var inte helt otippat. För precis som Visa och Mastercard vill Tink koppla ihop banker över hela världen, men i stället för att genomföra nätbetalningar med kreditkort möjliggör Tinks plattform enklare, snabbare och billigare betalningar, säger Fredrik Hedberg. 

”Vårt mål är bli nästa generations Visa eller Mastercard. Vi tror att det här kommer att bli ett väldigt tufft globalt spel och att det kommer att krävas oerhörda investeringar för att bli nummer ett eller två. Fler kommer det inte finnas plats för.”

Experterna menar att världen ännu bara sett början av vad open banking kommer att innebära, även i Europa som var tidigt på bollen. 

Men trenden att förenkla tjänster med hjälp av bankernas kunddata börjar sprida sig även utanför bankvärlden enligt Tink-grundaren.

”Försäkringsbolag, pensionsbolag, matbolag och andra typer av aktörer som traditionellt inte rört sig i den finansiella sektorn har upptäckt att det finns ett oerhört värde i att kunna ansluta sig till den här typen av tjänster, till exempel pensionsrådgivning.”

Hur långt in i bankernas verksamhet vill ni gå? Vill ni bli en bank med egen balansräkning?
”Nej verkligen inte. Vi ser oss som en teknikleverantör, på samma sätt som AWS eller många av de nya molntjänsterna, och vi tror att vi kan tillföra mycket värde av den nya infrastruktur som vi erbjuder.”

Har ni sett någon konkurrens från tech-jättarna?
”Inte så mycket än så länge men aktörer som Google eller Apple, som redan lanserat egna kreditkort, skulle ju kunna göra samma sak. Eller så kan de bli kunder till oss precis som Klarna eller Paypal blivit.”

I år har Tink för avsikt att befästa sin ledande ställning i Europa för att därefter bege sig ut i världen. Öst eller väst. Det beslutet återstår att fatta enligt Fredrik Hedberg. 

 

Bitcoinbedrägerier ökar: ”Numera är det varje dag”

Investeringsbedrägerierna i Sverige ligger fortsatt på höga nivåer. Under andra kvartalet har Finansinspektionen även noterat att bedragarna förfinat sina metoder ytterligare.

Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.
Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.Foto:SORAPOP UDOMSRI, Jesper Frisk.

Under förra veckan uppmanade Finansinspektionen (FI) återigen Sveriges konsumenter att vara försiktiga. Nuvarande bedrägerivågen är stor och omfattande. Det handlar framför allt om kryptovalutan Bitcoin, säger Lars Malmström, chef för konsumentavdelningen på FI. Han konstaterar att anmälningarna kring bedrägerierna ökat.

”Förut brukade jag säga att personer som blivit lurade hörde av sig flera gånger i veckan, numera är det varje dag.”

Bedragarnas metoder varierar, och de anpassar sig snabbt till vad som fungerar för tillfället. Lars Malmström beskriver ett typiskt händelseförlopp som att bedragarna först hittar sina offer via sociala medier. Där luras de att investera några tusen kronor i kryptovalutor eller populära aktier. I själva verket förs pengarna över direkt till bedragarna, det görs ingen investering.

”Oftast är det bara början. Den låtsasinvestering som gjorts framställs som lyckad, och offret dras med och luras att sätta in mer och mer pengar. Hela processen kan pågå i flera månader.”

”Första gången man möter det här så undrar man kanske hur personer kan gå på detta. I själva verket är det väldigt svårt att skilja bedragarnas hemsidor från den generelle nätmäklarens, och de är mycket skickliga i sin kommunikation. När konsumenterna till slut försöker realisera sina iscensatta vinster eller stoppa förluster inser de att de blivit lurade. Offren har i genomsnitt förlorat flera hundratusen kronor”, säger Lars Malmström.

I FI:s senaste varning lyfts även ett fall från Högsta Domstolen upp. FI konstaterar att offret fått tillbaka nästa hela sitt förlorade belopp, men att det för denna dom rört sig om att offret själv inte fört över sina pengar till bedragarna. Om man på egen hand initierat en överföring är det fortsatt nästan omöjligt att få tillbaka sitt förlorade belopp.

FI tror att det viktigaste för att komma till rätta med bedrägerierna är att göra konsumenter mer medvetna.

”Att motverka den här typen av bedrägerier är inte heller bara viktigt för den enskilda konsumenten, utan även för finansbranschen i stort. Alla ska kunna spara och känna sig trygga”, säger Lars Malmström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera